China geeft Nike vleugels | RetailDetail

China geeft Nike vleugels

China geeft Nike vleugels

Nike is sterk van start gegaan in zijn boekjaar 2015/2016: tussen begin juni en eind augustus steeg de omzet van de Amerikaanse sportartikelengigant in lokale munt met 14%. Vooral in China liep de verkoop goed.

Dure dollar houdt bedrijf niet tegen

In het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar realiseerde Nike een omzet van 8,414 miljard dollar (7,5 miljard euro: dat is, ondanks de dure dollar, 5% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Worden de wisselkoersbewegingen weggefilterd, dan zou de omzet zelfs met 14% zijn gestegen. Het Nike-merk was goed voor 7,9 miljard dollar (+15%, 7,1 miljard euro) aan verkopen, het nevenmerk Converse droeg 555 miljoen dollar (+ 3%, 450 miljoen euro) bij.

 

Vooral in China deed de sportgroep goede zaken: de verkoop steeg er met 30% tot 886 miljoen dollar (net geen 800 miljoen euro). Nike plukte er onder meer de vruchten van een opleidingsprogramma waarin verkopers leren hoe ze producten moeten voorstellen aan de consument.

 

De hogere verkoop ging bovendien gepaard met een toegenomen brutomarge, die 0,9 procentpunten aandikte tot 47,5%. Dat alles leverde uiteindelijk een nettowinst van 1,2 miljard dollar (bijna 1,1 miljard euro) op, wat 23% meer was dan een jaar geleden.

 

Ook voor de komende maanden ziet het er goed uit voor Nike: de bestellingen lagen in het voorbije kwartaal in dollar 9% hoger dan in dezelfde periode van 2014. Voor China gaat het zelfs om een toename met 22%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.