China geeft Nike vleugels | RetailDetail

China geeft Nike vleugels

China geeft Nike vleugels

Nike is sterk van start gegaan in zijn boekjaar 2015/2016: tussen begin juni en eind augustus steeg de omzet van de Amerikaanse sportartikelengigant in lokale munt met 14%. Vooral in China liep de verkoop goed.

Dure dollar houdt bedrijf niet tegen

In het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar realiseerde Nike een omzet van 8,414 miljard dollar (7,5 miljard euro: dat is, ondanks de dure dollar, 5% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Worden de wisselkoersbewegingen weggefilterd, dan zou de omzet zelfs met 14% zijn gestegen. Het Nike-merk was goed voor 7,9 miljard dollar (+15%, 7,1 miljard euro) aan verkopen, het nevenmerk Converse droeg 555 miljoen dollar (+ 3%, 450 miljoen euro) bij.

 

Vooral in China deed de sportgroep goede zaken: de verkoop steeg er met 30% tot 886 miljoen dollar (net geen 800 miljoen euro). Nike plukte er onder meer de vruchten van een opleidingsprogramma waarin verkopers leren hoe ze producten moeten voorstellen aan de consument.

 

De hogere verkoop ging bovendien gepaard met een toegenomen brutomarge, die 0,9 procentpunten aandikte tot 47,5%. Dat alles leverde uiteindelijk een nettowinst van 1,2 miljard dollar (bijna 1,1 miljard euro) op, wat 23% meer was dan een jaar geleden.

 

Ook voor de komende maanden ziet het er goed uit voor Nike: de bestellingen lagen in het voorbije kwartaal in dollar 9% hoger dan in dezelfde periode van 2014. Voor China gaat het zelfs om een toename met 22%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top