Europese tak Uniqlo verdubbelt jaaromzet

Europese tak Uniqlo verdubbelt jaaromzet

De Europese tak van de Japanse moderetailer Uniqlo heeft zijn jaaromzet dik verdubbeld tot 203 miljoen euro. Meteen is ook de eerste winst een feit: 1,77 miljoen euro. En dat is nog maar een begin.

131% omzetgroei

Uniqlo Europe heeft er een prima boekjaar 2014 (eindigend op 31 augustus) op zitten, zo blijkt uit de officiële cijfers die bij het Britse handelsregister werden gedeponeerd. De Japanse modeketen zag zijn omzet met liefst 131% verdubbelen tot 203 miljoen euro, met dank aan nieuwe flagships in Berlijn, Parijs en Marseille, alsook aan de fusie van de Britse en de Franse tak (die tot dan elk apart functioneerden). Tegelijk lanceerde de groep zijn webshop ook in 18 Europese landen.

 

Meteen schrijft Uniqlo in Europa voor het eerst ook zwarte cijfers: de winst klokte af op 2,2 miljoen euro. Het jaar voordien was er nog een verlies van 3,4 miljoen euro.

 

Expansie en... mannen

In het lopende boekjaar gaan de Japanners volop voor expansie: in september kwam er al een winkel bij in Straatsburg, en een maand later nog eentje in Parijs. In België opent Uniqlo nog deze herfst een winkel in Antwerpen. Intussen lijkt ook de verovering van Spanje gestart.

 

Daarnaast wil Uniqlo ook meer en meer mannelijke consumenten verleiden: "De kledinglijnen voor mannen zijn geen bijkomende activiteit, maar een prioriteit", zegt chef merchandising Steven Sare in een interview met Business Insider. "Bij Uniqlo bestaat de helft van de klanten uit mannen, terwijl onze concurrenten voornamelijk vrouwen aantrekken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan 5 miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top