Eerste jaarverlies voor Esprit sinds beursgang in 1993

Eerste jaarverlies voor Esprit sinds beursgang in 1993
Moderetailer Esprit heeft er een tegenvallend boekjaar op zitten. Het bedrijf met hoofdzetel in Hongkong boekte een nettoverlies van 4,388 miljard Hongkong dollar of omgerekend zo'n 427 miljoen euro. Dat is niet alleen het eerste verlies sinds het bedrijf in 1993 op de beurs noteert, het is ook nog eens een miljard meer dan de 3,4 miljard HK$ waar analisten op hadden gerekend.

Europa dé achilleshiel

"Een uitzonderlijk en uitdagend jaar", zo noemt CEO Jose Manuel Martínez Gutiérrez het boekjaar 2012-2013 dat werd afgesloten op 30 juni. Het bedrijf rapporteert een operationeel verlies van 4,2 miljard HK$ (408,9 miljoen euro). Een jaar geleden was er nog sprake van een nettowinst van 873 miljoen HK$ (87,5 miljoen euro) en een operationele winst van 1,171 miljard HK$ (ca. 113,94 miljoen euro).

 

Esprit realiseerde in het voorbije boekjaar een omzet 25,9 miljard HK$ of zo'n 2,5 miljard euro. Tegenover de 30,165 miljard HK$ van een jaar eerder is dat een daling met liefst 11,5%. En ook al schrijft het management die daling vooral toe aan de beslissing om zich uit Noord-Amerika terug te trekken, toch is er méér aan de hand: exclusief de VS daalde de omzet immers nog altijd met 7,7%.

 

Die terugval komt vooral op naam van Europa, waar de kledinggroep nog altijd bijna 80% van zijn omzet genereert. Een gevolg van de economische crisis uiteraard, maar ook van de toegenomen concurrentie van ketens als Zara (Inditex) en H&M, waarop Esprit nog geen antwoord heeft gevonden.

 

"Op de juiste weg"

Toch houdt CEO Jose Manuel Martínez Gutiérrez (zelf een ex-Inditex'er) er de moed in: "Gedurende een moeilijk jaar hebben we stap voor stap onze ambitieuze weg naar herstel vervolgd. We zijn ons bewust van de grote uitdaging die voor ons ligt, maar houden ook altijd het immense potentieel van Esprit in het achterhoofd. De tweede helft van ons boekjaar heeft aangetoond dat we de juiste weg gekozen hebben."

 

Die "juiste weg" bestaat er ruwweg in om meer bezoekers te lokken, onder meer door het nieuwe winkelconcept Lighthouse versneld uit te rollen, de collecties sneller te laten wisselen (naar het voorbeeld van Zara en H&M) en het Edc-label verder uit te rollen. Voorts wil de groep de voorraden (en de daarmee gepaard gaande kosten) verminderen en minder afhankelijk worden van Europa door onder meer opnieuw te groeien in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er momenteel met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Back to top