Decathlon Gent opent op 26 september | RetailDetail

Decathlon Gent opent op 26 september

Decathlon Gent opent op 26 september

Sportretailer Decathlon warmt zich volop op voor de opening van zijn eerste vestiging in Gent. De opening is voorzien voor 26 september, maar ondertussen worden de kuiten er gesmeerd om liefst 75 medewerkers te vinden.

Digitale winkel

Decathlon vond na lang zoeken de perfecte locatie in het voormalige fabrieksgebouw naast meubelwinkel WEBA. Bijzonder aan het 4.000m² grote pand is dat de winkel verdeeld zal zijn over twee verdiepingen. "De bedoeling is echter dat de winkel die fysieke 4.000 m² ver overstijgt" vertelt winkeldirecteur Julien de Brouwer. Daarmee bedoelt hij dat de vestiging een echte "digitale winkel" moet worden, waar het internet volop geïntegreerd wordt op de winkelvloer.

 

"Met deze winkel springen we echt op de kar van omnichannel. Zo krijgen de medewerkers een tablet en komen er internetkiosken, om klanten te helpen altijd de juiste producten te vinden, ook als ze niet in de winkel voorradig zijn.

 

Op 15 juli opent op de parking van de winkel ook al een pop-upwinkel, die de Gentenaren vertrouwd moet maken met Decathlon en diens webshop. De pop-up wordt een afhaalpunt van 40 à 50 m², waar consumenten informatie kunnen inwinnen, ter plaatse kunnen bestellen en bestellingen kunnen afhalen.

 

'Gent kijkt uit naar Decathlon'

"We zijn er al actief mee bezig om dicht bij de lokale consument te komen te staan", aldus de Brouwer. "Deze Decathlon-winkel was een geanticipeerd project in het Gentse, want er was nog geen sportwinkel met hetzelfde, ruime aanbod als wij voeren. Voor een studentenstad met ook veel diverse sportclubs is dat nochtans erg belangrijk."

 

Ook het aanbod wordt aangepast aan de lokale markt. Gebaseerd op de sportclubs in het Gentse zal Decathlon Gent 70 sporten aanbieden, waaronder ook een ProShop met klimmateriaal naar aanleiding van de nieuwe klimmuur aan de Blaarmeersen. Op de site zelf komt bovendien een mini-voetbalveldje, waar consumenten de kans zullen krijgen om de producten uit de winkel werkelijk te testen.

 

Met z'n allen gaan sporten

Om van start te gaan, zoekt de Gentse Decathlon-vestiging liefst 75 mensen, waarvan 15 managers en 60 verkopers. "We zijn specifiek op zoek naar mensen met een echte passie voor hun sport. De rekrutering gebeurt via 'sports & job days', waarbij eerst een selectie gebeurt op basis van cv, vervolgens een business case wordt opgelost en we daarna met z'n allen gaan sporten."

 

"We voeren dagelijks sollicitatiegesprekken. Als universiteitsstad zit er in Gent heel wat jong talent, en de troef van Decathlon is dat er veel doorgroeimogelijkheden zijn. Ik ben daar zelf een voorbeeld van: op drie jaar tijd ben ik in het bedrijf doorgegroeid tot winkeldirecteur", besluit de 28-jarige Julien de Brouwer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top