Dieter Penninckx boegbeeld van de durvers

Dieter Penninckx boegbeeld van de durvers

Dieter Penninckx is door de krant De Tijd uitgeroepen tot de grootste durver. Samen met zijn vrouw Anja Maes en vriend Manu Bracke bouwde hij modegroep FNG in tien jaar uit van een idee tot een winstgevend bedrijf met zowat 900 personeelsleden.

Vlaanderen heeft ondernemers nodig

Er is een grote behoefte aan ondernemers in Vlaanderen. Mensen die niet kiezen voor gemak en zekerheid, maar die buiten hun comfortzone duren gaan, onbetreden paden durven bewandelen en vaak tegen de stroom in durven doorzetten.

 

De krant De Tijd brengt morgen vijftig verhalen van mensen die dit hebben aangedurfd, die durven ondernemen in moeilijke omstandigheden of in een moeilijke sector. Het coververhaal wordt besteed aan het trio Penninckx – Maes – Bracke.

 

FNG van idee tot grote groep

Penninckx, Maes en Bracke zijn burgerlijk ingenieurs die ‘iets’ wilden doen in het leven. Een beetje toevallig kwamen ze daarbij uit bij kinderkleding en richtten ze Fred & Ginger op. Intussen is Fred & Ginger uitgebouwd tot de FNG Group. Dat gebeurde deels op eigen kracht, deels door overnames. De kinderlijn is nu een onderdeel van een groter geheel, waarin damesmode intussen de bovenhand voert.

 

FNG telt nu zes merken: Fred & Ginger, Van Hassels, CKS, Baker Bridge, Claudia Sträter en Expresso. Rond elk merk wordt een duidelijk verhaal en een zuivere aanpak gebouwd. De collecties van FNG worden verkocht via een 130-tal eigen winkels, een 30-tal shop-in-shops en meer dan 1500 multimerkenwinkels. De geconsolideerde omzet van de afgelopen 12 maanden van FNG Group bedraagt meer dan 135 miljoen euro.

 

Een sterk punt hierbij is dat de initiatiefnemers geen verleden hadden in de modesector, maar dat ze door hun analytische ingenieursaanpak een aantal zaken anders konden doen dan de gevestigde namen.

 

Durven is niet genoeg

Het komt erop aan te durven, aldus Penninckx eerder in een gesprek met RetailDetail. “Maar dat ligt anders als je net van de schoolbanken komt en je alles wil inzetten dan vandaag waarin je niet alleen de verantwoordelijkheid tegenover je eigen gezin draagt, maar ook die voor 900 medewerkers. In absolute grootheden zullen we nu grotere risico’s nemen, maar in relatieve termen zullen die veel beperkter zijn.” Ook is durven alleen niet genoeg, beseft Penninckx. “Ondernemen is iets heel hard willen, er dan heel hard over nadenken, en daarna heel hard werken.”

 

“Gelukkig hebben we een sterke raad van bestuur. Met Eric Verbaere hebben we een specialist in corporate finance aan boord. Emiel Lathouwers is een rasondernemer uit de retailsector. Gino Van Ossel is de marketinggoeroe voor retail. En nu hebben we ook econoom Geert Noels erbij. Dat zijn geen jaknikkers, maar mensen met een uitgesproken gedacht. Ik geloof dat we elkaar kunnen versterken op domeinen waarop we zelf minder sterk staan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top