Eerste jaarverlies voor Esprit sinds beursgang in 1993 | RetailDetail

Eerste jaarverlies voor Esprit sinds beursgang in 1993

Eerste jaarverlies voor Esprit sinds beursgang in 1993
Moderetailer Esprit heeft er een tegenvallend boekjaar op zitten. Het bedrijf met hoofdzetel in Hongkong boekte een nettoverlies van 4,388 miljard Hongkong dollar of omgerekend zo'n 427 miljoen euro. Dat is niet alleen het eerste verlies sinds het bedrijf in 1993 op de beurs noteert, het is ook nog eens een miljard meer dan de 3,4 miljard HK$ waar analisten op hadden gerekend.

Europa dé achilleshiel

"Een uitzonderlijk en uitdagend jaar", zo noemt CEO Jose Manuel Martínez Gutiérrez het boekjaar 2012-2013 dat werd afgesloten op 30 juni. Het bedrijf rapporteert een operationeel verlies van 4,2 miljard HK$ (408,9 miljoen euro). Een jaar geleden was er nog sprake van een nettowinst van 873 miljoen HK$ (87,5 miljoen euro) en een operationele winst van 1,171 miljard HK$ (ca. 113,94 miljoen euro).

 

Esprit realiseerde in het voorbije boekjaar een omzet 25,9 miljard HK$ of zo'n 2,5 miljard euro. Tegenover de 30,165 miljard HK$ van een jaar eerder is dat een daling met liefst 11,5%. En ook al schrijft het management die daling vooral toe aan de beslissing om zich uit Noord-Amerika terug te trekken, toch is er méér aan de hand: exclusief de VS daalde de omzet immers nog altijd met 7,7%.

 

Die terugval komt vooral op naam van Europa, waar de kledinggroep nog altijd bijna 80% van zijn omzet genereert. Een gevolg van de economische crisis uiteraard, maar ook van de toegenomen concurrentie van ketens als Zara (Inditex) en H&M, waarop Esprit nog geen antwoord heeft gevonden.

 

"Op de juiste weg"

Toch houdt CEO Jose Manuel Martínez Gutiérrez (zelf een ex-Inditex'er) er de moed in: "Gedurende een moeilijk jaar hebben we stap voor stap onze ambitieuze weg naar herstel vervolgd. We zijn ons bewust van de grote uitdaging die voor ons ligt, maar houden ook altijd het immense potentieel van Esprit in het achterhoofd. De tweede helft van ons boekjaar heeft aangetoond dat we de juiste weg gekozen hebben."

 

Die "juiste weg" bestaat er ruwweg in om meer bezoekers te lokken, onder meer door het nieuwe winkelconcept Lighthouse versneld uit te rollen, de collecties sneller te laten wisselen (naar het voorbeeld van Zara en H&M) en het Edc-label verder uit te rollen. Voorts wil de groep de voorraden (en de daarmee gepaard gaande kosten) verminderen en minder afhankelijk worden van Europa door onder meer opnieuw te groeien in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top