RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017

icon
Mode8 januari, 2018

Schoenenketen Torfs tekende in 2017 een omzetgroei van 7,7% op. Vooral in de webshop was er een sterke stijging, maar ook de groei in de winkels toont aan dat “retail niet dood is”, vindt CEO Wouter Torfs. 

 

Tweet tegen pessimisme

De topman mag tevreden terugblikken op het afgelopen jaar: zijn schoenenketen behaalde een omzetgroei van 7,7%, laat Torfs vandaag weten in een tweet. “Het is belangrijk om ook eens de lichtpuntjes in moeilijke tijden te communiceren”, aldus Torfs in een reactie aan RetailDetail. Hij verstuurde de tweet bewust om het pessimisme te gaan: “We horen zoveel negatieve berichten en zoveel geklaag, we horen zeggen dat klassieke retail dood is. Dat trekt de sector naar beneden, terwijl retail niet dood is. Het is niet zo dat alleen een paar grote buitenlandse spelers nog meetellen, wij doen het ook goed.”

 

De onlineverkoop via de eigen webshop ging er met 37,5% op vooruit: “E-commerce blijft natuurlijk algemeen, in de hele sector, groeien, maar steeds meer mensen vinden duidelijk ook de weg naar onze webshop.” Schoenen Torfs heeft het voorbije jaar ook meer ingezet op digitale marketing en dat blijkt zijn vruchten af te werpen.

 

Toch koopt de overgrote meerderheid van de Torfs-klanten nog uitsluitend in de fysieke winkels: liefst 85% van de klanten koopt puur in de winkels, 10% shopt wat ze bij Torfs hybride noemen (zowel offline als online) en slechts 5% koopt louter online. Daar is dus zeker nog groei mogelijk, ziet Wouter Torfs.

 

De omzet in de winkels groeide in 2017 met 5,5%. Opvallend is dat die omzetstijging volledig op het conto van bestaande winkels (like-for-like) komt, want Torfs opende in het voorbije jaar geen nieuwe winkels. In het najaar werd een nieuw winkelconcept gelanceerd, maar aangezien tot nu toe enkel de winkel van Borsbeek en in december de vestiging van Halle in dat nieuwe kleedje werden gestoken, is de impact daarvan nog erg beperkt.

 

Doel voor 2018: groei vasthouden

“De consument kent ons DNA, weet waar we voor staan en wat onze waarden zijn. Ik denk dat dat vandaag cruciaal is voor consumenten. Blijkbaar voldoet ons concept aan de verwachtingen van de klanten”, legt Torfs het succes uit. “Het is dus belangrijk dat we daaraan blijven vasthouden.” Ook over de eerste tv-campagne in de geschiedenis van de schoenenketen, die het dit najaar voerde, is de retailer tevreden. Verder waren alle voorwaarden voor een gunstig retailjaar voldaan in 2017: “We hadden het juiste weer op het juiste moment: het was warm net voor de zomer en het werd koud toen dat moest.”

 

In 2018 hoopt Torfs vooral de groei vast te houden. “De winkels staan op hoog niveau, als we dat kunnen volhouden en niet moeten afgeven, dan denk ik dat we mooie resultaten behalen. Op het  gebied van e-commerce mikken we op een groei van 20%.” 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN