Colruyt neemt de helft van ZEB over

Colruyt neemt de helft van ZEB over

Colruyt Groep neemt een belang van 50 procent in de Belgische moderetailer ZEB. "Ik ben ervan overtuigd dat we heel wat kunnen leren van deze jonge, dynamische speler op de textielmarkt", verklaart COO Frans Colruyt de zet.

Diversificatie in non-food

Colruyt Groep neemt het aandelenpakket over dat investeerdersgroep Vendis Capital in ZEB had. Het huidige management, onder leiding van oprichter Luc Van Mol, blijft aan boord en behoudt zijn participatie van 50 procent. De deal bestaat eruit dat Colruyt onmiddellijk een participatie van 40 procent verwerft en verder een optie heeft om voor eind 2014 zijn belang tot 50 procent te verhogen. Welk bedrag met de transactie gemoeid gaat, werd niet vrijgegeven.

 

Die diversificatie is voor Colruyt interessant omdat ze de groep minder afhankelijk maakt van de tumultueuze foodmarkt. "We kunnen ZEB onder andere logistiek ondersteunen", vertrouwt Frans Colruyt RetailDetail toe. "En wij, van onze kant, moeten ons steeds heruitvinden in de veranderende omgeving. Deze stap kadert in onze langetermijnvisie: we willen de consument in de verschillende fases van zijn leven een meerwaarde kunnen bieden."

 

Ook Luc Van Mol, CEO van ZEB, is blij met de komst van Colruyt Group en vindt het een belangrijke stap in de langetermijnstrategie van ZEB: “De kruisbestuiving van ideeën en concepten in combinatie met onze gezamenlijke operationele, logistieke en commerciële expertise, aangevuld met de financiële sterkte van Colruyt Group, zullen ZEB en Colruyt Group samen verder rendabel doen groeien.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Back to top