Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal

Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal

De Zweedse kledingverkoper H&M mag zijn omzet in het derde kwartaal dan wel met 19% hebben opgetrokken, toch ging de winst van de groep nauwelijks op vooruit omdat de duurdere dollar zorgde voor hogere grondstofprijzen.

Gestegen omzet niet vertaald in extra winst

Hennes & Mauritz verkocht tussen 1 juni en 31 augustus voor 46,024 miljard Zweedse kroon (4,9 miljard euro, exclusief btw) aan kleding, 19% meer dan in dezelfde periode van 2014. In lokale munt bleef de omzetstijging beperkt tot 11%.

 

De winst leed echter onder de grondstofprijzen, die stegen als gevolg van de duurdere dollar. H&M haalt immers 80% van zijn bevoorrading uit Azië, waar de afrekening vaak in de Amerikaanse munt gebeurt. Gemiddeld over het trimester lag de koers ervan, tegenover de Zweedse kroon, 24% hoger dan een jaar geleden. Ook de transportkosten namen daarom toe.

 

Brutomarge op laagste peil in 11 jaar

Daardoor zakte ook de brutomarge van 58,3% in 2014 naar 55,9% nu, het laagste peil in elf jaar. De nettowinst bleef dan ook steken op 5,306 miljard kroon (560 miljoen euro), amper meer dan de 5,296 miljard kroon uit dezelfde periode van 2014 en flink onder de verwachtingen van de analisten.

 

Intussen zet H&M zijn expansie wel verder: het Zweedse concern wil dit jaar 400 nieuwe winkels openen, waaronder primeurs voor India en Zuid-Afrika. Voorts staat voor de komende maanden ook nog een online intrede in Zwitserland en Rusland gepland. Volgend jaar staan Nieuw-Zeeland, Cyprus en Puerto Rico op het programma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top