Calvin Klein en Tommy Hilfiger hebben last van dure dollar | RetailDetail

Calvin Klein en Tommy Hilfiger hebben last van dure dollar

Calvin Klein en Tommy Hilfiger hebben last van dure dollar

De Amerikaanse kledinggroep PVH Corp., het moederbedrijf van onder meer Calvin Klein en Tommy Hilfiger, heeft beter dan verwachte kwartaalresultaten bekendgemaakt. Exclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet met 3%.

Dure dollar speelt groep twee keer parten

PVH Corp. zag zijn totale omzet in het eerste kwartaal teruglopen van 1,871 miljard dollar tot 1,785 miljard dollar (-4%), omgerekend 1,629 miljard euro. Een terugval die hoofdzakelijk toe te schrijven is aan de dure dollar, die de groep twee keer parten speelt: enerzijds bij de omrekening van de internationale resultaten, anderzijds als gevolg van "de negatieve impact op de bestedingen van internationale toeristen in Amerika", zo zegt CEO Emanuel Chirico. Maar exclusief wisselkoerseffecten was er een mooie omzetgroei van 3%.

 

Vooral Calvin Klein presteerde sterk: met een onderliggende groei van 5% klokte het merk af op een totale omzet van 653,9 miljoen dollar of zo'n 596,9 miljoen euro (-4% in vergelijking met de 665,3 miljoen dollar een jaar eerder). Bleef de groei in de Verenigde Staten beperkt tot 2% (goed voor 338,8 miljoen dollar), dan groeide de business internationaal liefst 8% bij constante wisselkoersen (315,1 miljoen dollar). De vergelijkbare omzet in de eigen retail klom zelfs 10% hoger.

 

Zustermerk Tommy Hilfiger had het wat moeilijker: het zag zijn totale kwartaalomzet 2% dalen van 862,4 miljoen dollar vorig jaar naar 767,1 miljoen dollar nu (ca. 700,25 miljoen euro). Onderliggend bleef de groei steken op een klein procentje. De VS waren goed voor een omzet van 353,9 miljoen dollar, de rest van de wereld genereerde 413,2 miljoen dollar.

 

Heritage Brands (enkel in de States en vooral groothandelsactiviteit), zag zijn omzet 5% groeien: van 436 miljoen dollar naar 458,3 miljoen dollar (ca. 418,36 miljoen euro).

 

Jaarprognose omhoog

"We zijn echt blij met de Q1-resultaten: ze overtreffen onze prognoses, met als motor onze sterke Calvin Klein-business", zegt CEO Emanuel Chirico. "Al werd dat prima resultaat wel deels teniet gedaan door de sterke Amerikaanse dollar."

 

Over de rest van het jaar is de topman gematigd optimistisch: "Vooruitkijkend naar de rest van 2015 verhogen we onze winstprognoses voor het hele boekjaar, al blijven we tegelijk voorzichtig aangezien de wisselkoersen en de wereldwijde consumentenbestedingen onvoorspelbaar en volatiel blijven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.