Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw

Cognacverkoop neemt luxeconcern LVMH op sleeptouw

Het Franse luxeconcern LVMH heeft er een prima derde kwartaal op zitten: met dank aan de drankendivisie steeg de groepsomzet organisch met +7%. De lederwarendivisie kampt echter met een groeivertraging, vooral in het Verre Oosten.

8,85 miljard euro omzet

Het concern boven luxemerken als Louis Vuitton, Moët & Chandon en Hennessy realiseerde de voorbije drie maanden een omzet van 8,85 miljard euro, goed voor een organische groei van +7%. Dat is niet alleen beter dan analisten hadden verwacht, de groei ligt ook hoger dan de +6% die de Franse luxegroep realiseerde over het eerste halfjaar.

 

Met een groei van +3% doet de belangrijkste tak van de groep, de lederwarenbusiness, het echter wel wat minder goed dan de +5% van de eerste helft van het jaar. De vertragende economie in China, de instorting van de beurs van Sjanghai, de recessie in Rusland en de terugval van het toerisme in Hongkong en Macao zitten daar voor veel tussen.

 

De drankenbusiness heeft dan weer de weg naar groei teruggevonden: de op één na belangrijkste winstmotor van LVMH zag zijn verkoop met 16% boomen (tegenover slechts +2% in het eerste halfjaar). In China is de vraag naar cognac (Hennessy) spectaculair gestegen, zo luidt het.

 

Alle divisies in de plus

Ook alle andere divisies van het concern pakken uit met groeicijfers: zo zet de parfum- en cosmetica-afdeling (met merken als Dior, Guerlain en Givenchy) haar prestatie van het eerste halfjaar voort, met een organische groei van +7%. De sterke verkoop van de juwelen van Bvlgari en de horloges van Hublot maakte de mindere prestatie van horlogemerk Tag Heuer (dat zich volop aan het herpositioneren is), ruimschoots goed: de hele divisie gaat er +11% op vooruit.

 

Verder is er ook nog de +5% van de 'selectieve distributie', waar de sterke prestaties van parfumerieketen Sephora de verzwakking van de duty free shoppingtak compenseert. Die laatste kampt immers met de gevolgen van het dalende toerisme van vooral Chinezen richting Hongkong.

 

LVMH is 's werelds grootste luxeconcern, met meer dan zeventig topmerken in portefeuille en een retailnetwerk van ruim 3.700 winkels wereldwijd. De groep realiseerde in 2014 een omzet van 30,6 miljard euro. Dit jaar staat de teller na drie kwartalen al op 25,3 miljard euro, dik 18% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder (+6% organisch).

Tags: