Calvin Klein en Tommy Hilfiger hebben last van dure dollar

Calvin Klein en Tommy Hilfiger hebben last van dure dollar

De Amerikaanse kledinggroep PVH Corp., het moederbedrijf van onder meer Calvin Klein en Tommy Hilfiger, heeft beter dan verwachte kwartaalresultaten bekendgemaakt. Exclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet met 3%.

Dure dollar speelt groep twee keer parten

PVH Corp. zag zijn totale omzet in het eerste kwartaal teruglopen van 1,871 miljard dollar tot 1,785 miljard dollar (-4%), omgerekend 1,629 miljard euro. Een terugval die hoofdzakelijk toe te schrijven is aan de dure dollar, die de groep twee keer parten speelt: enerzijds bij de omrekening van de internationale resultaten, anderzijds als gevolg van "de negatieve impact op de bestedingen van internationale toeristen in Amerika", zo zegt CEO Emanuel Chirico. Maar exclusief wisselkoerseffecten was er een mooie omzetgroei van 3%.

 

Vooral Calvin Klein presteerde sterk: met een onderliggende groei van 5% klokte het merk af op een totale omzet van 653,9 miljoen dollar of zo'n 596,9 miljoen euro (-4% in vergelijking met de 665,3 miljoen dollar een jaar eerder). Bleef de groei in de Verenigde Staten beperkt tot 2% (goed voor 338,8 miljoen dollar), dan groeide de business internationaal liefst 8% bij constante wisselkoersen (315,1 miljoen dollar). De vergelijkbare omzet in de eigen retail klom zelfs 10% hoger.

 

Zustermerk Tommy Hilfiger had het wat moeilijker: het zag zijn totale kwartaalomzet 2% dalen van 862,4 miljoen dollar vorig jaar naar 767,1 miljoen dollar nu (ca. 700,25 miljoen euro). Onderliggend bleef de groei steken op een klein procentje. De VS waren goed voor een omzet van 353,9 miljoen dollar, de rest van de wereld genereerde 413,2 miljoen dollar.

 

Heritage Brands (enkel in de States en vooral groothandelsactiviteit), zag zijn omzet 5% groeien: van 436 miljoen dollar naar 458,3 miljoen dollar (ca. 418,36 miljoen euro).

 

Jaarprognose omhoog

"We zijn echt blij met de Q1-resultaten: ze overtreffen onze prognoses, met als motor onze sterke Calvin Klein-business", zegt CEO Emanuel Chirico. "Al werd dat prima resultaat wel deels teniet gedaan door de sterke Amerikaanse dollar."

 

Over de rest van het jaar is de topman gematigd optimistisch: "Vooruitkijkend naar de rest van 2015 verhogen we onze winstprognoses voor het hele boekjaar, al blijven we tegelijk voorzichtig aangezien de wisselkoersen en de wereldwijde consumentenbestedingen onvoorspelbaar en volatiel blijven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top