Duitse waakhond wil Asics straffen | RetailDetail

Duitse waakhond wil Asics straffen

Duitse waakhond wil Asics straffen

De Duitse mededingingsautoriteit is van oordeel dat het verbod van Asics aan zijn retailers om artikelen te verkopen op online platforms zoals Amazon en eBay, de onderlinge concurrentie beperkt.

"Controle over presentatie merk"

Asics verbiedt zijn Duitse dealers om producten te verkopen op platformen zoals Amazon en eBay of om te adverteren op vergelijkingssites met het logo van Asics. Asics zegt zo de controle te willen houden over hoe het merk wordt gepresenteerd naar de klant. Ook Nike en Adidas voeren dergelijke praktijken in Duitsland en ook naar die twee bedrijven loopt er een onderzoek in Duitsland. Zij volgen dus nauwgezet de ontwikkelingen rond Asics.

 

Duitse juristen zagen weinig problemen met de restricties, omdat ze worden opgelegd aan alle verkopers en er dus geen sprake zou zijn van concurrentievervalsing. De Bundeskartellamt is echter van oordeel dat het verbod vooral dient om controle te houden over de prijsconcurrentie "in zowel het online als het fysieke kanaal."

 

Volgens de waakhond vormen de verschillende restricties samen "de facto een verbod op internethandel". Ze worden dan ook beschouwd als een ontoelaatbare concurrentiebeperking. Asics heeft nu tot 10 juni om een verweer in te dienen tegen het oordeel van het Bundeskartellamt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.