Etam tilt verkoop licht hoger

Etam tilt verkoop licht hoger

De Franse modegroep Etam heeft in 2014 een omzet gerealiseerd van 1,22 miljard euro, dat is 0,4% meer dan het jaar voordien. Na een redelijke eerste jaarhelft volgde een tegenvallend derde trimester en een hoopgevend vierde kwartaal.

Wisselvallig jaar voor Etam

In het eerste halfjaar mocht Etam nog een vooruitgang van zijn verkoopcijfer met 3,2% bijschrijven, maar in het derde kwartaal lagen de verkopen 2,1% lager dan in dezelfde periode het jaar voordien. Tegenvallende solden en een te zacht weer bij de start van het najaar waren hieraan niet vreemd. In het vierde kwartaal was er niettemin opnieuw een groei met 2,9%.

 

De vooruitgang werd vooral gedragen door de verkoop in Europa, die er in 2014 met 4,3% op vooruitging tot 838 miljoen euro, waarvan 739,3 miljoen euro in Frankrijk (+ 4,2%). De Belgische (+ 4,7%) en Poolse (+ 12,8%) verkopen scoorden beter dan gemiddeld, de Spaanse en Portugese (+ 3,5%) en de Duitse (-2,5%) presteerden minder goed.

 

In China verliep de verkoop dan weer minder goed en zakte met 7,1% tot 382,4 miljoen euro, door een verzwakking van de consumptie in die regio en een herpositionering van het merk. Etam sloot er ook 236 niet-rendabele winkels. Op 31 december telde Etam 4.122 winkels, waarvan 943 in Europa en 2.935 in China. Ten slotte zijn er nog 244 internationale franchises.

 

De internetverkoop was dan weer een aanjager van de verkopen en is nu al goed voor meerdere tientallen miljoenen euro. Concrete cijfers geeft het bedrijf echter niet vrij. De online omzet van het eigen Etam-merk steeg 19,2%, die van 1.2.3. met 22,7% en die van Undiz verdubbelde zelfs. Voor 2015 verwacht Etam een verdere toename.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top