Esprit maakt weer winst | RetailDetail

Esprit maakt weer winst

Esprit maakt weer winst

Modeconcern Esprit is erin geslaagd om weer aan te knopen met winst: van een verlies van 4,388 miljard Hongkongse dollar (440 miljoen euro) in het boekjaar 2012/2013 ging het naar een bonus van 210 miljoen dollar (21 miljoen euro) in het boekjaar 2013/2014.

Omzet loopt verder terug

De verbetering was niet het geval van betere commerciële resultaten, want Esprit zag zijn globale omzet immers nog steeds terugvallen. In het boekjaar 2012/2013 realiseerde het concern nog een verkoopcijfer van 25,902 miljard dollar (2,6 miljard euro), maar in het boekjaar 2013/2014 was dat teruggevallen tot 24,227 miljard dollar (2,4 miljard euro), een daling met 6,5%.

 

Een verrassing was dat niet, want Esprit zit volop in een transformatiefase. Daarbij trok het concern zich al terug van de Amerikaanse markt en werd ook elders geknipt: wereldwijd werden 108 winkels in eigen beheer gesloten om er nog 855 over te houden. Voor België vertaalde zich dit in een daling van 29 naar 28. Voorts werd ook de aanwezigheid bij de multimerkenwinkels verminderd. De gecombineerde verkoopoppervlakte daalde daarbij het voorbije jaar met 10,7%.

 

Mes gaat in operationele kosten

Dat Esprit niettemin met goede financiële resultaten kon uitpakken, had dan ook een andere reden: het concern zette het mes zwaar in de kosten. In lokale munt was er een daling van de operationele kosten met 32,6%, in dollar met 30,6%. Voorts werden voorraden verminderd.

 

De verbetering is een opsteker voor Jose Manuel Martínez Gutiérrez, die bij Inditex werd weggehaald om Esprit weer op het goede pad te krijgen. “We moeten eerst onze zaken kunnen stabiliseren om vervolgens weer op te bouwen”, liet hij optekenen.

 

Esprit zet herpositionering verder

Martínez wil de keten ook herpositioneren: ze moet een betere prijs/kwaliteit leveren en de ervaring op het winkelpunt moet erop vooruitgaan. Vooral in productverbetering is nog progressie mogelijk, “Maar het zal geruime tijd nemen vooraleer de consument dit zal oppikken”, aldus de nieuwe topman.

 

Daarbij werd ook de prijszetting herzien. Tot nog toe startte Esprit met hoge prijzen om die vervolgens te kunnen verlagen. De nieuwe topman wil die permanent op een lager niveau houden, om zo beter te kunnen concurreren met onder meer H&M.

 

De verdere transformatie zal de komende twaalf maanden blijven wegen op de resultaten van het bedrijf. “Maar we hebben geen keuze”, aldus de topman.  Esprit heeft vier jaar uitgetrokken om zijn transformatie door te voeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.