Europese tak Uniqlo verdubbelt jaaromzet | RetailDetail

Europese tak Uniqlo verdubbelt jaaromzet

Europese tak Uniqlo verdubbelt jaaromzet

De Europese tak van de Japanse moderetailer Uniqlo heeft zijn jaaromzet dik verdubbeld tot 203 miljoen euro. Meteen is ook de eerste winst een feit: 1,77 miljoen euro. En dat is nog maar een begin.

131% omzetgroei

Uniqlo Europe heeft er een prima boekjaar 2014 (eindigend op 31 augustus) op zitten, zo blijkt uit de officiële cijfers die bij het Britse handelsregister werden gedeponeerd. De Japanse modeketen zag zijn omzet met liefst 131% verdubbelen tot 203 miljoen euro, met dank aan nieuwe flagships in Berlijn, Parijs en Marseille, alsook aan de fusie van de Britse en de Franse tak (die tot dan elk apart functioneerden). Tegelijk lanceerde de groep zijn webshop ook in 18 Europese landen.

 

Meteen schrijft Uniqlo in Europa voor het eerst ook zwarte cijfers: de winst klokte af op 2,2 miljoen euro. Het jaar voordien was er nog een verlies van 3,4 miljoen euro.

 

Expansie en... mannen

In het lopende boekjaar gaan de Japanners volop voor expansie: in september kwam er al een winkel bij in Straatsburg, en een maand later nog eentje in Parijs. In België opent Uniqlo nog deze herfst een winkel in Antwerpen. Intussen lijkt ook de verovering van Spanje gestart.

 

Daarnaast wil Uniqlo ook meer en meer mannelijke consumenten verleiden: "De kledinglijnen voor mannen zijn geen bijkomende activiteit, maar een prioriteit", zegt chef merchandising Steven Sare in een interview met Business Insider. "Bij Uniqlo bestaat de helft van de klanten uit mannen, terwijl onze concurrenten voornamelijk vrouwen aantrekken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.