Esprit moet omzetdaling slikken

Esprit moet omzetdaling slikken

Moderetailer Esprit heeft zijn omzet vorig kwartaal flink zien dalen als gevolg van nadelige wisselkoerseffecten. Filter die weg, en de omzet kende slechts een lichte terugval. Toch kampt het kledingconcern met een serieuze achteruitgang in Europa en Azië.

Eigen winkels scoren beter dan groothandel

Esprit, dat op de beurs van Hongkong noteert, sloot zijn voorbije kwartaal (tot eind september) af met een omzet van 4,6 miljard Hongkong dollar, omgerekend zo'n 545 miljoen euro. Dat betekent een omzetdaling van -14,9% in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Op basis van constante wisselkoersen oogt het plaatje echter veel minder negatief: dan blijft de omzetdaling beperkt tot -0,4%.

 

Al bij al geen slechte prestatie, zeker gezien de inkrimping van de winkeloppervlakte in het eigen retailkanaal (-7,6%). "Onze herfst-wintercollectie die goed werd onthaald, samen met de #ImPerfect-marketingcampagne en onze omnichannelinitiatieven, zijn de sleutels van de omzetstijging in onze retailtak, zowel online als offline", meldt de groep in zijn kwartaalupdate.

 

Veel meer problemen heeft Esprit in zijn groothandelstak: de kwartaalomzet van die poot zakte in Duitsland (nog altijd goed voor bijna de helft van de groepsomzet) met -8,1%, in de rest van Europa met -9,5% en in Azië zelfs met -36,8%. Samengeteld komt dat neer op een omzetdaling van -12,3%, wat grotendeels overeenstemt met de daling van de verkoopoppervlakte (-11,9%). Al onderstreept de groep dat dit "het resultaat is van groothandelorders van zo'n 6 maanden geleden en dat dit dus geenszins de huidige verkoop aan eindconsumenten weerspiegelt".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3 procent gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Back to top