Etam tilt verkoop licht hoger | RetailDetail

Etam tilt verkoop licht hoger

Etam tilt verkoop licht hoger

De Franse modegroep Etam heeft in 2014 een omzet gerealiseerd van 1,22 miljard euro, dat is 0,4% meer dan het jaar voordien. Na een redelijke eerste jaarhelft volgde een tegenvallend derde trimester en een hoopgevend vierde kwartaal.

Wisselvallig jaar voor Etam

In het eerste halfjaar mocht Etam nog een vooruitgang van zijn verkoopcijfer met 3,2% bijschrijven, maar in het derde kwartaal lagen de verkopen 2,1% lager dan in dezelfde periode het jaar voordien. Tegenvallende solden en een te zacht weer bij de start van het najaar waren hieraan niet vreemd. In het vierde kwartaal was er niettemin opnieuw een groei met 2,9%.

 

De vooruitgang werd vooral gedragen door de verkoop in Europa, die er in 2014 met 4,3% op vooruitging tot 838 miljoen euro, waarvan 739,3 miljoen euro in Frankrijk (+ 4,2%). De Belgische (+ 4,7%) en Poolse (+ 12,8%) verkopen scoorden beter dan gemiddeld, de Spaanse en Portugese (+ 3,5%) en de Duitse (-2,5%) presteerden minder goed.

 

In China verliep de verkoop dan weer minder goed en zakte met 7,1% tot 382,4 miljoen euro, door een verzwakking van de consumptie in die regio en een herpositionering van het merk. Etam sloot er ook 236 niet-rendabele winkels. Op 31 december telde Etam 4.122 winkels, waarvan 943 in Europa en 2.935 in China. Ten slotte zijn er nog 244 internationale franchises.

 

De internetverkoop was dan weer een aanjager van de verkopen en is nu al goed voor meerdere tientallen miljoenen euro. Concrete cijfers geeft het bedrijf echter niet vrij. De online omzet van het eigen Etam-merk steeg 19,2%, die van 1.2.3. met 22,7% en die van Undiz verdubbelde zelfs. Voor 2015 verwacht Etam een verdere toename.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.