China geeft Nike vleugels

China geeft Nike vleugels

Nike is sterk van start gegaan in zijn boekjaar 2015/2016: tussen begin juni en eind augustus steeg de omzet van de Amerikaanse sportartikelengigant in lokale munt met 14%. Vooral in China liep de verkoop goed.

Dure dollar houdt bedrijf niet tegen

In het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar realiseerde Nike een omzet van 8,414 miljard dollar (7,5 miljard euro: dat is, ondanks de dure dollar, 5% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Worden de wisselkoersbewegingen weggefilterd, dan zou de omzet zelfs met 14% zijn gestegen. Het Nike-merk was goed voor 7,9 miljard dollar (+15%, 7,1 miljard euro) aan verkopen, het nevenmerk Converse droeg 555 miljoen dollar (+ 3%, 450 miljoen euro) bij.

 

Vooral in China deed de sportgroep goede zaken: de verkoop steeg er met 30% tot 886 miljoen dollar (net geen 800 miljoen euro). Nike plukte er onder meer de vruchten van een opleidingsprogramma waarin verkopers leren hoe ze producten moeten voorstellen aan de consument.

 

De hogere verkoop ging bovendien gepaard met een toegenomen brutomarge, die 0,9 procentpunten aandikte tot 47,5%. Dat alles leverde uiteindelijk een nettowinst van 1,2 miljard dollar (bijna 1,1 miljard euro) op, wat 23% meer was dan een jaar geleden.

 

Ook voor de komende maanden ziet het er goed uit voor Nike: de bestellingen lagen in het voorbije kwartaal in dollar 9% hoger dan in dezelfde periode van 2014. Voor China gaat het zelfs om een toename met 22%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top