Desigual trappelt ter plaatse tijdens eerste jaarhelft

Desigual trappelt ter plaatse tijdens eerste jaarhelft

De omzet van het Spaanse kledingmerk Desigual bleef de eerste helft van 2015 min of meer stabiel op 451,9 miljoen euro, ondanks zeer mooie groeicijfers voor Azië en Zuid-Amerika.

Grote groei op Amerikaanse markt

Het omzetcijfer betekent een daling van 0,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar dat is niets vergeleken met de forse daling van de EBTIDA: de winst voor belasting en afschrijvingen daalde met 26% ten opzichte van vorig jaar, om uit te komen op 29,1 miljoen euro. De verklaring ligt voor een deel in kosten die gepaard gaan met de uitbreidingen. Het merk meldt wel werk te zullen maken van een grotere kostenefficiëntie.

 

De grootste groei maakt het bedrijf in Zuid-Amerika, waar Desigual maar liefst 36% extra omzet behaalde. In dat deel van de wereld wil het merk 450 bijkomende winkels gaan openen. Ook aan de andere kant van de wereld groeide de omzet sterk: in Azië mocht Desigual een stijging met 24% noteren.

 

De negatieve cijfers zitten veel dichter bij huis: thuismarkt Spanje moet een omzetdaling van 5% rapporteren en in Frankrijk nam de omzet af met 4%. Lichtpuntje in Zuid-Europa is Italië, waar het merk een stijging met 7% realiseerde de afgelopen zes maanden.

 

Onder leiding van topman Thomas Meyer zal het bedrijf nu zijn businessplan herzien. Het doel is om de volgende stap in de groei voor te bereiden: het merk wil de organisatie vernieuwen om productinnovatie te stimuleren. Ook het optimaliseren van het winkelnetwerk staat op de agenda, met verhuizen, sluitingen en openingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top