Burberry stopt met gebruik giftige stoffen | RetailDetail

Burberry stopt met gebruik giftige stoffen

Burberry stopt met gebruik giftige stoffen

Burberry heeft besloten om alle giftige stoffen te weren uit zijn productieproces tegen 2020. Het modemerk kwam onder zware druk na een rapport van Greenpeace vorige week.

Little Monsters

Het 'Little Monsters'-rapport van Greenpeace toonde aan dat de kindermode van een flink aantal merken giftige stoffen bevatte. Eén van die merken is Burberry, dat nu dus beloofd heeft om de giftige stoffen tegen 1 januari 2020 te elimineren. Na de publicatie van het rapport had Burberry gezegd dat hun kledij veilig is en voldoet aan de internationale regels, maar die uitspraken waren echter niet voldoende voor de leden van Greenpeace.

 

Er brak dan ook fel protest los tegen het merk: bij verschillende winkels werden acties gehouden en Burberry werd op Twitter, Facebook en Instagram overspoeld door berichten van activisten, die eisten dat Burberry op zou houden met het gebruik van giftige stoffen.

 

Druk op andere luxemerken

Burberry is nu dus gezwicht voor de druk van Greenpeace en is daarmee al het negentiende merk dat meewerkt aan de 'Detox Solution Commitment' van Greenpeace, naast bedrijven zoals Zara, Benetton, H&M en Levi's. Allemaal willen ze giftige stoffen bij de productie van hun kledij tegen 2020 terugdringen naar nul.

 

Burberry zet met de stap ook andere luxemerken onder druk. "Met de opkomende Fashion Weeks lopen merken als Gucci, Versace en Louis Vuitton het risico om achter te blijven. Van budgetmode tot luxe, mensen hebben het recht om te eisen dat onze kleren vrij zijn van gevaarlijke chemicaliën en grote merken dragen de verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen", zegt Ilze Smit, Detox campaigner bij Greenpeace International.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Lingerieketen Etam heropent vernieuwde winkels in Doornik en Woluwé

11/04/2018

De Franse lingerieketen Etam heropent deze maand twee winkels die het heeft vernieuwd. De winkels, in de winkelcentra van Woluwé en Doornik, openen op 14 en op 21 april de deuren.