Etam ziet winst kwart stijgen | RetailDetail

Etam ziet winst kwart stijgen

Etam ziet winst kwart stijgen

De Franse modeketen Etam zag haar winst in het eerste halfjaar van 2014 met 26,1% aantrekken tot 11,1 miljoen euro. De vooruitgang was vooral het gevolg van een hogere commerciële marge, want de omzetstijging van het concern beperkte zich tot 0,3%.

Yuan remt toename omzet

Etam boekte in het eerste semester een omzet van 598,4 miljoen euro, wat slechts licht hoger was dan de 596,8 miljoen euro uit dezelfde periode van 2013 door de zwakte van de yuan: bij gelijke wisselkoersen voor de Chinese munt zouden de verkopen 6,5 miljoen euro hoger zijn uitgekomen. De verkoop op vergelijkbare basis en bij vaste wisselkoersen steeg dan ook met 1,6%.

 

De brutomarge die Etam op zijn omzet boekte, steeg niettemin van 57,7% naar 58,7%, waardoor het bedrijf nu 351,5 miljoen euro aan zijn verkopen overhield om de eigen kosten te betalen, tegenover 344,4 miljoen euro vorig jaar. Toch moet die verhoging van de brutomarge voorzichtig worden benaderd: ze was vooral het gevolg van een versnelde verkoop van de stock van de voorgaande seizoenen in China waardoor waardeverminderingen konden worden teruggenomen. In Europa daalde de marge licht omdat de aankoop van goederen in Amerikaanse dollar minder gunstig uitviel. 

 

Goede zaken in Europa

Europa hield wel de boot recht: door goede verkopen nam het operationeel resultaat op het oude continent toe van 18,1 miljoen euro tot 23,7 miljoen euro. In China was er door de verkoop van oude stocks onder de aankoopprijs een verlies van 0,9 miljoen euro tegenover een winst van 0,2 miljoen euro vorig jaar.

 

Dat die operationele resultaten slechts deels doorstromen naar de onderste lijn van de boekhouding, komt grotendeels door de schuldenlast. Eind juni bedroeg die netto 154 miljoen euro, liefst 16,2 miljoen euro meer dan het jaar voordien. Niet onbelangrijk op dit vlak is dat Etam met zijn bankensyndicaat een akkoord sloot om zijn kredietlijn van 237,5 miljoen euro met 2 jaar te verlengen tot 12 december 2019, en dat tegen betere condities. 

 

Keten start met cosmeticahoek

Op operationeel vlak bevestigde Etam intussen overigens dat het tegen november in 26 van zijn 300 lingeriewinkels gaat starten met een cosmeticahoek. Daarvoor worden de grotere verkooppunten uitgekozen.

 

De cosmeticahoek zal zowat 15 à 20 m² innemen en aan de ingang worden geplaatst, zodat klanten hem niet kunnen overslaan. Er zal ook speciaal opgeleid personeel komen te staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.