Dieter Penninckx boegbeeld van de durvers

Dieter Penninckx boegbeeld van de durvers

Dieter Penninckx is door de krant De Tijd uitgeroepen tot de grootste durver. Samen met zijn vrouw Anja Maes en vriend Manu Bracke bouwde hij modegroep FNG in tien jaar uit van een idee tot een winstgevend bedrijf met zowat 900 personeelsleden.

Vlaanderen heeft ondernemers nodig

Er is een grote behoefte aan ondernemers in Vlaanderen. Mensen die niet kiezen voor gemak en zekerheid, maar die buiten hun comfortzone duren gaan, onbetreden paden durven bewandelen en vaak tegen de stroom in durven doorzetten.

 

De krant De Tijd brengt morgen vijftig verhalen van mensen die dit hebben aangedurfd, die durven ondernemen in moeilijke omstandigheden of in een moeilijke sector. Het coververhaal wordt besteed aan het trio Penninckx – Maes – Bracke.

 

FNG van idee tot grote groep

Penninckx, Maes en Bracke zijn burgerlijk ingenieurs die ‘iets’ wilden doen in het leven. Een beetje toevallig kwamen ze daarbij uit bij kinderkleding en richtten ze Fred & Ginger op. Intussen is Fred & Ginger uitgebouwd tot de FNG Group. Dat gebeurde deels op eigen kracht, deels door overnames. De kinderlijn is nu een onderdeel van een groter geheel, waarin damesmode intussen de bovenhand voert.

 

FNG telt nu zes merken: Fred & Ginger, Van Hassels, CKS, Baker Bridge, Claudia Sträter en Expresso. Rond elk merk wordt een duidelijk verhaal en een zuivere aanpak gebouwd. De collecties van FNG worden verkocht via een 130-tal eigen winkels, een 30-tal shop-in-shops en meer dan 1500 multimerkenwinkels. De geconsolideerde omzet van de afgelopen 12 maanden van FNG Group bedraagt meer dan 135 miljoen euro.

 

Een sterk punt hierbij is dat de initiatiefnemers geen verleden hadden in de modesector, maar dat ze door hun analytische ingenieursaanpak een aantal zaken anders konden doen dan de gevestigde namen.

 

Durven is niet genoeg

Het komt erop aan te durven, aldus Penninckx eerder in een gesprek met RetailDetail. “Maar dat ligt anders als je net van de schoolbanken komt en je alles wil inzetten dan vandaag waarin je niet alleen de verantwoordelijkheid tegenover je eigen gezin draagt, maar ook die voor 900 medewerkers. In absolute grootheden zullen we nu grotere risico’s nemen, maar in relatieve termen zullen die veel beperkter zijn.” Ook is durven alleen niet genoeg, beseft Penninckx. “Ondernemen is iets heel hard willen, er dan heel hard over nadenken, en daarna heel hard werken.”

 

“Gelukkig hebben we een sterke raad van bestuur. Met Eric Verbaere hebben we een specialist in corporate finance aan boord. Emiel Lathouwers is een rasondernemer uit de retailsector. Gino Van Ossel is de marketinggoeroe voor retail. En nu hebben we ook econoom Geert Noels erbij. Dat zijn geen jaknikkers, maar mensen met een uitgesproken gedacht. Ik geloof dat we elkaar kunnen versterken op domeinen waarop we zelf minder sterk staan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top