Cameleon en Snapstore krijgen nieuwe kans

Cameleon en Snapstore krijgen nieuwe kans

Famous Clothes krijgt een nieuwe kans: de schuldeisers van het bedrijf achter Cameleon en Snapstore scharen zich achter een herstelplan van de onderneming - mét aanzienlijke afslanking.

Diep in de rode cijfers

Famous Clothes was in het boekjaar 2013 in de problemen geraakt: het bedrijf boekte toen een malus van 2,949 miljoen euro, waardoor de overgedragen winst van 1,053 miljoen euro werd omgezet in een flink verlies. In het boekjaar 2014 kwam hierin geen kentering: het overgedragen verlies verdiepte zelfs tot 9,856 miljoen euro.

 

Het bedrijf diende hierop bij de rechtbank van koophandel aan te kloppen om bescherming tegen zijn schuldeisers te krijgen. De grootste daarvan waren huisbankier ING met 1,8 miljoen euro aan vorderingen, CBC Banque met 900.000 euro, de belastingen met 1,1 miljoen euro en de RSZ met 436.000 euro. Op de lijst van schuldeisers stonden echter ook nog tientallen leveranciers, waaronder Bestsellers, Geox en Logisport.

 

De bescherming liet Famous Clothes toe om een herstelplan uit te werken. Dit werd nu ook aanvaard door meer dan 85% van de leveranciers en de bancaire partners. Ook de rechtbank zette nu het licht op groen.

 

Herstelplan houdt forse afslanking in

Het herstelplan voorziet in een forse afslanking: de websites Famousbox.be en ShopVIP, die ook door Famous Clothes werden uitgebaat, werden stopgezet omdat ze niet rendabel waren. Het verkooppunt van Elsene moet dicht omdat de grootte niet optimaal was, en het logistiek centrum in Neder-Over-Heembeek ondergaat hetzelfde lot. Dit alles samen moet tot 5 miljoen euro aan besparingen opleveren.

 

Famous Clothes gaat zich nu toeleggen op zijn kernactiviteiten: in de eerste plaats de privé-outlets van Cameleon in Woluwe en Genval, goed voor 10.000 m² aan winkelruimte. Daarnaast blijft ook Snapstore, de webshop waarmee het bedrijf tijdelijke verkoopevenementen voor mode- en decoratieartikelen organiseert tegen prijzen die een korting tot 70% kunnen inhouden.

 

Dit alles heeft ook gevolgen voor het personeelsbestand, dat terugvalt tot 180 banen. Zo wil het bedrijf hiermee in 2015 uit de rode cijfers te komen, een hoop die deels stamt uit het feit dat sinds begin dit jaar de gemiddelde grootte van het winkelmandje bij Cameleon is gestegen tot 5 stuks per bezoeker.

 

De aandeelhouders deden alvast ook een inspanning. Zij zetten hun vorderingen op het bedrijf om in kapitaal, waardoor dat met iets meer dan 4 miljoen euro werd verhoogd tot 9,112 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top