Crocs lijdt flink verlies in vierde kwartaal | RetailDetail

Crocs lijdt flink verlies in vierde kwartaal

Crocs lijdt flink verlies in vierde kwartaal

Bij Crocs zijn ze druk bezig om het bedrijf een andere kant op te sturen. Het wil in die nieuwe richting vooral af van de klomp die het bedrijf bekendmaakte, maar die nu vooral een slecht en kitscherig imago heeft.

10,7 miljoen paar schoenen

Op het vlak van verkoop doet Crocs het helemaal niet zo slecht: in het kwartaal dat eindigde op 31 december 2013 verkocht het bedrijf nog 10,7 miljoen paar schoenen, negen procent meer dan een jaar geleden. Slechts de helft daarvan waren de bekende, kleurrijke klompen van het schoenenmerk. Zo zet het bedrijf vandaag onder andere in op golfschoenen voor mannen en verschillende collecties voor vrouwen.

 

Vooral in markten buiten de VS doet de verkoop van Crocs het goed. In Europa verdubbelde de verkoop in het voorgaande kwartaal bijna en in Japan steeg die met 22 procent. In de VS daalde de verkoop daarentegen met 8 procent. De omzet kwam daardoor in totaal 1,6 procent hoger uit, op 228,7 miljoen dollar (zo'n 170 miljoen euro).

 

Alles bij elkaar boekte de schoenenproducent weliswaar een verlies van 66,9 miljoen dollar (49 miljoen euro), veel meer dan de 3,6 miljoen dollar (2,6 miljoen euro) dan een jaar geleden.  Een flink stuk van dat verlies was te wijten aan overtollige inventaris die Crocs moest afschrijven en goed was voor een bedrag van 3,4 miljoen dollar (2,5 miljoen euro). Voor dit jaar wil Crocs dan ook geen winstverwachtingen geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top