Esprit moet omzetdaling slikken | RetailDetail

Esprit moet omzetdaling slikken

Esprit moet omzetdaling slikken

Moderetailer Esprit heeft zijn omzet vorig kwartaal flink zien dalen als gevolg van nadelige wisselkoerseffecten. Filter die weg, en de omzet kende slechts een lichte terugval. Toch kampt het kledingconcern met een serieuze achteruitgang in Europa en Azië.

Eigen winkels scoren beter dan groothandel

Esprit, dat op de beurs van Hongkong noteert, sloot zijn voorbije kwartaal (tot eind september) af met een omzet van 4,6 miljard Hongkong dollar, omgerekend zo'n 545 miljoen euro. Dat betekent een omzetdaling van -14,9% in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Op basis van constante wisselkoersen oogt het plaatje echter veel minder negatief: dan blijft de omzetdaling beperkt tot -0,4%.

 

Al bij al geen slechte prestatie, zeker gezien de inkrimping van de winkeloppervlakte in het eigen retailkanaal (-7,6%). "Onze herfst-wintercollectie die goed werd onthaald, samen met de #ImPerfect-marketingcampagne en onze omnichannelinitiatieven, zijn de sleutels van de omzetstijging in onze retailtak, zowel online als offline", meldt de groep in zijn kwartaalupdate.

 

Veel meer problemen heeft Esprit in zijn groothandelstak: de kwartaalomzet van die poot zakte in Duitsland (nog altijd goed voor bijna de helft van de groepsomzet) met -8,1%, in de rest van Europa met -9,5% en in Azië zelfs met -36,8%. Samengeteld komt dat neer op een omzetdaling van -12,3%, wat grotendeels overeenstemt met de daling van de verkoopoppervlakte (-11,9%). Al onderstreept de groep dat dit "het resultaat is van groothandelorders van zo'n 6 maanden geleden en dat dit dus geenszins de huidige verkoop aan eindconsumenten weerspiegelt".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.