Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal

Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal

De Zweedse kledingverkoper H&M mag zijn omzet in het derde kwartaal dan wel met 19% hebben opgetrokken, toch ging de winst van de groep nauwelijks op vooruit omdat de duurdere dollar zorgde voor hogere grondstofprijzen.

Gestegen omzet niet vertaald in extra winst

Hennes & Mauritz verkocht tussen 1 juni en 31 augustus voor 46,024 miljard Zweedse kroon (4,9 miljard euro, exclusief btw) aan kleding, 19% meer dan in dezelfde periode van 2014. In lokale munt bleef de omzetstijging beperkt tot 11%.

 

De winst leed echter onder de grondstofprijzen, die stegen als gevolg van de duurdere dollar. H&M haalt immers 80% van zijn bevoorrading uit Azië, waar de afrekening vaak in de Amerikaanse munt gebeurt. Gemiddeld over het trimester lag de koers ervan, tegenover de Zweedse kroon, 24% hoger dan een jaar geleden. Ook de transportkosten namen daarom toe.

 

Brutomarge op laagste peil in 11 jaar

Daardoor zakte ook de brutomarge van 58,3% in 2014 naar 55,9% nu, het laagste peil in elf jaar. De nettowinst bleef dan ook steken op 5,306 miljard kroon (560 miljoen euro), amper meer dan de 5,296 miljard kroon uit dezelfde periode van 2014 en flink onder de verwachtingen van de analisten.

 

Intussen zet H&M zijn expansie wel verder: het Zweedse concern wil dit jaar 400 nieuwe winkels openen, waaronder primeurs voor India en Zuid-Afrika. Voorts staat voor de komende maanden ook nog een online intrede in Zwitserland en Rusland gepland. Volgend jaar staan Nieuw-Zeeland, Cyprus en Puerto Rico op het programma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3 procent gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Back to top