Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Burberry ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Het Britse modehuis Burberry kampt met een afnemende vraag op de Chinese markt. Ondanks de sterke groei van online in alle regio's neemt de omzetgroei toch wat gas terug.

1,4 miljard euro omzet in 6 maanden

Burberry boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 1,1 miljard Britse pond (1,4 miljard euro), zo blijkt uit een trading update die het Britse luxemodehuis vanochtend publiceerde. De retailtak neemt zo'n 748 miljoen Britse pond (of 950 miljoen euro) voor zijn rekening, een stijging met 15%. De groothandelsactiviteiten klokten af op 317 miljoen pond (400 miljoen euro), ook al +13%.

 

Burberry ondervindt blijkbaar wel last van een teruglopende vraag van de Chinezen: daardoor vertraagt de groei op vergelijkbare basis van 12% in het eerste kwartaal naar 8% in het tweede. De sterke ontwikkeling van de online-activiteiten in alle regio's hield de daling echter wel binnen de perken.

 

"Moeilijke externe omgeving"

Het voorbije halfjaar opende Burberry negen winkels en sloot het er acht. Daarnaast kwamen er ook zes boetieks bij in de luchthavens van Hongkong, Londen Heathrow, Barcelona, Madrid, Milaan Malpensa en Rome. Dat brengt het totaal nu al op 216 eigen boetieks, 224 concessies, 55 outlets en 66 franchisewinkels.

 

Topman Christopher Bailey, die in mei Angela Ahrendts opvolgde als CEO bij Burberry, is tevreden over de resultaten, maar waarschuwt toch voor een "moeilijke externe omgeving" en voor een "materiële invloed van de wisselkoersen op de winst voor het boekjaar 2015". Al voegt hij er meteen aan toe dat Burberry "intern nooit beter voorbereid was op de zo belangrijke feestmaanden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top