Desigual mikt op meer dan 500 eigen boetieks dit jaar | RetailDetail

Desigual mikt op meer dan 500 eigen boetieks dit jaar

Desigual mikt op meer dan 500 eigen boetieks dit jaar

Sinds 2007 heeft het Spaanse modemerk Desigual zijn omzet zomaar eventjes vertienvoudigd. Om zijn streefdoel van 25% groei per jaar te realiseren, wil topman Manel Jadraque dit jaar de kaap van de 500 eigen boetieks ronden.

Internationale expansie

Vorig jaar opende Desigual wereldwijd 89 nieuwe boetieks, waarmee de teller al op 405 eigen verkooppunten kwam te staan. Toch komen er daar dit jaar nog eens 100 bij, heeft topman Manel Jadraque bevetigd aan de Franse zakenkrant Les Echos. Die snelle expansie bezorgde het Spaanse bedrijf - dat behalve in de eigen winkels ook nog te koop is in 11.000 multimerkenboetieks en 2.500 shop-in-shops in warenhuizen - in 2013 een recordomzet van 828 miljoen euro.

 

Jadraque blijft echter razend ambitieus: "Wij willen onze omzet met 25% per jaar doen groeien. Wij rekenen daarvoor op nieuwe productlijnen en een verdere internationale expansie." Zo lanceerde Desigual begin dit jaar zijn eerste parfum en bracht het ook een sportcollectie op de markt. Beide nieuwe productlijnen worden momenteel in enkele markten uitgetest.

 

"Buiten Europa zullen we de komende twee jaar vooral focussen op zeven groeipolen: Tokio, Hongkong, Singapore, Rio, São Paulo, Florida en New York. Parallel daarmee zullen we ook in andere landen groeien, maar dan niet via eigen boetieks. De recente sluiting van onze twee boetieks in China past in die strategie."

 

Desigual wil ook groeien via zijn webshops. "We zijn drie jaar geleden gestart met e-commerce", aldus Jadraque. "Het resultaat geeft voldoening, ook al zien we het slechts als een extra kanaal en is enig kannibalisme niet te vermijden. Zolang de uitkomst maar positief is. In 2013 verkochten we online voor zo'n 85 miljoen euro, binnen vijf jaar moet e-commerce 20 tot 30% van onze totale omzet vertegenwoordigen."

 

Frankrijk haalt Spanje in

Al die groeiplannen zijn mogelijk dankzij een flinke kapitaalinjectie van het Franse investeringsfonds Eurazeo, dat eerder dit jaar 285 miljoen euro neertelde voor 10% van de aandelen. "De keuze voor Eurazeo was logisch, niet alleen omdat haar andere investeringsprojecten zo succesvol zijn, maar ook omdat Frankrijk eind dit jaar of begin 2015 onze grootste markt zal zijn." Frankrijk is nu al goed voor 19% van de totale omzet, tegenover 23% voor Spanje.

 

Jadraque wil trouwens ten laatste binnen drie jaar 100 Desigual-boetieks in Frankrijk. Ter vergelijking: in 2010 waren er dat nog maar negen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.