C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

Organisch katoen levert aanzienlijke milieu-, sociale en economische voordelen op, maar de wereldwijde productie van biokatoen blijft dalen, ondanks de stijgende vraag. Marktleider C&A pleit daarom voor meer internationale samenwerking.

"Kritiek punt voor biokatoen bereikt"

Tot en met 2011 steeg de productie van biokatoen in de hele wereld continu, maar sindsdien zijn de oogstopbrengsten in de daaropvolgende periode met 8% gedaald, ondanks het feit dat de helft van alle katoenlanden de productie van biokatoen verhoogd heeft.

 

Door de beperkte kennis over biologische teeltmethoden in de producerende landen en vooral door het gebrek aan samenwerking vanwege de afzetmarkten met de lokale gemeenschappen, is het huidige aandeel van biokatoen binnen de totale wereldproductie van katoen blijven steken op nauwelijks één procent. En dat terwijl de vraag naar organisch katoen blijft stijgen.

 

"We bevinden ons nu op een kritiek punt waarop de vraag naar biokatoen de beschikbaarheid overtreft. De daarmee gepaard gaande onzekerheid dreigt langlopende investeringen in biokatoen in gevaar te brengen", zegt Thorsten Rolfes van C&A Europe.

 

Ieder zijn verantwoordelijkheid

Als wereldwijd marktleider in kleding van organisch katoen – en dus rechtstreeks betrokken partij – luidt C&A nu de alarmbel. Volgens de kledingketen dragen alle textielbedrijven "een buitengewone verantwoordelijkheid" voor het milieu én de levensomstandigheden van de lokale telers.

 

"Merkbedrijven spelen een sleutelrol bij de ontwikkeling van biokatoen. Hoewel al enkele bedrijven actief zijn, toont de bevoorradingscrisis aan dat er nog veel meer gedaan moet worden. Samenwerking is daarbij het centrale trefwoord. De samenwerking met experts, gemeenten en regeringen ter plaatse levert een belangrijke bijdrage aan de ontplooiing van het volledige potentieel van biokatoen", aldus Rolfes.

 

"Maar niet alleen in de productielanden, ook op de afzetmarkten kunnen ondernemingen iets bewerkstelligen, door hun klanten voor het thema 'biokatoen' te sensibiliseren." Daartoe publiceerde C&A zopas een heuse folder met als titel 'Biokatoen voor iedereen elke dag'.

 

"In 2020 al onze kleding duurzaam"

In 2013 verkocht C&A meer dan 110 miljoen kledingstukken van biokatoen. "Organisch katoen is nu goed voor 38% van onze totale katoenverkoop, maar daar stopt het niet", zegt Ingrid Zeegers, hoofd sustainable business development bij C&A Europe. "We zetten koers naar een verdubbeling van de verkoop van biokatoen en willen ervoor zorgen dat in 2020 al onze kleding duurzaam is."

 

Om dat doel te bereiken "hebben we meer zaden, meer producenten en meer verkopers nodig. Door samen te werken met onze collega's in de sector en met experts in het veld, moet het ons lukken", maakt Ingrid Zeegers zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Back to top