Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw | RetailDetail

Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw

Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw

Het Franse luxeconcern LVMH heeft er een prima derde kwartaal op zitten: met dank aan de drankendivisie steeg de groepsomzet organisch met +7%. De lederwarendivisie kampt echter met een groeivertraging, vooral in het Verre Oosten.

8,85 miljard euro omzet

Het concern boven luxemerken als Louis Vuitton, Moët & Chandon en Hennessy realiseerde de voorbije drie maanden een omzet van 8,85 miljard euro, goed voor een organische groei van +7%. Dat is niet alleen beter dan analisten hadden verwacht, de groei ligt ook hoger dan de +6% die de Franse luxegroep realiseerde over het eerste halfjaar.

 

Met een groei van +3% doet de belangrijkste tak van de groep, de lederwarenbusiness, het echter wel wat minder goed dan de +5% van de eerste helft van het jaar. De vertragende economie in China, de instorting van de beurs van Sjanghai, de recessie in Rusland en de terugval van het toerisme in Hongkong en Macao zitten daar voor veel tussen.

 

De drankenbusiness heeft dan weer de weg naar groei teruggevonden: de op één na belangrijkste winstmotor van LVMH zag zijn verkoop met 16% boomen (tegenover slechts +2% in het eerste halfjaar). In China is de vraag naar cognac (Hennessy) spectaculair gestegen, zo luidt het.

 

Alle divisies in de plus

Ook alle andere divisies van het concern pakken uit met groeicijfers: zo zet de parfum- en cosmetica-afdeling (met merken als Dior, Guerlain en Givenchy) haar prestatie van het eerste halfjaar voort, met een organische groei van +7%. De sterke verkoop van de juwelen van Bvlgari en de horloges van Hublot maakte de mindere prestatie van horlogemerk Tag Heuer (dat zich volop aan het herpositioneren is), ruimschoots goed: de hele divisie gaat er +11% op vooruit.

 

Verder is er ook nog de +5% van de 'selectieve distributie', waar de sterke prestaties van parfumerieketen Sephora de verzwakking van de duty free shoppingtak compenseert. Die laatste kampt immers met de gevolgen van het dalende toerisme van vooral Chinezen richting Hongkong.

 

LVMH is 's werelds grootste luxeconcern, met meer dan zeventig topmerken in portefeuille en een retailnetwerk van ruim 3.700 winkels wereldwijd. De groep realiseerde in 2014 een omzet van 30,6 miljard euro. Dit jaar staat de teller na drie kwartalen al op 25,3 miljard euro, dik 18% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder (+6% organisch).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.