Cameleon en Snapstore krijgen nieuwe kans

Cameleon en Snapstore krijgen nieuwe kans

Famous Clothes krijgt een nieuwe kans: de schuldeisers van het bedrijf achter Cameleon en Snapstore scharen zich achter een herstelplan van de onderneming - mét aanzienlijke afslanking.

Diep in de rode cijfers

Famous Clothes was in het boekjaar 2013 in de problemen geraakt: het bedrijf boekte toen een malus van 2,949 miljoen euro, waardoor de overgedragen winst van 1,053 miljoen euro werd omgezet in een flink verlies. In het boekjaar 2014 kwam hierin geen kentering: het overgedragen verlies verdiepte zelfs tot 9,856 miljoen euro.

 

Het bedrijf diende hierop bij de rechtbank van koophandel aan te kloppen om bescherming tegen zijn schuldeisers te krijgen. De grootste daarvan waren huisbankier ING met 1,8 miljoen euro aan vorderingen, CBC Banque met 900.000 euro, de belastingen met 1,1 miljoen euro en de RSZ met 436.000 euro. Op de lijst van schuldeisers stonden echter ook nog tientallen leveranciers, waaronder Bestsellers, Geox en Logisport.

 

De bescherming liet Famous Clothes toe om een herstelplan uit te werken. Dit werd nu ook aanvaard door meer dan 85% van de leveranciers en de bancaire partners. Ook de rechtbank zette nu het licht op groen.

 

Herstelplan houdt forse afslanking in

Het herstelplan voorziet in een forse afslanking: de websites Famousbox.be en ShopVIP, die ook door Famous Clothes werden uitgebaat, werden stopgezet omdat ze niet rendabel waren. Het verkooppunt van Elsene moet dicht omdat de grootte niet optimaal was, en het logistiek centrum in Neder-Over-Heembeek ondergaat hetzelfde lot. Dit alles samen moet tot 5 miljoen euro aan besparingen opleveren.

 

Famous Clothes gaat zich nu toeleggen op zijn kernactiviteiten: in de eerste plaats de privé-outlets van Cameleon in Woluwe en Genval, goed voor 10.000 m² aan winkelruimte. Daarnaast blijft ook Snapstore, de webshop waarmee het bedrijf tijdelijke verkoopevenementen voor mode- en decoratieartikelen organiseert tegen prijzen die een korting tot 70% kunnen inhouden.

 

Dit alles heeft ook gevolgen voor het personeelsbestand, dat terugvalt tot 180 banen. Zo wil het bedrijf hiermee in 2015 uit de rode cijfers te komen, een hoop die deels stamt uit het feit dat sinds begin dit jaar de gemiddelde grootte van het winkelmandje bij Cameleon is gestegen tot 5 stuks per bezoeker.

 

De aandeelhouders deden alvast ook een inspanning. Zij zetten hun vorderingen op het bedrijf om in kapitaal, waardoor dat met iets meer dan 4 miljoen euro werd verhoogd tot 9,112 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top