Dalende vraag naar luxe speelt Kering parten

Dalende vraag naar luxe speelt Kering parten

Het Franse luxeconcern Kering moet aan den lijve ondervinden dat de vraag naar luxeproducten wel degelijk in dalende lijn is. De omzet daalde dan ook met 1,5% naar 2,52 miljard euro in het derde kwartaal.

Vlaggenschepen presteren slecht

Het belangrijkste merk binnen de groep, Gucci, moest toezien hoe de omzet met 5,4 procent daalde in het derde kwartaal. Kering heeft de prijzen van een aantal artikelen verhoogd in de hoop het merk exclusiever te maken, maar dat leidde dus wel tot een omzetdaling.

 

Andere luxemerken van Kering deden het beter dan Gucci: de omzet van Bottega Veneta steeg met 7,3 procent en bij Saint Laurent kwam er 7,2 procent bij, terwijl Stella McCartney en Alexander McQueen zelfs een dubbelcijferige groei konden voorleggen. De omzet van de totale luxedivisie van Kering steeg met 1,5 procent naar 1,62 miljard euro en zonder koerswisselingen had die stijging zelfs 5,6 procent geweest.

 

In de sportdivisie van Kering waren de cijfers minder rooskleurig: voor het hele segment daalde de omzet met 7,6 procent naar 896,2 miljoen euro. Vooral Puma, dat te lijden heeft onder een zwakkere vraag naar schoenen in Europa, deelde in de klappen. De vergelijkbare omzet in dit segment daalde wel, maar met slechts 0,8 procent, waar analisten -2,3 procent hadden verwacht).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top