Esprit komt in 2014 met jonger en goedkoper merk

Esprit komt in 2014 met jonger en goedkoper merk

Esprit-CEO José Manuel Martínez Gutiérrez verwacht dat zijn concern "wellicht zelfs al volgend jaar" niet langer verlies maakt en kondigt meteen de geboorte van een nieuw merk aan.

Broertje voor Esprit

CEO José Manuel Martínez Gutiérrez liet in zijn kaarten kijken in de zondagseditie van de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Daar kondigde hij aan dat Esprit een nieuw merk lanceert, "mogelijk al in de eerste helft van volgend jaar".

 

Het merk zal iets jonger en ook wat goedkoper zijn dan Esprit (een beetje in de lijn van Esprits tweede merk edc). "We beginnen dat merk zoals een start-up, met enkele eigen winkels, zodat we de kosten onder controle houden. Dan testen we het concept uit in onze kernlanden: Duitsland, Oostenrijk en de Benelux", zegt de Spanjaard die in september vorig jaar overkwam van bij Zara-moeder Inditex om het noodlijdende Esprit er opnieuw bovenop te helpen.

 

"Binnenkort" aanknopen met winst

In 2008 was Esprit wereldwijd nog de vierde grootste modespeler, na Gap, H&M en Zara. Sindsdien ging de omzet er met een vijfde op achteruit en zakte het aandeel tot een historisch dieptepunt. "Een dramatische ontwikkeling", zegt de CEO, "vooral omdat de kosten in diezelfde periode met een vijfde gestegen zijn." In maart moest de groep voor het eerst in twintig jaar een verlies bekendmaken na een zoveelste omzetdaling.

 

"Het is onze taak om die trend te keren. De recentste kwartaalresultaten laten alvast een lichte koerscorrectie zien", klinkt José Manuel Martínez Gutiérrez hoopvol. In de eerste jaarhelft daalde de omzet nog met 5,1%, maar in de tweede helft van het boekjaar hoopt Esprit de daling te beperken tot 1,6%.

 

De volgende stap is dan groeien: "wellicht binnen twee à drie jaar", aldus de topman, die ervan overtuigd is dat hij die tijd ook zal krijgen: "Financieel gesproken, zeker. We hebben onze kosten intussen onder controle en beschikken na een kapitaalverhoging over voldoende middelen om Esprit weer succesvol te maken. Ik reken erop dat we binnenkort – wellicht zelfs al volgend jaar – geen verlies meer maken. Vorig jaar zag dat er nog helemaal anders uit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top