Eerste omzetdaling voor CoolCat in zes jaar tijd

Eerste omzetdaling voor CoolCat in zes jaar tijd

De Nederlandse kledingketen CoolCat heeft in 2014 zowat 5% minder omzet gehaald dan een jaar eerder. Vooral in België kreeg de keten van oprichter Roland Kahn minder kopers over de vloer.

155 miljoen euro omzet

CoolCat boekte in 2014 een omzet van 155 miljoen euro (tegenover 163 miljoen een jaar eerder). Dat blijkt uit het jaarverslag dat de retailer recent heeft ingediend bij de Kamer van Koophandel. Het operationeel resultaat (ebit) daalde met bijna 82% van 16 miljoen naar 2,9 miljoen euro.

 

CoolCat heeft 130 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg. Nederland is met een omzet van ruim 105 miljoen veruit de belangrijkste markt. De grootste klap kreeg CoolCat in België, waar de omzet ruim 13% daalde. Dat de totale omzet 5% lager uitkomt dan in 2013, is opmerkelijk: tussen 2008 en 2013 steeg de omzet namelijk elk jaar opnieuw, ondanks de crisis.

 

Pijnlijke ministeriële misser

Volgens Het Financieele Dagblad is de omzetdaling toe te schrijven aan de pijnlijke misser van de Nederlandse minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilian Ploumen. Die beschuldigde CoolCat er eind 2013 van dat het bedrijf zich niet inzette voor betere arbeidsomstandigheden in de textielindustrie in Bangladesh. Totaal onterecht, zo bleek later.

 

Maar intussen was het kwaad wel geschied: "Intern constateerden wij duidelijk een daling van de verkoop. In december was dat -8%. Vervolgens zagen we langzaam de omzet herstellen, van -5% in januari, -3% in februari naar -1% omzet in maart", blikte Kahn eerder dit jaar op die nare periode terug.

 

Roland Kahn is ook eigenaar van de winkelketens MS Mode, Sapph en America Today. Die laatste keten wist zijn omzet in 2014 met 4 miljoen euro op te krikken tot ruim 55 miljoen. Ook MS Mode zag zijn omzet groeien. Van lingerieketen Sapph zijn geen recente cijfers bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top