RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven SKM
  • Onderwerpen RetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dominique Somers (SKM) : “SKM maakt zich klaar voor een nieuwe verjongingsfase!”

icon
Mode3 november, 2023
Dominique Somers, SKM

Een geslaagde make-over leverde SKM dit jaar al meer dan vijfduizend nieuwe klanten op. Nu plant de retailer een verjongingsoperatie om ook de doelgroep tussen 25 en 45 beter aan te spreken: “We willen nog meer verschillende stijlen kunnen aanbieden, zodat het hele gezin maar één winkel nodig heeft om te shoppen.”

Vijfduizend nieuwe klanten

Met een ingrijpende remodeling die begin dit jaar werd afgerond, zijn Dominique Somers en haar man Steven De Hertogh erin geslaagd om het icoon SKM weer nieuw leven in te blazen. “We zijn de grootste boetiek van het land: een boetiek van 5000 m², dat vind je nergens anders in België. We hebben onze unieke klantenreis versterkt door nog sterker in te zetten op diensten. Een try-out-fit service bijvoorbeeld: klanten beantwoorden vooraf een vragenlijst in de app, SKM legt gepersonaliseerde outfits klaar”, zegt Somers.

De resultaten spreken voor zich, met dit jaar een omzetgroei van 11% vergeleken met vorig jaar – wat al een boerenjaar was. “We hebben de afgelopen vijf maanden meer dan vijfduizend nieuwe klanten geregistreerd in onze database. We gaan nu verder innoveren, om de klantengroep van de 25-plussers beter aan te spreken.”

Nieuwe verjongingsfase

SKM biedt al heel wat merken aan voor 25-plussers, maar de rode draad ontbreekt er: “We onderzoeken nu wat die klanten bezighoudt en hoe we voor hen nieuwe diensten kunnen ontwikkelen, nieuwe stijlen kunnen aanbieden. Daar zien we groot potentieel.” Ook deze afdeling krijgt daarom volgend jaar een complete make-over: tegen winter 2024 moet het project rond zijn.

Om deze doelgroep beter aan te spreken, gaat SKM het merkenportfolio herzien en inzetten op verschillende soorten stijlen: “We maken tabula rasa op deze afdeling. De focus zal sterk liggen op combinaties van verschillende stijlen en merken, én verschillende prijscategorieën. Waarom zou je geen duurdere trendy broek kunnen combineren met een goedkoper trendy T-shirt? Daarmee zijn we vandaag uniek! Vaak moeten klanten vandaag verschillende winkels bezoeken vooraleer ze verschillende stijlen en prijscategorieën kunnen ontdekken. Bij SKM vind je alles onder één dak!”

Verschillende stijlen aanbieden

“Het is vaak moeilijk om de merken mee te krijgen in dit verhaal”, betreurt Somers. Een gebrek aan strategische visie, vindt ze: “Premiummerken willen soms niet in dezelfde winkel liggen naast een fastfashionmerk. Ze zijn bang voor hun imago. Maar klanten zijn op zoek naar een stijl, niet alleen naar een specifiek merk. Wij willen hen die verschillende stijlen en prijscategorieën aanbieden. Dat je in één winkel dat volledige pakket kan vinden, is één van onze sterktes. Dankzij onze succesvolle vernieuwingen van de afgelopen jaren begrijpen merken nu meer en meer onze visie en zijn ze nu wel meer bereid om te praten.”

Hoe SKM haar verjongingsoperatie verderzet, daarover vertelt Dominique Somers meer in het voorprogramma ‘GameChangers’ op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent voor de retailsector op 23 november. Daar treden ook sprekers aan van Spullenhulp / Les Petits Riens, X2O en Hybrid. Op de plenaire zitting ’s avonds spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe).

Net als vorig jaar zitten de deelnemers aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs in Antwerpen. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be of klikt op onderstaande link.

Bestel hier je ticket of je tafel voor de RetailDetail Night
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN