Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal | RetailDetail

Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal

Dure dollar zet H&M een hak in derde kwartaal

De Zweedse kledingverkoper H&M mag zijn omzet in het derde kwartaal dan wel met 19% hebben opgetrokken, toch ging de winst van de groep nauwelijks op vooruit omdat de duurdere dollar zorgde voor hogere grondstofprijzen.

Gestegen omzet niet vertaald in extra winst

Hennes & Mauritz verkocht tussen 1 juni en 31 augustus voor 46,024 miljard Zweedse kroon (4,9 miljard euro, exclusief btw) aan kleding, 19% meer dan in dezelfde periode van 2014. In lokale munt bleef de omzetstijging beperkt tot 11%.

 

De winst leed echter onder de grondstofprijzen, die stegen als gevolg van de duurdere dollar. H&M haalt immers 80% van zijn bevoorrading uit Azië, waar de afrekening vaak in de Amerikaanse munt gebeurt. Gemiddeld over het trimester lag de koers ervan, tegenover de Zweedse kroon, 24% hoger dan een jaar geleden. Ook de transportkosten namen daarom toe.

 

Brutomarge op laagste peil in 11 jaar

Daardoor zakte ook de brutomarge van 58,3% in 2014 naar 55,9% nu, het laagste peil in elf jaar. De nettowinst bleef dan ook steken op 5,306 miljard kroon (560 miljoen euro), amper meer dan de 5,296 miljard kroon uit dezelfde periode van 2014 en flink onder de verwachtingen van de analisten.

 

Intussen zet H&M zijn expansie wel verder: het Zweedse concern wil dit jaar 400 nieuwe winkels openen, waaronder primeurs voor India en Zuid-Afrika. Voorts staat voor de komende maanden ook nog een online intrede in Zwitserland en Rusland gepland. Volgend jaar staan Nieuw-Zeeland, Cyprus en Puerto Rico op het programma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.