Dieter Penninckx boegbeeld van de durvers | RetailDetail

Dieter Penninckx boegbeeld van de durvers

Dieter Penninckx boegbeeld van de durvers

Dieter Penninckx is door de krant De Tijd uitgeroepen tot de grootste durver. Samen met zijn vrouw Anja Maes en vriend Manu Bracke bouwde hij modegroep FNG in tien jaar uit van een idee tot een winstgevend bedrijf met zowat 900 personeelsleden.

Vlaanderen heeft ondernemers nodig

Er is een grote behoefte aan ondernemers in Vlaanderen. Mensen die niet kiezen voor gemak en zekerheid, maar die buiten hun comfortzone duren gaan, onbetreden paden durven bewandelen en vaak tegen de stroom in durven doorzetten.

 

De krant De Tijd brengt morgen vijftig verhalen van mensen die dit hebben aangedurfd, die durven ondernemen in moeilijke omstandigheden of in een moeilijke sector. Het coververhaal wordt besteed aan het trio Penninckx – Maes – Bracke.

 

FNG van idee tot grote groep

Penninckx, Maes en Bracke zijn burgerlijk ingenieurs die ‘iets’ wilden doen in het leven. Een beetje toevallig kwamen ze daarbij uit bij kinderkleding en richtten ze Fred & Ginger op. Intussen is Fred & Ginger uitgebouwd tot de FNG Group. Dat gebeurde deels op eigen kracht, deels door overnames. De kinderlijn is nu een onderdeel van een groter geheel, waarin damesmode intussen de bovenhand voert.

 

FNG telt nu zes merken: Fred & Ginger, Van Hassels, CKS, Baker Bridge, Claudia Sträter en Expresso. Rond elk merk wordt een duidelijk verhaal en een zuivere aanpak gebouwd. De collecties van FNG worden verkocht via een 130-tal eigen winkels, een 30-tal shop-in-shops en meer dan 1500 multimerkenwinkels. De geconsolideerde omzet van de afgelopen 12 maanden van FNG Group bedraagt meer dan 135 miljoen euro.

 

Een sterk punt hierbij is dat de initiatiefnemers geen verleden hadden in de modesector, maar dat ze door hun analytische ingenieursaanpak een aantal zaken anders konden doen dan de gevestigde namen.

 

Durven is niet genoeg

Het komt erop aan te durven, aldus Penninckx eerder in een gesprek met RetailDetail. “Maar dat ligt anders als je net van de schoolbanken komt en je alles wil inzetten dan vandaag waarin je niet alleen de verantwoordelijkheid tegenover je eigen gezin draagt, maar ook die voor 900 medewerkers. In absolute grootheden zullen we nu grotere risico’s nemen, maar in relatieve termen zullen die veel beperkter zijn.” Ook is durven alleen niet genoeg, beseft Penninckx. “Ondernemen is iets heel hard willen, er dan heel hard over nadenken, en daarna heel hard werken.”

 

“Gelukkig hebben we een sterke raad van bestuur. Met Eric Verbaere hebben we een specialist in corporate finance aan boord. Emiel Lathouwers is een rasondernemer uit de retailsector. Gino Van Ossel is de marketinggoeroe voor retail. En nu hebben we ook econoom Geert Noels erbij. Dat zijn geen jaknikkers, maar mensen met een uitgesproken gedacht. Ik geloof dat we elkaar kunnen versterken op domeinen waarop we zelf minder sterk staan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.