Christopher Bailey volgt Angela Ahrendts op bij Burberry

Christopher Bailey volgt Angela Ahrendts op bij Burberry

Wissel aan de top bij het Britse modehuis Burberry: huidig CEO Angela Ahrendts vertrekt volgende zomer naar Apple en wordt dan opgevolgd door Christopher Bailey, momenteel artistiek directeur.

Architecte van de wederopstanding

Angela Ahrendts was bijna een decennium aan de slag bij Burberry en slaagde er in die periode in het "ingedommelde" merk nieuw leven in te blazen en de groep opnieuw op de internationale luxekaart te zetten: gisteren maakte de groep nog bekend dat de retailomzet met 17% gestegen was tot 694 miljoen pond (820 miljoen euro) in het halfjaar eindigend op 30 september.

 

Op vergelijkbare basis steeg de retailomzet zelfs met 13%, dankzij tweecijferige groei in Azië/Pacific en de regio Europa-Midden-Oosten-India-Afrika. De groepsomzet steeg het voorbije halfjaar met 14% tot 1,03 miljard pond (1,2 miljard euro). Op de beurs is het Burberry-aandeel dan ook een lieveling van de beleggers: het aandeel koerste het voorbije jaar liefst 41% hoger naar een beurswaarde van een slordige 8 miljard euro).

 

Retailbaas bij Apple

Bij haar nieuwe werkgever, Apple, zal Angela Ahrendts halfweg volgend jaar de nieuw gecreëerde functie van "senior vice-president retail & online stores" op zich nemen. Daarbij zal ze rechtstreeks rapporteren aan CEO Tim Cook. Het is niet bekend hoeveel Ahrendts, de best betaalde CEO van Groot-Brittannië, bij Apple gaat verdienen.

 

"Burberry is in prima conditie. Ik heb er alle vertrouwen in dat Christopher, een van de grootste visionairen van zijn generatie, Burberry naar nieuwe hoogtepunten zal blijven leiden", zei de afscheidnemende CEO. Bailey, die sinds 2001 voor Burberry werkt (waarvan de laatste zes jaar als artistiek directeur), zal de rol van CEO dan ook combineren met die van chief creative officer.

 

Ook voorzitter Sir John Peace, die Ahrendts' vertrek als "een natuurlijke stap vooruit" omschreef, heeft alle vertrouwen in de nieuwe CEO: "Ik twijfel er niet aan dat Christophers visie en leiderschap, samen met het schitterende managementteam, Burberry zowel creatief, digitaal als financieel op het voorplan zullen houden".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top