RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Esprit laat ‘California dream’ tot leven komen op de Meir

icon
Mode30 mei, 2012

Strandhuis in Californië

Een radicalere transformatie is moeilijk voor te stellen: het cleane, strakke wit en rood dat de Esprit-winkel kenmerkte, moet plaats ruimen voor veel hout, retromeubels uit de jaren ’60, opvallend ruime paskamers en ettelijke zithoekjes. Dat daarbij rekruimte en zelfs een aantal kassa’s moesten sneuvelen, nemen ze er bij Esprit bij.

 

Bedoeling is de sfeer van het Californië van de jaren zestig op te roepen in de winkel, analoog met de origine van het merk. De retailer, die vandaag op de beurs van Hongkong noteert, gaat er namelijk prat op dat het in 1968 in San Francisco werd opgericht door een zekere Susie en Doug Tompkins, die op het hoogtepunt van de ‘flower power’ in een VW-busje hun zelfontworpen textiel aan de man brachten.

 

Het ‘Californië van de Sixties’-verhaal wordt zelfs doorgetrokken in de decoratie en de designers: de pashokjes zijn voorzien van stoeltjes van Charles en Ray Eames en overal in de winkel vindt men keramieken vazen van de ‘golden coast’. De hedendaagse technologie mag echter niet ontbreken: met touchscreentablets kunnen naast de online catalogus ook de laatste evenementen in het Antwerpse worden opgezocht, en voor de verlichting werd beroep gedaan op de LED-technologie van Philips.

 

Investeren in plaats van saneren

De vernieuwing maakt deel uit van het transformatieprogramma dat Esprit in 2011 heeft aangekondigd, waarbij tegen 2015 alle eigen winkels een opfrisbeurt moeten krijgen. Daarvoor trekt Esprit, ondanks de winstdaling van 74% in het eerste semester van zijn gebroken boekjaar, 280 miljoen euro uit, in de hoop dankzij een verbeterde winkelbeleving de merkwaarde weer te versterken en – uiteindelijk – ook de winstgevendheid op te krikken.

 

Esprit experimenteert echter nog volop met zijn Lighthouse-concept: zo werd voor de Antwerpse vestiging beroep gedaan op het Amerikaanse architectenbureau Standard, terwijl de Duitsers Reich en Wamser instonden voor de eerste concept store in Keulen. De Antwerpse resultaten zullen dus mee de finale vormgeving bepalen en de winkel zal ook in de toekomst als een laboratorium dienen om nieuwe concepten en producten te testen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 juli, 2025
    Schoenenmerk Van Lier wankelt: op zoek naar kapitaal

    Het Nederlandse schoenenmerk Van Lier verkeert in zwaar weer. Vorig jaar kelderde de omzet en het Brabantse familiebedrijf kan ook zijn belastingschulden niet meer betalen.

  • icon
    Mode8 juli, 2025
    Derde keer, goede keer? Shein vraagt beursnotering aan in Hongkong

    Fastfashionreus Shein zou dan toch Hongkong gekozen hebben als locatie voor zijn beursgang. Eerdere pogingen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk liepen op niets uit, in China worden echter minder problemen verwacht.

  • icon
    Mode7 juli, 2025
    H&M zet bodycams in tegen toenemend geweld in winkels

    In het Verenigd Koninkrijk is H&M een proefproject gestart met bodycams voor winkelmedewerkers. De retailer wil zo de toenemende gevallen van diefstal en geweld in zijn winkels tegengaan.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN