Burberry stopt met gebruik giftige stoffen

Burberry stopt met gebruik giftige stoffen

Burberry heeft besloten om alle giftige stoffen te weren uit zijn productieproces tegen 2020. Het modemerk kwam onder zware druk na een rapport van Greenpeace vorige week.

Little Monsters

Het 'Little Monsters'-rapport van Greenpeace toonde aan dat de kindermode van een flink aantal merken giftige stoffen bevatte. Eén van die merken is Burberry, dat nu dus beloofd heeft om de giftige stoffen tegen 1 januari 2020 te elimineren. Na de publicatie van het rapport had Burberry gezegd dat hun kledij veilig is en voldoet aan de internationale regels, maar die uitspraken waren echter niet voldoende voor de leden van Greenpeace.

 

Er brak dan ook fel protest los tegen het merk: bij verschillende winkels werden acties gehouden en Burberry werd op Twitter, Facebook en Instagram overspoeld door berichten van activisten, die eisten dat Burberry op zou houden met het gebruik van giftige stoffen.

 

Druk op andere luxemerken

Burberry is nu dus gezwicht voor de druk van Greenpeace en is daarmee al het negentiende merk dat meewerkt aan de 'Detox Solution Commitment' van Greenpeace, naast bedrijven zoals Zara, Benetton, H&M en Levi's. Allemaal willen ze giftige stoffen bij de productie van hun kledij tegen 2020 terugdringen naar nul.

 

Burberry zet met de stap ook andere luxemerken onder druk. "Met de opkomende Fashion Weeks lopen merken als Gucci, Versace en Louis Vuitton het risico om achter te blijven. Van budgetmode tot luxe, mensen hebben het recht om te eisen dat onze kleren vrij zijn van gevaarlijke chemicaliën en grote merken dragen de verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen", zegt Ilze Smit, Detox campaigner bij Greenpeace International.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top