Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw

Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw

Het Franse luxeconcern LVMH heeft er een prima derde kwartaal op zitten: met dank aan de drankendivisie steeg de groepsomzet organisch met +7%. De lederwarendivisie kampt echter met een groeivertraging, vooral in het Verre Oosten.

8,85 miljard euro omzet

Het concern boven luxemerken als Louis Vuitton, Moët & Chandon en Hennessy realiseerde de voorbije drie maanden een omzet van 8,85 miljard euro, goed voor een organische groei van +7%. Dat is niet alleen beter dan analisten hadden verwacht, de groei ligt ook hoger dan de +6% die de Franse luxegroep realiseerde over het eerste halfjaar.

 

Met een groei van +3% doet de belangrijkste tak van de groep, de lederwarenbusiness, het echter wel wat minder goed dan de +5% van de eerste helft van het jaar. De vertragende economie in China, de instorting van de beurs van Sjanghai, de recessie in Rusland en de terugval van het toerisme in Hongkong en Macao zitten daar voor veel tussen.

 

De drankenbusiness heeft dan weer de weg naar groei teruggevonden: de op één na belangrijkste winstmotor van LVMH zag zijn verkoop met 16% boomen (tegenover slechts +2% in het eerste halfjaar). In China is de vraag naar cognac (Hennessy) spectaculair gestegen, zo luidt het.

 

Alle divisies in de plus

Ook alle andere divisies van het concern pakken uit met groeicijfers: zo zet de parfum- en cosmetica-afdeling (met merken als Dior, Guerlain en Givenchy) haar prestatie van het eerste halfjaar voort, met een organische groei van +7%. De sterke verkoop van de juwelen van Bvlgari en de horloges van Hublot maakte de mindere prestatie van horlogemerk Tag Heuer (dat zich volop aan het herpositioneren is), ruimschoots goed: de hele divisie gaat er +11% op vooruit.

 

Verder is er ook nog de +5% van de 'selectieve distributie', waar de sterke prestaties van parfumerieketen Sephora de verzwakking van de duty free shoppingtak compenseert. Die laatste kampt immers met de gevolgen van het dalende toerisme van vooral Chinezen richting Hongkong.

 

LVMH is 's werelds grootste luxeconcern, met meer dan zeventig topmerken in portefeuille en een retailnetwerk van ruim 3.700 winkels wereldwijd. De groep realiseerde in 2014 een omzet van 30,6 miljard euro. Dit jaar staat de teller na drie kwartalen al op 25,3 miljard euro, dik 18% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder (+6% organisch).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top