Crocs lijdt flink verlies in vierde kwartaal | RetailDetail

Crocs lijdt flink verlies in vierde kwartaal

Crocs lijdt flink verlies in vierde kwartaal

Bij Crocs zijn ze druk bezig om het bedrijf een andere kant op te sturen. Het wil in die nieuwe richting vooral af van de klomp die het bedrijf bekendmaakte, maar die nu vooral een slecht en kitscherig imago heeft.

10,7 miljoen paar schoenen

Op het vlak van verkoop doet Crocs het helemaal niet zo slecht: in het kwartaal dat eindigde op 31 december 2013 verkocht het bedrijf nog 10,7 miljoen paar schoenen, negen procent meer dan een jaar geleden. Slechts de helft daarvan waren de bekende, kleurrijke klompen van het schoenenmerk. Zo zet het bedrijf vandaag onder andere in op golfschoenen voor mannen en verschillende collecties voor vrouwen.

 

Vooral in markten buiten de VS doet de verkoop van Crocs het goed. In Europa verdubbelde de verkoop in het voorgaande kwartaal bijna en in Japan steeg die met 22 procent. In de VS daalde de verkoop daarentegen met 8 procent. De omzet kwam daardoor in totaal 1,6 procent hoger uit, op 228,7 miljoen dollar (zo'n 170 miljoen euro).

 

Alles bij elkaar boekte de schoenenproducent weliswaar een verlies van 66,9 miljoen dollar (49 miljoen euro), veel meer dan de 3,6 miljoen dollar (2,6 miljoen euro) dan een jaar geleden.  Een flink stuk van dat verlies was te wijten aan overtollige inventaris die Crocs moest afschrijven en goed was voor een bedrag van 3,4 miljoen dollar (2,5 miljoen euro). Voor dit jaar wil Crocs dan ook geen winstverwachtingen geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.