Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging

Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging

Ondanks het barre weer werd op de eerste soldendag 5% meer verkocht dan aan de start van de solden vorig jaar. Dat berekende Unizo, die de aftrap van de koopjes meteen een succes noemt. Ook handelsfederatie Comeos zag een lichte stijging op deze eerste koopjesdag, maar vindt toch dat de toeloop slechts traagjes op gang komt.

Koopjesjager verkiest winkelcentra en hoge kortingen

Het stormweer zorgde ervoor dat de koopjesjager zich vandaag pas laat buiten waagde. Gedurende de hele dag observeerde Comeos "een gezellige drukte", maar zeker geen overrompeling. De shoppers trokken in het gure weer liefst naar de winkelcentra, terwijl de winkels in de stadsranden het minste aantal bezoekers mochten verwelkomen. De stadskernen deden het iets minder dan de overdekte shoppingcenters, maar beter dan de baanwinkels.

 

Vooral duurdere artikelen, waarvan nog grote voorraden in de kledingwinkels aanwezig zijn, gingen vlot over de toonbank. Bijgevolg wordt per klant meer uitgegeven dan voorheen. Toch is het volgens Comeos opvallend dat consumenten vooral grijpen naar de producten met de hoogste kortingen (-70%). 

Koopjes zeer welkom in tijden van crisis

Uit een onderzoek van Comeos blijkt dat de Belgische consument zich in deze tijden van economische onzekerheid overigens meer dan ooit richt op koopjes. Omdat ruim de helft van de 4.000 ondervraagden (52.2% van de Vlamingen en 60,2% van de Walen) verwacht dat hun koopkracht in 2012 zal afnemen, stellen steeds meer Belgen aankopen uit tot de soldenperiode.


“Bijna 18 procent denkt nu meer te gaan uitgeven dan vorig jaar. Liefst 96,9 procent van de Belgische vrouwen verklaart tijdens de solden inkopen te zullen doen,” aldus de Comeos handelsbarometer. Maar daarna wordt de broeksriem onverbiddelijk aangehaald: enkel de categorie van de 20 tot 35-jarigen is niet van plan te besparen op kleding en accessoires in 2012.

Verschillende sectoren en nationaliteiten

Niet alleen de mode- en accessoirewinkels bieden daarom kortingen aan. Ook retailers die in feite buiten de koopjeswet vallen – zoals elektronicaverkopers, parfumeriezaken en boekenwinkels – geven fikse kortingen om mee te profiteren van de drukte in de winkelstraten.

 

Unizo wijst ook op de opvallende aanwezigheid van buitenlandse shoppers in de grote winkelstraten. “Het fenomeen soldenshopping zorgt op die manier voor een meerwaarde voor de Belgische winkelstraten,” reageren Unizo en Mode Unie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top