Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal | RetailDetail

Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Het Britse modehuis Burberry kampt met een afnemende vraag op de Chinese markt. Ondanks de sterke groei van online in alle regio's neemt de omzetgroei toch wat gas terug.

1,4 miljard euro omzet in 6 maanden

Burberry boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 1,1 miljard Britse pond (1,4 miljard euro), zo blijkt uit een trading update die het Britse luxemodehuis vanochtend publiceerde. De retailtak neemt zo'n 748 miljoen Britse pond (of 950 miljoen euro) voor zijn rekening, een stijging met 15%. De groothandelsactiviteiten klokten af op 317 miljoen pond (400 miljoen euro), ook al +13%.

 

Burberry ondervindt blijkbaar wel last van een teruglopende vraag van de Chinezen: daardoor vertraagt de groei op vergelijkbare basis van 12% in het eerste kwartaal naar 8% in het tweede. De sterke ontwikkeling van de online-activiteiten in alle regio's hield de daling echter wel binnen de perken.

 

"Moeilijke externe omgeving"

Het voorbije halfjaar opende Burberry negen winkels en sloot het er acht. Daarnaast kwamen er ook zes boetieks bij in de luchthavens van Hongkong, Londen Heathrow, Barcelona, Madrid, Milaan Malpensa en Rome. Dat brengt het totaal nu al op 216 eigen boetieks, 224 concessies, 55 outlets en 66 franchisewinkels.

 

Topman Christopher Bailey, die in mei Angela Ahrendts opvolgde als CEO bij Burberry, is tevreden over de resultaten, maar waarschuwt toch voor een "moeilijke externe omgeving" en voor een "materiële invloed van de wisselkoersen op de winst voor het boekjaar 2015". Al voegt hij er meteen aan toe dat Burberry "intern nooit beter voorbereid was op de zo belangrijke feestmaanden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.