C&A Nieuwstraat start weekendje "solden" na brand

C&A Nieuwstraat start weekendje "solden"  na brand

Het heeft zaterdagochtend gebrand in de vestiging van kledingretailer C&A in de Brusselse Nieuwstraat. Als gevolg van de brand, die wellicht is aangestoken, besloot de uitbater om dit weekend de hele collectie - waaraan letterlijk een (brand)geurtje hangt - tegen de helft van de prijs te verkopen. Een flagrante inbreuk op de sperperiode, zo vindt Unizo, maar de consument liet het alvast niet aan zijn hart komen en bestormde massaal de getroffen vestiging. De politie moest zelfs even de zaak afsluiten.

50% korting

Als gevolg van de brand bleef de vestiging zaterdag de hele voormiddag gesloten. In een persbericht liet het management echter weten dat het de zaak, "nadat het gebouw is vrijgegeven en de veiligheid van ons personeel gegarandeerd is", rond 12u30 opnieuw zou openen. "De volledige dames-, heren- en kindercollectie, inclusief de partycollectie, zal worden verkocht aan -50%. Morgen, zondag 11 december, is de winkel extra open van 10 uur tot 18 uur en zal ook de -50% korting op alles gelden", zo schrijft C&A. De winkel beloofde ook dat tegen maandag een volledig nieuwe collectie in de winkel aanwezig zal zijn "naast de restanten aan -50% korting".

"Geen uitzonderingen op de sperperiode"

Naar eigen zeggen overtreedt C&A hiermee geenszins de sperperiode die van 6 december tot en met 2 januari in ons land geldt. "In dit geval gaat het om overmacht", aldus marketingdirecteur Gina De Ryck, want de hele collectie is aangetast door de brandgeur. Bij Unizo denken ze daar anders over: "Er bestaan geen uitzonderingen op de sperperiode. C&A zou bijvoorbeeld wel korting kunnen geven bij de aankoop van twee dezelfde producten, maar 50 procent op de hele collectie mag niet."


Brandgeur of niet, de consument kwam massaal op de vroege "solden" af. Binnen was het een heuse stormloop en kwam het zelfs tot kleine vechtpartijen. Aan de kassa's was het soms tot twee uren aanschuiven en enkele klanten vielen flauw. Buiten stonden honderden mensen te drummen om toch maar binnen te geraken: er moesten zelfs twee politiecombi's en agenten te paard aan te pas komen om de gemoederen te bedaren. Even sloot de politie de toegang tot de winkel uiteindelijk af om te voorkomen dat mensen vertrappeld zouden geraken. 

Branddeskundige aangesteld

Het Brusselse parket gaat er intussen van uit dat de brand is aangestoken en heeft een branddeskundige aangesteld om de precieze omstandigheden te achterhalen. De brandweer vond namelijk drie brandhaarden in de ondergrondse ruimte onder de winkel. 

 

Verslag van de stormloop door VTM:

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top