Esprit verbiedt gezandstraalde jeans.

Esprit verbiedt gezandstraalde jeans.

Kledingretailer Esprit maakte een statement voor de veiligheid van textielarbeiders door het zandstralen van stoffen te verbieden. Zandstraling is wijdverspreid om jeansstof een gebruikte look te geven. De techniek komt echter in opspraak, omdat het zandstralen nefaste gevolgen heeft voor de gezondheid van de fabrieksarbeiders. Esprit stopt daarom radicaal met de werkwijze.

 

Geen enkele leverancier van Esprit mag nog gebruikmaken van de zandstralingstechniek.  In de plaats stelt de modeketen een alternatieve methode voor om de stoffen te behandelen, met het argument dat deze tevens “milieuvriendelijker” zijn. Het is de bedoeling dat meer kledingfabrikanten en -verdelers het voorbeeld van Esprit volgen.

 

Esprit wil zich met de zet ook positioneren als een bedrijf dat het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden als prioriteit heeft. De keten dankt zijn wereldwijd succes, naar eigen zeggen, precies aan het “diepgeworteld besef dat verantwoordelijkheidszin de basis is voor langetermijnrelaties met klanten en medewerkers”. Volgens het persbericht zal Esprit zelfs eigenhandig controles uitvoeren op het productieproces om te zien of het verbod wordt nageleefd.

Kledingretailer Esprit maakte een statement voor de veiligheid van textielarbeiders door het zandstralen van stoffen te verbieden. Zandstraling is wijdverspreid om jeansstof een gebruikte look te geven. De techniek komt echter in opspraak, omdat het zandstralen nefaste gevolgen heeft voor de gezondheid van de fabrieksarbeiders. Esprit stopt daarom radicaal met de werkwijze.

 

Geen enkele leverancier van Esprit mag nog gebruikmaken van de zandstralingstechniek.  In de plaats stelt de modeketen een alternatieve methode voor om de stoffen te behandelen, met het argument dat deze tevens “milieuvriendelijker” zijn. Het is de bedoeling dat meer kledingfabrikanten en -verdelers het voorbeeld van Esprit volgen.

 

Esprit wil zich met de zet ook positioneren als een bedrijf dat het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden als prioriteit heeft. De keten dankt zijn wereldwijd succes, naar eigen zeggen, precies aan het “diepgeworteld besef dat verantwoordelijkheidszin de basis is voor langetermijnrelaties met klanten en medewerkers”. Volgens het persbericht zal Esprit zelfs eigenhandig controles uitvoeren op het productieproces om te zien of het verbod wordt nageleefd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Back to top