Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging | RetailDetail

Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging

Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging

Ondanks het barre weer werd op de eerste soldendag 5% meer verkocht dan aan de start van de solden vorig jaar. Dat berekende Unizo, die de aftrap van de koopjes meteen een succes noemt. Ook handelsfederatie Comeos zag een lichte stijging op deze eerste koopjesdag, maar vindt toch dat de toeloop slechts traagjes op gang komt.

Koopjesjager verkiest winkelcentra en hoge kortingen

Het stormweer zorgde ervoor dat de koopjesjager zich vandaag pas laat buiten waagde. Gedurende de hele dag observeerde Comeos "een gezellige drukte", maar zeker geen overrompeling. De shoppers trokken in het gure weer liefst naar de winkelcentra, terwijl de winkels in de stadsranden het minste aantal bezoekers mochten verwelkomen. De stadskernen deden het iets minder dan de overdekte shoppingcenters, maar beter dan de baanwinkels.

 

Vooral duurdere artikelen, waarvan nog grote voorraden in de kledingwinkels aanwezig zijn, gingen vlot over de toonbank. Bijgevolg wordt per klant meer uitgegeven dan voorheen. Toch is het volgens Comeos opvallend dat consumenten vooral grijpen naar de producten met de hoogste kortingen (-70%). 

Koopjes zeer welkom in tijden van crisis

Uit een onderzoek van Comeos blijkt dat de Belgische consument zich in deze tijden van economische onzekerheid overigens meer dan ooit richt op koopjes. Omdat ruim de helft van de 4.000 ondervraagden (52.2% van de Vlamingen en 60,2% van de Walen) verwacht dat hun koopkracht in 2012 zal afnemen, stellen steeds meer Belgen aankopen uit tot de soldenperiode.


“Bijna 18 procent denkt nu meer te gaan uitgeven dan vorig jaar. Liefst 96,9 procent van de Belgische vrouwen verklaart tijdens de solden inkopen te zullen doen,” aldus de Comeos handelsbarometer. Maar daarna wordt de broeksriem onverbiddelijk aangehaald: enkel de categorie van de 20 tot 35-jarigen is niet van plan te besparen op kleding en accessoires in 2012.

Verschillende sectoren en nationaliteiten

Niet alleen de mode- en accessoirewinkels bieden daarom kortingen aan. Ook retailers die in feite buiten de koopjeswet vallen – zoals elektronicaverkopers, parfumeriezaken en boekenwinkels – geven fikse kortingen om mee te profiteren van de drukte in de winkelstraten.

 

Unizo wijst ook op de opvallende aanwezigheid van buitenlandse shoppers in de grote winkelstraten. “Het fenomeen soldenshopping zorgt op die manier voor een meerwaarde voor de Belgische winkelstraten,” reageren Unizo en Mode Unie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.