Etam tilt verkoop licht hoger | RetailDetail

Etam tilt verkoop licht hoger

Etam tilt verkoop licht hoger

De Franse modegroep Etam heeft in 2014 een omzet gerealiseerd van 1,22 miljard euro, dat is 0,4% meer dan het jaar voordien. Na een redelijke eerste jaarhelft volgde een tegenvallend derde trimester en een hoopgevend vierde kwartaal.

Wisselvallig jaar voor Etam

In het eerste halfjaar mocht Etam nog een vooruitgang van zijn verkoopcijfer met 3,2% bijschrijven, maar in het derde kwartaal lagen de verkopen 2,1% lager dan in dezelfde periode het jaar voordien. Tegenvallende solden en een te zacht weer bij de start van het najaar waren hieraan niet vreemd. In het vierde kwartaal was er niettemin opnieuw een groei met 2,9%.

 

De vooruitgang werd vooral gedragen door de verkoop in Europa, die er in 2014 met 4,3% op vooruitging tot 838 miljoen euro, waarvan 739,3 miljoen euro in Frankrijk (+ 4,2%). De Belgische (+ 4,7%) en Poolse (+ 12,8%) verkopen scoorden beter dan gemiddeld, de Spaanse en Portugese (+ 3,5%) en de Duitse (-2,5%) presteerden minder goed.

 

In China verliep de verkoop dan weer minder goed en zakte met 7,1% tot 382,4 miljoen euro, door een verzwakking van de consumptie in die regio en een herpositionering van het merk. Etam sloot er ook 236 niet-rendabele winkels. Op 31 december telde Etam 4.122 winkels, waarvan 943 in Europa en 2.935 in China. Ten slotte zijn er nog 244 internationale franchises.

 

De internetverkoop was dan weer een aanjager van de verkopen en is nu al goed voor meerdere tientallen miljoenen euro. Concrete cijfers geeft het bedrijf echter niet vrij. De online omzet van het eigen Etam-merk steeg 19,2%, die van 1.2.3. met 22,7% en die van Undiz verdubbelde zelfs. Voor 2015 verwacht Etam een verdere toename.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top