Etam tilt verkoop licht hoger | RetailDetail

Etam tilt verkoop licht hoger

Etam tilt verkoop licht hoger

De Franse modegroep Etam heeft in 2014 een omzet gerealiseerd van 1,22 miljard euro, dat is 0,4% meer dan het jaar voordien. Na een redelijke eerste jaarhelft volgde een tegenvallend derde trimester en een hoopgevend vierde kwartaal.

Wisselvallig jaar voor Etam

In het eerste halfjaar mocht Etam nog een vooruitgang van zijn verkoopcijfer met 3,2% bijschrijven, maar in het derde kwartaal lagen de verkopen 2,1% lager dan in dezelfde periode het jaar voordien. Tegenvallende solden en een te zacht weer bij de start van het najaar waren hieraan niet vreemd. In het vierde kwartaal was er niettemin opnieuw een groei met 2,9%.

 

De vooruitgang werd vooral gedragen door de verkoop in Europa, die er in 2014 met 4,3% op vooruitging tot 838 miljoen euro, waarvan 739,3 miljoen euro in Frankrijk (+ 4,2%). De Belgische (+ 4,7%) en Poolse (+ 12,8%) verkopen scoorden beter dan gemiddeld, de Spaanse en Portugese (+ 3,5%) en de Duitse (-2,5%) presteerden minder goed.

 

In China verliep de verkoop dan weer minder goed en zakte met 7,1% tot 382,4 miljoen euro, door een verzwakking van de consumptie in die regio en een herpositionering van het merk. Etam sloot er ook 236 niet-rendabele winkels. Op 31 december telde Etam 4.122 winkels, waarvan 943 in Europa en 2.935 in China. Ten slotte zijn er nog 244 internationale franchises.

 

De internetverkoop was dan weer een aanjager van de verkopen en is nu al goed voor meerdere tientallen miljoenen euro. Concrete cijfers geeft het bedrijf echter niet vrij. De online omzet van het eigen Etam-merk steeg 19,2%, die van 1.2.3. met 22,7% en die van Undiz verdubbelde zelfs. Voor 2015 verwacht Etam een verdere toename.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.