Eskimo opent eerste eigen winkel in Gent

Eskimo opent eerste eigen winkel in Gent

Het Belgische ondergoed- en nachtmodemerk Eskimo opent eind deze maand tijdens de lokale braderie zijn eerste winkel aan de Langemunt in Gent.

Eigen winkel als inspiratiebron

Volgens algemeen directeur Ingrid Macours was een eigen winkel onafwendbaar geworden: “Nachtmode is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Het gaat al lang niet meer over louter een functioneel kledingstuk dat warm en kwaliteitsvol is, maar om een echt fashion-item: luipaardprint, onesies, de dipdye-trend… “

 

Eskimo, dat nog steeds in handen is van de stichtende familie De Groote, heeft met de winkel dan ook twee bedoelingen: het uitspelen van dat modeaspect tegenover de consument en het overtuigen van voortverkopers om mee te stappen in het verhaal en hen inspiratie te geven om een eigen Eskimo-winkel op te zetten.

 

Voor de inrichting van zijn winkel werkte Eskimo samen met het Antwerpse crossoverdesignbureau Pinkeye, dat ook tekende voor de Wasbars in Gent en Antwerpen. “Qua sfeerzetting zagen we Eskimo meteen in een oud herenhuis met fris opgewerkt oud meubilair, dat een herkenbaar familiegevoel oproept”, heet het daar.

 

Met de winkel aan de Langemunt keert het bedrijf terug naar zijn oorsprong: in 1906 zetten de stichters van het merk met een kleine bonneterie- en merceriewinkel op de nabijgelegen Sint-Jacobsmarkt, waar naast ondergoed ook breiwol en garen werden verkocht - meteen hun eerste stappen in de textielsector.

 

Verkoop wordt steeds internationaler

Vandaag worden de collecties zowel in het binnen- als buitenland (op deze eerste winkel na) uitsluitend verkocht via een distributienetwerk van kledingketens, lingeriewinkels en speciaalzaken. In België alleen gaat het om zo’n 300 zaken, in Nederland liggen de collecties in een honderdtal winkels. Ondertussen wordt ook de distributie in Frankrijk en Duitsland aangepakt.

 

Naast het hoofdmerk Eskimo heeft het modebedrijf ook de submerken Dodo, Nightlife en de streetwearcollectie Original Eskimo. De productie gebeurt in het Verre Oosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top