Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal | RetailDetail

Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal

Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal

De Zweedse kledingverkoper H&M mag zijn omzet in het derde kwartaal dan wel met 19% hebben opgetrokken, toch ging de winst van de groep nauwelijks op vooruit omdat de duurdere dollar zorgde voor hogere grondstofprijzen.

Gestegen omzet niet vertaald in extra winst

Hennes & Mauritz verkocht tussen 1 juni en 31 augustus voor 46,024 miljard Zweedse kroon (4,9 miljard euro, exclusief btw) aan kleding, 19% meer dan in dezelfde periode van 2014. In lokale munt bleef de omzetstijging beperkt tot 11%.

 

De winst leed echter onder de grondstofprijzen, die stegen als gevolg van de duurdere dollar. H&M haalt immers 80% van zijn bevoorrading uit Azië, waar de afrekening vaak in de Amerikaanse munt gebeurt. Gemiddeld over het trimester lag de koers ervan, tegenover de Zweedse kroon, 24% hoger dan een jaar geleden. Ook de transportkosten namen daarom toe.

 

Brutomarge op laagste peil in 11 jaar

Daardoor zakte ook de brutomarge van 58,3% in 2014 naar 55,9% nu, het laagste peil in elf jaar. De nettowinst bleef dan ook steken op 5,306 miljard kroon (560 miljoen euro), amper meer dan de 5,296 miljard kroon uit dezelfde periode van 2014 en flink onder de verwachtingen van de analisten.

 

Intussen zet H&M zijn expansie wel verder: het Zweedse concern wil dit jaar 400 nieuwe winkels openen, waaronder primeurs voor India en Zuid-Afrika. Voorts staat voor de komende maanden ook nog een online intrede in Zwitserland en Rusland gepland. Volgend jaar staan Nieuw-Zeeland, Cyprus en Puerto Rico op het programma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.