Eerste omzetdaling voor CoolCat in zes jaar tijd

Eerste omzetdaling voor CoolCat in zes jaar tijd

De Nederlandse kledingketen CoolCat heeft in 2014 zowat 5% minder omzet gehaald dan een jaar eerder. Vooral in België kreeg de keten van oprichter Roland Kahn minder kopers over de vloer.

155 miljoen euro omzet

CoolCat boekte in 2014 een omzet van 155 miljoen euro (tegenover 163 miljoen een jaar eerder). Dat blijkt uit het jaarverslag dat de retailer recent heeft ingediend bij de Kamer van Koophandel. Het operationeel resultaat (ebit) daalde met bijna 82% van 16 miljoen naar 2,9 miljoen euro.

 

CoolCat heeft 130 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg. Nederland is met een omzet van ruim 105 miljoen veruit de belangrijkste markt. De grootste klap kreeg CoolCat in België, waar de omzet ruim 13% daalde. Dat de totale omzet 5% lager uitkomt dan in 2013, is opmerkelijk: tussen 2008 en 2013 steeg de omzet namelijk elk jaar opnieuw, ondanks de crisis.

 

Pijnlijke ministeriële misser

Volgens Het Financieele Dagblad is de omzetdaling toe te schrijven aan de pijnlijke misser van de Nederlandse minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilian Ploumen. Die beschuldigde CoolCat er eind 2013 van dat het bedrijf zich niet inzette voor betere arbeidsomstandigheden in de textielindustrie in Bangladesh. Totaal onterecht, zo bleek later.

 

Maar intussen was het kwaad wel geschied: "Intern constateerden wij duidelijk een daling van de verkoop. In december was dat -8%. Vervolgens zagen we langzaam de omzet herstellen, van -5% in januari, -3% in februari naar -1% omzet in maart", blikte Kahn eerder dit jaar op die nare periode terug.

 

Roland Kahn is ook eigenaar van de winkelketens MS Mode, Sapph en America Today. Die laatste keten wist zijn omzet in 2014 met 4 miljoen euro op te krikken tot ruim 55 miljoen. Ook MS Mode zag zijn omzet groeien. Van lingerieketen Sapph zijn geen recente cijfers bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top