Christopher Bailey volgt Angela Ahrendts op bij Burberry | RetailDetail

Christopher Bailey volgt Angela Ahrendts op bij Burberry

Christopher Bailey volgt Angela Ahrendts op bij Burberry

Wissel aan de top bij het Britse modehuis Burberry: huidig CEO Angela Ahrendts vertrekt volgende zomer naar Apple en wordt dan opgevolgd door Christopher Bailey, momenteel artistiek directeur.

Architecte van de wederopstanding

Angela Ahrendts was bijna een decennium aan de slag bij Burberry en slaagde er in die periode in het "ingedommelde" merk nieuw leven in te blazen en de groep opnieuw op de internationale luxekaart te zetten: gisteren maakte de groep nog bekend dat de retailomzet met 17% gestegen was tot 694 miljoen pond (820 miljoen euro) in het halfjaar eindigend op 30 september.

 

Op vergelijkbare basis steeg de retailomzet zelfs met 13%, dankzij tweecijferige groei in Azië/Pacific en de regio Europa-Midden-Oosten-India-Afrika. De groepsomzet steeg het voorbije halfjaar met 14% tot 1,03 miljard pond (1,2 miljard euro). Op de beurs is het Burberry-aandeel dan ook een lieveling van de beleggers: het aandeel koerste het voorbije jaar liefst 41% hoger naar een beurswaarde van een slordige 8 miljard euro).

 

Retailbaas bij Apple

Bij haar nieuwe werkgever, Apple, zal Angela Ahrendts halfweg volgend jaar de nieuw gecreëerde functie van "senior vice-president retail & online stores" op zich nemen. Daarbij zal ze rechtstreeks rapporteren aan CEO Tim Cook. Het is niet bekend hoeveel Ahrendts, de best betaalde CEO van Groot-Brittannië, bij Apple gaat verdienen.

 

"Burberry is in prima conditie. Ik heb er alle vertrouwen in dat Christopher, een van de grootste visionairen van zijn generatie, Burberry naar nieuwe hoogtepunten zal blijven leiden", zei de afscheidnemende CEO. Bailey, die sinds 2001 voor Burberry werkt (waarvan de laatste zes jaar als artistiek directeur), zal de rol van CEO dan ook combineren met die van chief creative officer.

 

Ook voorzitter Sir John Peace, die Ahrendts' vertrek als "een natuurlijke stap vooruit" omschreef, heeft alle vertrouwen in de nieuwe CEO: "Ik twijfel er niet aan dat Christophers visie en leiderschap, samen met het schitterende managementteam, Burberry zowel creatief, digitaal als financieel op het voorplan zullen houden".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.