Crocs sluit honderd winkels

Crocs sluit honderd winkels

Schoenenketen Crocs gaat wereldwijd tot honderd fysieke winkels sluiten. Verder wordt het aantal webshop gehalveerd en het assortiment beperkt tot de kenmerkende plastic schoenen. Zo wil het bedrijf 10,3 miljoen dollar per jaar besparen.

Crocks ziet winst 44 procent zakken

Crocs heeft een teleurstellend tweede kwartaal achter de rug: ondanks een stijging van de omzet met 3,6% tot 377 miljoen dollar (280 miljoen euro) daalde de winst van het bedrijf met 44% naar 19,7 miljoen dollar (15 miljoen euro).

 

Het bedrijf wijt de evolutie aan een foutgelopen diversificatie: Crocs koos er immers voor om ook modieuze schoenen op de markt te brengen, maar dat sloeg niet aan. De consument bleef het merk enkel vereenzelvigen met plastic schoenen die alleen thuis of in bepaalde werkomstandigheden konden worden gebruikt, maar niet mee om op de straat te lopen.

 

Crocs wil nu terug naar de oorsprong met plastic schoenen in allerlei kleuren. Daarbij wordt de Elite-lijn van meer modieuze schoenen geschrapt. Als gevolg van die ommezwaai worden ook 75 tot 100 van zijn zowat 600 winkels gesloten, gaat het aantal webwinkels van 21 naar 11 en worden 180 van de zowat 5.000 banen geschrapt.

 

De ingrepen moeten jaarlijks 10,3 miljoen dollar (8 miljoen euro) aan besparingen opleveren, zelfs als de omzet met 35 à 50 miljoen dollar (25 à 35 miljoen euro) zakt door de vermindering van het aantal winkels. Voor dit jaar wordt al op 4 miljoen dollar (3 miljoen euro) gerekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top