Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging | RetailDetail

Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging

Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging

Ondanks het barre weer werd op de eerste soldendag 5% meer verkocht dan aan de start van de solden vorig jaar. Dat berekende Unizo, die de aftrap van de koopjes meteen een succes noemt. Ook handelsfederatie Comeos zag een lichte stijging op deze eerste koopjesdag, maar vindt toch dat de toeloop slechts traagjes op gang komt.

Koopjesjager verkiest winkelcentra en hoge kortingen

Het stormweer zorgde ervoor dat de koopjesjager zich vandaag pas laat buiten waagde. Gedurende de hele dag observeerde Comeos "een gezellige drukte", maar zeker geen overrompeling. De shoppers trokken in het gure weer liefst naar de winkelcentra, terwijl de winkels in de stadsranden het minste aantal bezoekers mochten verwelkomen. De stadskernen deden het iets minder dan de overdekte shoppingcenters, maar beter dan de baanwinkels.

 

Vooral duurdere artikelen, waarvan nog grote voorraden in de kledingwinkels aanwezig zijn, gingen vlot over de toonbank. Bijgevolg wordt per klant meer uitgegeven dan voorheen. Toch is het volgens Comeos opvallend dat consumenten vooral grijpen naar de producten met de hoogste kortingen (-70%). 

Koopjes zeer welkom in tijden van crisis

Uit een onderzoek van Comeos blijkt dat de Belgische consument zich in deze tijden van economische onzekerheid overigens meer dan ooit richt op koopjes. Omdat ruim de helft van de 4.000 ondervraagden (52.2% van de Vlamingen en 60,2% van de Walen) verwacht dat hun koopkracht in 2012 zal afnemen, stellen steeds meer Belgen aankopen uit tot de soldenperiode.


“Bijna 18 procent denkt nu meer te gaan uitgeven dan vorig jaar. Liefst 96,9 procent van de Belgische vrouwen verklaart tijdens de solden inkopen te zullen doen,” aldus de Comeos handelsbarometer. Maar daarna wordt de broeksriem onverbiddelijk aangehaald: enkel de categorie van de 20 tot 35-jarigen is niet van plan te besparen op kleding en accessoires in 2012.

Verschillende sectoren en nationaliteiten

Niet alleen de mode- en accessoirewinkels bieden daarom kortingen aan. Ook retailers die in feite buiten de koopjeswet vallen – zoals elektronicaverkopers, parfumeriezaken en boekenwinkels – geven fikse kortingen om mee te profiteren van de drukte in de winkelstraten.

 

Unizo wijst ook op de opvallende aanwezigheid van buitenlandse shoppers in de grote winkelstraten. “Het fenomeen soldenshopping zorgt op die manier voor een meerwaarde voor de Belgische winkelstraten,” reageren Unizo en Mode Unie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.