Cameleon en Snapstore krijgen nieuwe kans | RetailDetail

Cameleon en Snapstore krijgen nieuwe kans

Cameleon en Snapstore krijgen nieuwe kans

Famous Clothes krijgt een nieuwe kans: de schuldeisers van het bedrijf achter Cameleon en Snapstore scharen zich achter een herstelplan van de onderneming - mét aanzienlijke afslanking.

Diep in de rode cijfers

Famous Clothes was in het boekjaar 2013 in de problemen geraakt: het bedrijf boekte toen een malus van 2,949 miljoen euro, waardoor de overgedragen winst van 1,053 miljoen euro werd omgezet in een flink verlies. In het boekjaar 2014 kwam hierin geen kentering: het overgedragen verlies verdiepte zelfs tot 9,856 miljoen euro.

 

Het bedrijf diende hierop bij de rechtbank van koophandel aan te kloppen om bescherming tegen zijn schuldeisers te krijgen. De grootste daarvan waren huisbankier ING met 1,8 miljoen euro aan vorderingen, CBC Banque met 900.000 euro, de belastingen met 1,1 miljoen euro en de RSZ met 436.000 euro. Op de lijst van schuldeisers stonden echter ook nog tientallen leveranciers, waaronder Bestsellers, Geox en Logisport.

 

De bescherming liet Famous Clothes toe om een herstelplan uit te werken. Dit werd nu ook aanvaard door meer dan 85% van de leveranciers en de bancaire partners. Ook de rechtbank zette nu het licht op groen.

 

Herstelplan houdt forse afslanking in

Het herstelplan voorziet in een forse afslanking: de websites Famousbox.be en ShopVIP, die ook door Famous Clothes werden uitgebaat, werden stopgezet omdat ze niet rendabel waren. Het verkooppunt van Elsene moet dicht omdat de grootte niet optimaal was, en het logistiek centrum in Neder-Over-Heembeek ondergaat hetzelfde lot. Dit alles samen moet tot 5 miljoen euro aan besparingen opleveren.

 

Famous Clothes gaat zich nu toeleggen op zijn kernactiviteiten: in de eerste plaats de privé-outlets van Cameleon in Woluwe en Genval, goed voor 10.000 m² aan winkelruimte. Daarnaast blijft ook Snapstore, de webshop waarmee het bedrijf tijdelijke verkoopevenementen voor mode- en decoratieartikelen organiseert tegen prijzen die een korting tot 70% kunnen inhouden.

 

Dit alles heeft ook gevolgen voor het personeelsbestand, dat terugvalt tot 180 banen. Zo wil het bedrijf hiermee in 2015 uit de rode cijfers te komen, een hoop die deels stamt uit het feit dat sinds begin dit jaar de gemiddelde grootte van het winkelmandje bij Cameleon is gestegen tot 5 stuks per bezoeker.

 

De aandeelhouders deden alvast ook een inspanning. Zij zetten hun vorderingen op het bedrijf om in kapitaal, waardoor dat met iets meer dan 4 miljoen euro werd verhoogd tot 9,112 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.