C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

Organisch katoen levert aanzienlijke milieu-, sociale en economische voordelen op, maar de wereldwijde productie van biokatoen blijft dalen, ondanks de stijgende vraag. Marktleider C&A pleit daarom voor meer internationale samenwerking.

"Kritiek punt voor biokatoen bereikt"

Tot en met 2011 steeg de productie van biokatoen in de hele wereld continu, maar sindsdien zijn de oogstopbrengsten in de daaropvolgende periode met 8% gedaald, ondanks het feit dat de helft van alle katoenlanden de productie van biokatoen verhoogd heeft.

 

Door de beperkte kennis over biologische teeltmethoden in de producerende landen en vooral door het gebrek aan samenwerking vanwege de afzetmarkten met de lokale gemeenschappen, is het huidige aandeel van biokatoen binnen de totale wereldproductie van katoen blijven steken op nauwelijks één procent. En dat terwijl de vraag naar organisch katoen blijft stijgen.

 

"We bevinden ons nu op een kritiek punt waarop de vraag naar biokatoen de beschikbaarheid overtreft. De daarmee gepaard gaande onzekerheid dreigt langlopende investeringen in biokatoen in gevaar te brengen", zegt Thorsten Rolfes van C&A Europe.

 

Ieder zijn verantwoordelijkheid

Als wereldwijd marktleider in kleding van organisch katoen – en dus rechtstreeks betrokken partij – luidt C&A nu de alarmbel. Volgens de kledingketen dragen alle textielbedrijven "een buitengewone verantwoordelijkheid" voor het milieu én de levensomstandigheden van de lokale telers.

 

"Merkbedrijven spelen een sleutelrol bij de ontwikkeling van biokatoen. Hoewel al enkele bedrijven actief zijn, toont de bevoorradingscrisis aan dat er nog veel meer gedaan moet worden. Samenwerking is daarbij het centrale trefwoord. De samenwerking met experts, gemeenten en regeringen ter plaatse levert een belangrijke bijdrage aan de ontplooiing van het volledige potentieel van biokatoen", aldus Rolfes.

 

"Maar niet alleen in de productielanden, ook op de afzetmarkten kunnen ondernemingen iets bewerkstelligen, door hun klanten voor het thema 'biokatoen' te sensibiliseren." Daartoe publiceerde C&A zopas een heuse folder met als titel 'Biokatoen voor iedereen elke dag'.

 

"In 2020 al onze kleding duurzaam"

In 2013 verkocht C&A meer dan 110 miljoen kledingstukken van biokatoen. "Organisch katoen is nu goed voor 38% van onze totale katoenverkoop, maar daar stopt het niet", zegt Ingrid Zeegers, hoofd sustainable business development bij C&A Europe. "We zetten koers naar een verdubbeling van de verkoop van biokatoen en willen ervoor zorgen dat in 2020 al onze kleding duurzaam is."

 

Om dat doel te bereiken "hebben we meer zaden, meer producenten en meer verkopers nodig. Door samen te werken met onze collega's in de sector en met experts in het veld, moet het ons lukken", maakt Ingrid Zeegers zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top