Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Het Britse modehuis Burberry kampt met een afnemende vraag op de Chinese markt. Ondanks de sterke groei van online in alle regio's neemt de omzetgroei toch wat gas terug.

1,4 miljard euro omzet in 6 maanden

Burberry boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 1,1 miljard Britse pond (1,4 miljard euro), zo blijkt uit een trading update die het Britse luxemodehuis vanochtend publiceerde. De retailtak neemt zo'n 748 miljoen Britse pond (of 950 miljoen euro) voor zijn rekening, een stijging met 15%. De groothandelsactiviteiten klokten af op 317 miljoen pond (400 miljoen euro), ook al +13%.

 

Burberry ondervindt blijkbaar wel last van een teruglopende vraag van de Chinezen: daardoor vertraagt de groei op vergelijkbare basis van 12% in het eerste kwartaal naar 8% in het tweede. De sterke ontwikkeling van de online-activiteiten in alle regio's hield de daling echter wel binnen de perken.

 

"Moeilijke externe omgeving"

Het voorbije halfjaar opende Burberry negen winkels en sloot het er acht. Daarnaast kwamen er ook zes boetieks bij in de luchthavens van Hongkong, Londen Heathrow, Barcelona, Madrid, Milaan Malpensa en Rome. Dat brengt het totaal nu al op 216 eigen boetieks, 224 concessies, 55 outlets en 66 franchisewinkels.

 

Topman Christopher Bailey, die in mei Angela Ahrendts opvolgde als CEO bij Burberry, is tevreden over de resultaten, maar waarschuwt toch voor een "moeilijke externe omgeving" en voor een "materiële invloed van de wisselkoersen op de winst voor het boekjaar 2015". Al voegt hij er meteen aan toe dat Burberry "intern nooit beter voorbereid was op de zo belangrijke feestmaanden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top