Esprit komt in 2014 met jonger en goedkoper merk | RetailDetail

Esprit komt in 2014 met jonger en goedkoper merk

Esprit komt in 2014 met jonger en goedkoper merk

Esprit-CEO José Manuel Martínez Gutiérrez verwacht dat zijn concern "wellicht zelfs al volgend jaar" niet langer verlies maakt en kondigt meteen de geboorte van een nieuw merk aan.

Broertje voor Esprit

CEO José Manuel Martínez Gutiérrez liet in zijn kaarten kijken in de zondagseditie van de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Daar kondigde hij aan dat Esprit een nieuw merk lanceert, "mogelijk al in de eerste helft van volgend jaar".

 

Het merk zal iets jonger en ook wat goedkoper zijn dan Esprit (een beetje in de lijn van Esprits tweede merk edc). "We beginnen dat merk zoals een start-up, met enkele eigen winkels, zodat we de kosten onder controle houden. Dan testen we het concept uit in onze kernlanden: Duitsland, Oostenrijk en de Benelux", zegt de Spanjaard die in september vorig jaar overkwam van bij Zara-moeder Inditex om het noodlijdende Esprit er opnieuw bovenop te helpen.

 

"Binnenkort" aanknopen met winst

In 2008 was Esprit wereldwijd nog de vierde grootste modespeler, na Gap, H&M en Zara. Sindsdien ging de omzet er met een vijfde op achteruit en zakte het aandeel tot een historisch dieptepunt. "Een dramatische ontwikkeling", zegt de CEO, "vooral omdat de kosten in diezelfde periode met een vijfde gestegen zijn." In maart moest de groep voor het eerst in twintig jaar een verlies bekendmaken na een zoveelste omzetdaling.

 

"Het is onze taak om die trend te keren. De recentste kwartaalresultaten laten alvast een lichte koerscorrectie zien", klinkt José Manuel Martínez Gutiérrez hoopvol. In de eerste jaarhelft daalde de omzet nog met 5,1%, maar in de tweede helft van het boekjaar hoopt Esprit de daling te beperken tot 1,6%.

 

De volgende stap is dan groeien: "wellicht binnen twee à drie jaar", aldus de topman, die ervan overtuigd is dat hij die tijd ook zal krijgen: "Financieel gesproken, zeker. We hebben onze kosten intussen onder controle en beschikken na een kapitaalverhoging over voldoende middelen om Esprit weer succesvol te maken. Ik reken erop dat we binnenkort – wellicht zelfs al volgend jaar – geen verlies meer maken. Vorig jaar zag dat er nog helemaal anders uit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.