Concept Fashion Store Lochristi krijgt prestigieuze interieuraward | RetailDetail

Concept Fashion Store Lochristi krijgt prestigieuze interieuraward

Concept Fashion Store Lochristi krijgt prestigieuze interieuraward

De Concept Fashion Store-vestiging van Lochristi (bij Gent) heeft in Londen de 'World Retail Award' gewonnen voor beste winkelinterieur. Daarbij liet de modetempel internationale kleppers als Oscar De la Renta en Max Mara in Milaan alsook Lafayette in Beijing achter zich.

Al tweede award op korte tijd

Uit meer dan 600 inzendingen uit de hele wereld riep de jury van de prestigieuze reailinterieurwedstrijd Concept Fashion Store in Lochristi uit tot "het origineelste en meest vernieuwende interieur". De jury omschreef het concept als een "antwoord op de retailuitdagingen van de toekomst".

 

"De internationale jury in Londen wist vooral de ver doorgedreven belevingsinrichting van de 'fashion store' in Lochristi te appreciëren", reageert een tevreden managing director Nicolas Block van creatief agentschap King George, dat het interieur ontwierp. "Nu winkels steeds meer concurrentie krijgen van internetshoppen, wisten wij via conceptbedenking een gepast antwoord te bieden, dankzij een creatieve invulling met storytelling."

 

Het is voor de 1.250 m² grote conceptstore al de tweede bekroning op korte tijd: vorige week won het in Brussel ook al de BLSC-innovatieprijs voor "Beste nieuw retailconcept van de voorbije twee jaar".

 

Lochristi bloemengemeente

Hun verhaal gingen de ontwerpers nochtans niet eens zo ver zoeken: "De grond waarop de winkel gevestigd is, bracht meer dan 100 jaar lang bloemen en planten voort. Bij de inrichting van de zaak lieten we ons dan ook inspireren door de plantenteelt en het bloemenverleden van de gemeente: elk aspect in de shop refereert naar een element uit dat rijke verleden. Op die manier willen we de klanten die de geschiedenis van hun woonplaats goed kennen een aha-erlebnis bezorgen."

 

Pronkstuk van de zaak is de verticale tuin die, met zijn hoogte van 8 meter, vanaf de benedenverdieping tot aan het dak van de eerste verdieping reikt. Drie grote stammen van elk 6 meter, bekleed met eeuwenoud hout in alle kleuren, leiden de klant naar de eerste verdieping, in een tunnel van plastic boogserres. De pashokjes zijn gemaakt van golfplaten, een klassieker in de sierteelt om opberghokken op te trekken.

 

De accessoirezone met handtassen en schoenen werd dan weer ondergebracht in zwarte serres (foto). De kassazone tot slot werd omgevormd tot het 'huis' van de bloementelers, die traditioneel aan de straatkant van hun bedrijf wonen.

 

De Concept Fashion Store-groep telt in ons land alles samen 14 modewinkels, verspreid over Vlaanderen en Brussel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.