Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Het Britse modehuis Burberry kampt met een afnemende vraag op de Chinese markt. Ondanks de sterke groei van online in alle regio's neemt de omzetgroei toch wat gas terug.

1,4 miljard euro omzet in 6 maanden

Burberry boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 1,1 miljard Britse pond (1,4 miljard euro), zo blijkt uit een trading update die het Britse luxemodehuis vanochtend publiceerde. De retailtak neemt zo'n 748 miljoen Britse pond (of 950 miljoen euro) voor zijn rekening, een stijging met 15%. De groothandelsactiviteiten klokten af op 317 miljoen pond (400 miljoen euro), ook al +13%.

 

Burberry ondervindt blijkbaar wel last van een teruglopende vraag van de Chinezen: daardoor vertraagt de groei op vergelijkbare basis van 12% in het eerste kwartaal naar 8% in het tweede. De sterke ontwikkeling van de online-activiteiten in alle regio's hield de daling echter wel binnen de perken.

 

"Moeilijke externe omgeving"

Het voorbije halfjaar opende Burberry negen winkels en sloot het er acht. Daarnaast kwamen er ook zes boetieks bij in de luchthavens van Hongkong, Londen Heathrow, Barcelona, Madrid, Milaan Malpensa en Rome. Dat brengt het totaal nu al op 216 eigen boetieks, 224 concessies, 55 outlets en 66 franchisewinkels.

 

Topman Christopher Bailey, die in mei Angela Ahrendts opvolgde als CEO bij Burberry, is tevreden over de resultaten, maar waarschuwt toch voor een "moeilijke externe omgeving" en voor een "materiële invloed van de wisselkoersen op de winst voor het boekjaar 2015". Al voegt hij er meteen aan toe dat Burberry "intern nooit beter voorbereid was op de zo belangrijke feestmaanden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan 5 miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top