Esprit komt in 2014 met jonger en goedkoper merk

Esprit komt in 2014 met jonger en goedkoper merk

Esprit-CEO José Manuel Martínez Gutiérrez verwacht dat zijn concern "wellicht zelfs al volgend jaar" niet langer verlies maakt en kondigt meteen de geboorte van een nieuw merk aan.

Broertje voor Esprit

CEO José Manuel Martínez Gutiérrez liet in zijn kaarten kijken in de zondagseditie van de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Daar kondigde hij aan dat Esprit een nieuw merk lanceert, "mogelijk al in de eerste helft van volgend jaar".

 

Het merk zal iets jonger en ook wat goedkoper zijn dan Esprit (een beetje in de lijn van Esprits tweede merk edc). "We beginnen dat merk zoals een start-up, met enkele eigen winkels, zodat we de kosten onder controle houden. Dan testen we het concept uit in onze kernlanden: Duitsland, Oostenrijk en de Benelux", zegt de Spanjaard die in september vorig jaar overkwam van bij Zara-moeder Inditex om het noodlijdende Esprit er opnieuw bovenop te helpen.

 

"Binnenkort" aanknopen met winst

In 2008 was Esprit wereldwijd nog de vierde grootste modespeler, na Gap, H&M en Zara. Sindsdien ging de omzet er met een vijfde op achteruit en zakte het aandeel tot een historisch dieptepunt. "Een dramatische ontwikkeling", zegt de CEO, "vooral omdat de kosten in diezelfde periode met een vijfde gestegen zijn." In maart moest de groep voor het eerst in twintig jaar een verlies bekendmaken na een zoveelste omzetdaling.

 

"Het is onze taak om die trend te keren. De recentste kwartaalresultaten laten alvast een lichte koerscorrectie zien", klinkt José Manuel Martínez Gutiérrez hoopvol. In de eerste jaarhelft daalde de omzet nog met 5,1%, maar in de tweede helft van het boekjaar hoopt Esprit de daling te beperken tot 1,6%.

 

De volgende stap is dan groeien: "wellicht binnen twee à drie jaar", aldus de topman, die ervan overtuigd is dat hij die tijd ook zal krijgen: "Financieel gesproken, zeker. We hebben onze kosten intussen onder controle en beschikken na een kapitaalverhoging over voldoende middelen om Esprit weer succesvol te maken. Ik reken erop dat we binnenkort – wellicht zelfs al volgend jaar – geen verlies meer maken. Vorig jaar zag dat er nog helemaal anders uit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top