Esprit verbiedt gezandstraalde jeans. | RetailDetail

Esprit verbiedt gezandstraalde jeans.

Esprit verbiedt gezandstraalde jeans.

Kledingretailer Esprit maakte een statement voor de veiligheid van textielarbeiders door het zandstralen van stoffen te verbieden. Zandstraling is wijdverspreid om jeansstof een gebruikte look te geven. De techniek komt echter in opspraak, omdat het zandstralen nefaste gevolgen heeft voor de gezondheid van de fabrieksarbeiders. Esprit stopt daarom radicaal met de werkwijze.

 

Geen enkele leverancier van Esprit mag nog gebruikmaken van de zandstralingstechniek.  In de plaats stelt de modeketen een alternatieve methode voor om de stoffen te behandelen, met het argument dat deze tevens “milieuvriendelijker” zijn. Het is de bedoeling dat meer kledingfabrikanten en -verdelers het voorbeeld van Esprit volgen.

 

Esprit wil zich met de zet ook positioneren als een bedrijf dat het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden als prioriteit heeft. De keten dankt zijn wereldwijd succes, naar eigen zeggen, precies aan het “diepgeworteld besef dat verantwoordelijkheidszin de basis is voor langetermijnrelaties met klanten en medewerkers”. Volgens het persbericht zal Esprit zelfs eigenhandig controles uitvoeren op het productieproces om te zien of het verbod wordt nageleefd.

Kledingretailer Esprit maakte een statement voor de veiligheid van textielarbeiders door het zandstralen van stoffen te verbieden. Zandstraling is wijdverspreid om jeansstof een gebruikte look te geven. De techniek komt echter in opspraak, omdat het zandstralen nefaste gevolgen heeft voor de gezondheid van de fabrieksarbeiders. Esprit stopt daarom radicaal met de werkwijze.

 

Geen enkele leverancier van Esprit mag nog gebruikmaken van de zandstralingstechniek.  In de plaats stelt de modeketen een alternatieve methode voor om de stoffen te behandelen, met het argument dat deze tevens “milieuvriendelijker” zijn. Het is de bedoeling dat meer kledingfabrikanten en -verdelers het voorbeeld van Esprit volgen.

 

Esprit wil zich met de zet ook positioneren als een bedrijf dat het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden als prioriteit heeft. De keten dankt zijn wereldwijd succes, naar eigen zeggen, precies aan het “diepgeworteld besef dat verantwoordelijkheidszin de basis is voor langetermijnrelaties met klanten en medewerkers”. Volgens het persbericht zal Esprit zelfs eigenhandig controles uitvoeren op het productieproces om te zien of het verbod wordt nageleefd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.