Desigual trappelt ter plaatse tijdens eerste jaarhelft | RetailDetail

Desigual trappelt ter plaatse tijdens eerste jaarhelft

Desigual trappelt ter plaatse tijdens eerste jaarhelft

De omzet van het Spaanse kledingmerk Desigual bleef de eerste helft van 2015 min of meer stabiel op 451,9 miljoen euro, ondanks zeer mooie groeicijfers voor Azië en Zuid-Amerika.

Grote groei op Amerikaanse markt

Het omzetcijfer betekent een daling van 0,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar dat is niets vergeleken met de forse daling van de EBTIDA: de winst voor belasting en afschrijvingen daalde met 26% ten opzichte van vorig jaar, om uit te komen op 29,1 miljoen euro. De verklaring ligt voor een deel in kosten die gepaard gaan met de uitbreidingen. Het merk meldt wel werk te zullen maken van een grotere kostenefficiëntie.

 

De grootste groei maakt het bedrijf in Zuid-Amerika, waar Desigual maar liefst 36% extra omzet behaalde. In dat deel van de wereld wil het merk 450 bijkomende winkels gaan openen. Ook aan de andere kant van de wereld groeide de omzet sterk: in Azië mocht Desigual een stijging met 24% noteren.

 

De negatieve cijfers zitten veel dichter bij huis: thuismarkt Spanje moet een omzetdaling van 5% rapporteren en in Frankrijk nam de omzet af met 4%. Lichtpuntje in Zuid-Europa is Italië, waar het merk een stijging met 7% realiseerde de afgelopen zes maanden.

 

Onder leiding van topman Thomas Meyer zal het bedrijf nu zijn businessplan herzien. Het doel is om de volgende stap in de groei voor te bereiden: het merk wil de organisatie vernieuwen om productinnovatie te stimuleren. Ook het optimaliseren van het winkelnetwerk staat op de agenda, met verhuizen, sluitingen en openingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.