Esprit maakt weer winst

Esprit maakt weer winst

Modeconcern Esprit is erin geslaagd om weer aan te knopen met winst: van een verlies van 4,388 miljard Hongkongse dollar (440 miljoen euro) in het boekjaar 2012/2013 ging het naar een bonus van 210 miljoen dollar (21 miljoen euro) in het boekjaar 2013/2014.

Omzet loopt verder terug

De verbetering was niet het geval van betere commerciële resultaten, want Esprit zag zijn globale omzet immers nog steeds terugvallen. In het boekjaar 2012/2013 realiseerde het concern nog een verkoopcijfer van 25,902 miljard dollar (2,6 miljard euro), maar in het boekjaar 2013/2014 was dat teruggevallen tot 24,227 miljard dollar (2,4 miljard euro), een daling met 6,5%.

 

Een verrassing was dat niet, want Esprit zit volop in een transformatiefase. Daarbij trok het concern zich al terug van de Amerikaanse markt en werd ook elders geknipt: wereldwijd werden 108 winkels in eigen beheer gesloten om er nog 855 over te houden. Voor België vertaalde zich dit in een daling van 29 naar 28. Voorts werd ook de aanwezigheid bij de multimerkenwinkels verminderd. De gecombineerde verkoopoppervlakte daalde daarbij het voorbije jaar met 10,7%.

 

Mes gaat in operationele kosten

Dat Esprit niettemin met goede financiële resultaten kon uitpakken, had dan ook een andere reden: het concern zette het mes zwaar in de kosten. In lokale munt was er een daling van de operationele kosten met 32,6%, in dollar met 30,6%. Voorts werden voorraden verminderd.

 

De verbetering is een opsteker voor Jose Manuel Martínez Gutiérrez, die bij Inditex werd weggehaald om Esprit weer op het goede pad te krijgen. “We moeten eerst onze zaken kunnen stabiliseren om vervolgens weer op te bouwen”, liet hij optekenen.

 

Esprit zet herpositionering verder

Martínez wil de keten ook herpositioneren: ze moet een betere prijs/kwaliteit leveren en de ervaring op het winkelpunt moet erop vooruitgaan. Vooral in productverbetering is nog progressie mogelijk, “Maar het zal geruime tijd nemen vooraleer de consument dit zal oppikken”, aldus de nieuwe topman.

 

Daarbij werd ook de prijszetting herzien. Tot nog toe startte Esprit met hoge prijzen om die vervolgens te kunnen verlagen. De nieuwe topman wil die permanent op een lager niveau houden, om zo beter te kunnen concurreren met onder meer H&M.

 

De verdere transformatie zal de komende twaalf maanden blijven wegen op de resultaten van het bedrijf. “Maar we hebben geen keuze”, aldus de topman.  Esprit heeft vier jaar uitgetrokken om zijn transformatie door te voeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top