Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw

Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw

Het Franse luxeconcern LVMH heeft er een prima derde kwartaal op zitten: met dank aan de drankendivisie steeg de groepsomzet organisch met +7%. De lederwarendivisie kampt echter met een groeivertraging, vooral in het Verre Oosten.

8,85 miljard euro omzet

Het concern boven luxemerken als Louis Vuitton, Moët & Chandon en Hennessy realiseerde de voorbije drie maanden een omzet van 8,85 miljard euro, goed voor een organische groei van +7%. Dat is niet alleen beter dan analisten hadden verwacht, de groei ligt ook hoger dan de +6% die de Franse luxegroep realiseerde over het eerste halfjaar.

 

Met een groei van +3% doet de belangrijkste tak van de groep, de lederwarenbusiness, het echter wel wat minder goed dan de +5% van de eerste helft van het jaar. De vertragende economie in China, de instorting van de beurs van Sjanghai, de recessie in Rusland en de terugval van het toerisme in Hongkong en Macao zitten daar voor veel tussen.

 

De drankenbusiness heeft dan weer de weg naar groei teruggevonden: de op één na belangrijkste winstmotor van LVMH zag zijn verkoop met 16% boomen (tegenover slechts +2% in het eerste halfjaar). In China is de vraag naar cognac (Hennessy) spectaculair gestegen, zo luidt het.

 

Alle divisies in de plus

Ook alle andere divisies van het concern pakken uit met groeicijfers: zo zet de parfum- en cosmetica-afdeling (met merken als Dior, Guerlain en Givenchy) haar prestatie van het eerste halfjaar voort, met een organische groei van +7%. De sterke verkoop van de juwelen van Bvlgari en de horloges van Hublot maakte de mindere prestatie van horlogemerk Tag Heuer (dat zich volop aan het herpositioneren is), ruimschoots goed: de hele divisie gaat er +11% op vooruit.

 

Verder is er ook nog de +5% van de 'selectieve distributie', waar de sterke prestaties van parfumerieketen Sephora de verzwakking van de duty free shoppingtak compenseert. Die laatste kampt immers met de gevolgen van het dalende toerisme van vooral Chinezen richting Hongkong.

 

LVMH is 's werelds grootste luxeconcern, met meer dan zeventig topmerken in portefeuille en een retailnetwerk van ruim 3.700 winkels wereldwijd. De groep realiseerde in 2014 een omzet van 30,6 miljard euro. Dit jaar staat de teller na drie kwartalen al op 25,3 miljard euro, dik 18% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder (+6% organisch).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top