Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij | RetailDetail

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij
Foto's: vanHaren

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Positieve reacties

Na Aalst, Tielt-Winge en Bredene is dit de vierde vestiging van de retailer in België, en het is meteen ook de grootste, op een goed zichtbare toplocatie. Voor directeur Krein Bons is de opening een mooie aanleiding om de eerste ervaringen te duiden en een tipje van de sluier op te lichten over verdere plannen. “De reacties van de Belgische klanten zijn zeer positief, horen we in onze winkels. Ze staan versteld van ons modieuze aanbod van hoge kwaliteit tegen supergoeie prijzen. Dat is onze kracht. Het succes van de eerste drie winkels en van onze online shop vanharen.be heeft ons dan ook gesterkt om deze volgende stap te zetten.”

 

Wat met verdere expansieplannen? Begin december opent de retailer een vijfde filiaal, in Turnhout. Voor volgend jaar wachten nu al een zevental projecten op de finale handtekening. Onder andere Hasselt, Leuven en Mechelen staan op het verlanglijstje: stuk voor stuk op toplocaties. “Onze criteria blijven onveranderd: A1-locaties in de binnensteden of de beste retailparken in de periferie.”

 

Thuisgevoel

In het pand in Brugge met grote ramen en hoge plafonds, heeft vanHaren kosten noch moeite gespaard: “Je vindt hier onze complete collectie terug, inclusief het sportaanbod met merken als Adidas, Fila, Nike en Puma. We doen er alles aan om klanten een aangenaam verblijf te bezorgen, met zitbanken en een koffiehoek. Dit is een snoepwinkel voor de vrouwen, maar we hebben ook een leuke kinderafdeling en een stoere mannenafdeling.” De Ellie Goulding star collection steelt de show bij de inkom, de nieuwe tassenopstelling valt op.

 

Niet dat het een luxewinkel is geworden: winkelcomfort staat centraal, klanten moeten zich thuis kunnen voelen. Moederbedrijf Deichmann is een kostenbewuste groep die elke verspilling mijdt en het voordeel van besparingen doorrekent naar de klant. “Je ziet vandaag dat retailers ofwel naar de bovenkant van de markt bewegen, ofwel naar de onderkant. In het midden wordt het lastig, als gevolg van de prijstransparantie in de markt. Onze positionering is duidelijk: wij houden onze prijzen laag. Dat kunnen we waarmaken dankzij de grootschalige inkoop binnen de Deichmann groep. Met respect overigens voor goede arbeidsomstandigheden bij onze leveranciers, want we hanteren een gedragscode die gecontroleerd wordt door de BSCI (Business Social Compliance Initiative).” Maar over verantwoord ondernemen moet je niet roepen, je moet het leven, vindt Bons.

 

Passie voor het vak

Wat vanHaren geleerd heeft over de Belgische consument? “Belgische vrouwen kopen meer schoenen met hakken en verkiezen kleuren als bruin, cognac, blauw. In Nederland verkopen we meer laarzen en zwart. Het assortiment verschilt voor zo’n 15%.” En ja, ook in de relatie met de medewerkers ervaren de Nederlanders cultuurverschillen: “Eigenlijk is de taal die we spreken het enige dat we gemeenschappelijk hebben.” 

 

Het gesprek vindt plaats achter de coulissen van de winkel, in de opmerkelijk mooi afgewerkte ruimte voor de medewerkers. “Dat doen we in al onze winkels”, verzekert Bons ons. “We gaan goed om met onze mensen en dat waarderen ze. Wanneer je je interne klant goed behandelt, dan zal die de externe klant ook goed verzorgen. Want we blijven in essentie een zelfbedieningswinkel maar klanten die advies wensen, kunnen terecht bij mensen met een passie voor het vak.”

 

Daar werkt vanHaren hard aan: binnen het opleidingsprogramma ‘De Leerschool’ heeft de retailer een app ontwikkeld voor alle medewerkers. Daarin vinden ze opleidingsmodules maar ook informatie over modetrends, winkelopeningen, nieuwe medewerkers… zo’n 15 tot 20 berichten per week. En een leuke manier waarop het bedrijf z’n medewerkers beloont, is de ‘100% Club’: wie 10% plust tegenover vorig jaar, krijgt een verwenweekend aangeboden, in gezelschap van collega’s uit alle 26 landen waar de Deichmanngroep intussen actief is. En wie daar driemaal na elkaar in slaagt, mag voor een week naar de VS. Dat resulteert in gemotiveerde teams. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top