Crocs lijdt flink verlies in vierde kwartaal

Crocs lijdt flink verlies in vierde kwartaal

Bij Crocs zijn ze druk bezig om het bedrijf een andere kant op te sturen. Het wil in die nieuwe richting vooral af van de klomp die het bedrijf bekendmaakte, maar die nu vooral een slecht en kitscherig imago heeft.

10,7 miljoen paar schoenen

Op het vlak van verkoop doet Crocs het helemaal niet zo slecht: in het kwartaal dat eindigde op 31 december 2013 verkocht het bedrijf nog 10,7 miljoen paar schoenen, negen procent meer dan een jaar geleden. Slechts de helft daarvan waren de bekende, kleurrijke klompen van het schoenenmerk. Zo zet het bedrijf vandaag onder andere in op golfschoenen voor mannen en verschillende collecties voor vrouwen.

 

Vooral in markten buiten de VS doet de verkoop van Crocs het goed. In Europa verdubbelde de verkoop in het voorgaande kwartaal bijna en in Japan steeg die met 22 procent. In de VS daalde de verkoop daarentegen met 8 procent. De omzet kwam daardoor in totaal 1,6 procent hoger uit, op 228,7 miljoen dollar (zo'n 170 miljoen euro).

 

Alles bij elkaar boekte de schoenenproducent weliswaar een verlies van 66,9 miljoen dollar (49 miljoen euro), veel meer dan de 3,6 miljoen dollar (2,6 miljoen euro) dan een jaar geleden.  Een flink stuk van dat verlies was te wijten aan overtollige inventaris die Crocs moest afschrijven en goed was voor een bedrag van 3,4 miljoen dollar (2,5 miljoen euro). Voor dit jaar wil Crocs dan ook geen winstverwachtingen geven.

Tags: