Burberry stopt met gebruik giftige stoffen | RetailDetail

Burberry stopt met gebruik giftige stoffen

Burberry stopt met gebruik giftige stoffen

Burberry heeft besloten om alle giftige stoffen te weren uit zijn productieproces tegen 2020. Het modemerk kwam onder zware druk na een rapport van Greenpeace vorige week.

Little Monsters

Het 'Little Monsters'-rapport van Greenpeace toonde aan dat de kindermode van een flink aantal merken giftige stoffen bevatte. Eén van die merken is Burberry, dat nu dus beloofd heeft om de giftige stoffen tegen 1 januari 2020 te elimineren. Na de publicatie van het rapport had Burberry gezegd dat hun kledij veilig is en voldoet aan de internationale regels, maar die uitspraken waren echter niet voldoende voor de leden van Greenpeace.

 

Er brak dan ook fel protest los tegen het merk: bij verschillende winkels werden acties gehouden en Burberry werd op Twitter, Facebook en Instagram overspoeld door berichten van activisten, die eisten dat Burberry op zou houden met het gebruik van giftige stoffen.

 

Druk op andere luxemerken

Burberry is nu dus gezwicht voor de druk van Greenpeace en is daarmee al het negentiende merk dat meewerkt aan de 'Detox Solution Commitment' van Greenpeace, naast bedrijven zoals Zara, Benetton, H&M en Levi's. Allemaal willen ze giftige stoffen bij de productie van hun kledij tegen 2020 terugdringen naar nul.

 

Burberry zet met de stap ook andere luxemerken onder druk. "Met de opkomende Fashion Weeks lopen merken als Gucci, Versace en Louis Vuitton het risico om achter te blijven. Van budgetmode tot luxe, mensen hebben het recht om te eisen dat onze kleren vrij zijn van gevaarlijke chemicaliën en grote merken dragen de verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen", zegt Ilze Smit, Detox campaigner bij Greenpeace International.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.