Desigual mikt op meer dan 500 eigen boetieks dit jaar

Desigual mikt op meer dan 500 eigen boetieks dit jaar

Sinds 2007 heeft het Spaanse modemerk Desigual zijn omzet zomaar eventjes vertienvoudigd. Om zijn streefdoel van 25% groei per jaar te realiseren, wil topman Manel Jadraque dit jaar de kaap van de 500 eigen boetieks ronden.

Internationale expansie

Vorig jaar opende Desigual wereldwijd 89 nieuwe boetieks, waarmee de teller al op 405 eigen verkooppunten kwam te staan. Toch komen er daar dit jaar nog eens 100 bij, heeft topman Manel Jadraque bevetigd aan de Franse zakenkrant Les Echos. Die snelle expansie bezorgde het Spaanse bedrijf - dat behalve in de eigen winkels ook nog te koop is in 11.000 multimerkenboetieks en 2.500 shop-in-shops in warenhuizen - in 2013 een recordomzet van 828 miljoen euro.

 

Jadraque blijft echter razend ambitieus: "Wij willen onze omzet met 25% per jaar doen groeien. Wij rekenen daarvoor op nieuwe productlijnen en een verdere internationale expansie." Zo lanceerde Desigual begin dit jaar zijn eerste parfum en bracht het ook een sportcollectie op de markt. Beide nieuwe productlijnen worden momenteel in enkele markten uitgetest.

 

"Buiten Europa zullen we de komende twee jaar vooral focussen op zeven groeipolen: Tokio, Hongkong, Singapore, Rio, São Paulo, Florida en New York. Parallel daarmee zullen we ook in andere landen groeien, maar dan niet via eigen boetieks. De recente sluiting van onze twee boetieks in China past in die strategie."

 

Desigual wil ook groeien via zijn webshops. "We zijn drie jaar geleden gestart met e-commerce", aldus Jadraque. "Het resultaat geeft voldoening, ook al zien we het slechts als een extra kanaal en is enig kannibalisme niet te vermijden. Zolang de uitkomst maar positief is. In 2013 verkochten we online voor zo'n 85 miljoen euro, binnen vijf jaar moet e-commerce 20 tot 30% van onze totale omzet vertegenwoordigen."

 

Frankrijk haalt Spanje in

Al die groeiplannen zijn mogelijk dankzij een flinke kapitaalinjectie van het Franse investeringsfonds Eurazeo, dat eerder dit jaar 285 miljoen euro neertelde voor 10% van de aandelen. "De keuze voor Eurazeo was logisch, niet alleen omdat haar andere investeringsprojecten zo succesvol zijn, maar ook omdat Frankrijk eind dit jaar of begin 2015 onze grootste markt zal zijn." Frankrijk is nu al goed voor 19% van de totale omzet, tegenover 23% voor Spanje.

 

Jadraque wil trouwens ten laatste binnen drie jaar 100 Desigual-boetieks in Frankrijk. Ter vergelijking: in 2010 waren er dat nog maar negen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan 5 miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top