Europese tak Uniqlo verdubbelt jaaromzet

Europese tak Uniqlo verdubbelt jaaromzet

De Europese tak van de Japanse moderetailer Uniqlo heeft zijn jaaromzet dik verdubbeld tot 203 miljoen euro. Meteen is ook de eerste winst een feit: 1,77 miljoen euro. En dat is nog maar een begin.

131% omzetgroei

Uniqlo Europe heeft er een prima boekjaar 2014 (eindigend op 31 augustus) op zitten, zo blijkt uit de officiële cijfers die bij het Britse handelsregister werden gedeponeerd. De Japanse modeketen zag zijn omzet met liefst 131% verdubbelen tot 203 miljoen euro, met dank aan nieuwe flagships in Berlijn, Parijs en Marseille, alsook aan de fusie van de Britse en de Franse tak (die tot dan elk apart functioneerden). Tegelijk lanceerde de groep zijn webshop ook in 18 Europese landen.

 

Meteen schrijft Uniqlo in Europa voor het eerst ook zwarte cijfers: de winst klokte af op 2,2 miljoen euro. Het jaar voordien was er nog een verlies van 3,4 miljoen euro.

 

Expansie en... mannen

In het lopende boekjaar gaan de Japanners volop voor expansie: in september kwam er al een winkel bij in Straatsburg, en een maand later nog eentje in Parijs. In België opent Uniqlo nog deze herfst een winkel in Antwerpen. Intussen lijkt ook de verovering van Spanje gestart.

 

Daarnaast wil Uniqlo ook meer en meer mannelijke consumenten verleiden: "De kledinglijnen voor mannen zijn geen bijkomende activiteit, maar een prioriteit", zegt chef merchandising Steven Sare in een interview met Business Insider. "Bij Uniqlo bestaat de helft van de klanten uit mannen, terwijl onze concurrenten voornamelijk vrouwen aantrekken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top