Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging

Eerste soldendag verliep rustig met lichte stijging

Ondanks het barre weer werd op de eerste soldendag 5% meer verkocht dan aan de start van de solden vorig jaar. Dat berekende Unizo, die de aftrap van de koopjes meteen een succes noemt. Ook handelsfederatie Comeos zag een lichte stijging op deze eerste koopjesdag, maar vindt toch dat de toeloop slechts traagjes op gang komt.

Koopjesjager verkiest winkelcentra en hoge kortingen

Het stormweer zorgde ervoor dat de koopjesjager zich vandaag pas laat buiten waagde. Gedurende de hele dag observeerde Comeos "een gezellige drukte", maar zeker geen overrompeling. De shoppers trokken in het gure weer liefst naar de winkelcentra, terwijl de winkels in de stadsranden het minste aantal bezoekers mochten verwelkomen. De stadskernen deden het iets minder dan de overdekte shoppingcenters, maar beter dan de baanwinkels.

 

Vooral duurdere artikelen, waarvan nog grote voorraden in de kledingwinkels aanwezig zijn, gingen vlot over de toonbank. Bijgevolg wordt per klant meer uitgegeven dan voorheen. Toch is het volgens Comeos opvallend dat consumenten vooral grijpen naar de producten met de hoogste kortingen (-70%). 

Koopjes zeer welkom in tijden van crisis

Uit een onderzoek van Comeos blijkt dat de Belgische consument zich in deze tijden van economische onzekerheid overigens meer dan ooit richt op koopjes. Omdat ruim de helft van de 4.000 ondervraagden (52.2% van de Vlamingen en 60,2% van de Walen) verwacht dat hun koopkracht in 2012 zal afnemen, stellen steeds meer Belgen aankopen uit tot de soldenperiode.


“Bijna 18 procent denkt nu meer te gaan uitgeven dan vorig jaar. Liefst 96,9 procent van de Belgische vrouwen verklaart tijdens de solden inkopen te zullen doen,” aldus de Comeos handelsbarometer. Maar daarna wordt de broeksriem onverbiddelijk aangehaald: enkel de categorie van de 20 tot 35-jarigen is niet van plan te besparen op kleding en accessoires in 2012.

Verschillende sectoren en nationaliteiten

Niet alleen de mode- en accessoirewinkels bieden daarom kortingen aan. Ook retailers die in feite buiten de koopjeswet vallen – zoals elektronicaverkopers, parfumeriezaken en boekenwinkels – geven fikse kortingen om mee te profiteren van de drukte in de winkelstraten.

 

Unizo wijst ook op de opvallende aanwezigheid van buitenlandse shoppers in de grote winkelstraten. “Het fenomeen soldenshopping zorgt op die manier voor een meerwaarde voor de Belgische winkelstraten,” reageren Unizo en Mode Unie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top