Desigual mikt op meer dan 500 eigen boetieks dit jaar

Desigual mikt op meer dan 500 eigen boetieks dit jaar

Sinds 2007 heeft het Spaanse modemerk Desigual zijn omzet zomaar eventjes vertienvoudigd. Om zijn streefdoel van 25% groei per jaar te realiseren, wil topman Manel Jadraque dit jaar de kaap van de 500 eigen boetieks ronden.

Internationale expansie

Vorig jaar opende Desigual wereldwijd 89 nieuwe boetieks, waarmee de teller al op 405 eigen verkooppunten kwam te staan. Toch komen er daar dit jaar nog eens 100 bij, heeft topman Manel Jadraque bevetigd aan de Franse zakenkrant Les Echos. Die snelle expansie bezorgde het Spaanse bedrijf - dat behalve in de eigen winkels ook nog te koop is in 11.000 multimerkenboetieks en 2.500 shop-in-shops in warenhuizen - in 2013 een recordomzet van 828 miljoen euro.

 

Jadraque blijft echter razend ambitieus: "Wij willen onze omzet met 25% per jaar doen groeien. Wij rekenen daarvoor op nieuwe productlijnen en een verdere internationale expansie." Zo lanceerde Desigual begin dit jaar zijn eerste parfum en bracht het ook een sportcollectie op de markt. Beide nieuwe productlijnen worden momenteel in enkele markten uitgetest.

 

"Buiten Europa zullen we de komende twee jaar vooral focussen op zeven groeipolen: Tokio, Hongkong, Singapore, Rio, São Paulo, Florida en New York. Parallel daarmee zullen we ook in andere landen groeien, maar dan niet via eigen boetieks. De recente sluiting van onze twee boetieks in China past in die strategie."

 

Desigual wil ook groeien via zijn webshops. "We zijn drie jaar geleden gestart met e-commerce", aldus Jadraque. "Het resultaat geeft voldoening, ook al zien we het slechts als een extra kanaal en is enig kannibalisme niet te vermijden. Zolang de uitkomst maar positief is. In 2013 verkochten we online voor zo'n 85 miljoen euro, binnen vijf jaar moet e-commerce 20 tot 30% van onze totale omzet vertegenwoordigen."

 

Frankrijk haalt Spanje in

Al die groeiplannen zijn mogelijk dankzij een flinke kapitaalinjectie van het Franse investeringsfonds Eurazeo, dat eerder dit jaar 285 miljoen euro neertelde voor 10% van de aandelen. "De keuze voor Eurazeo was logisch, niet alleen omdat haar andere investeringsprojecten zo succesvol zijn, maar ook omdat Frankrijk eind dit jaar of begin 2015 onze grootste markt zal zijn." Frankrijk is nu al goed voor 19% van de totale omzet, tegenover 23% voor Spanje.

 

Jadraque wil trouwens ten laatste binnen drie jaar 100 Desigual-boetieks in Frankrijk. Ter vergelijking: in 2010 waren er dat nog maar negen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top