RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Modebedrijven moeten met de billen bloot in New York

icon
Mode14 januari, 2022

New York wil een unieke nieuwe wet uitvaardigen: alle grote modebedrijven die er kleding verkopen, moeten hun toeleveringsketens blootgeven en tonen welke inspanningen ze doen om hun milieu- en sociale impact te verbeteren.

 

Voor alle grote modemultinationals

In de staat New York ligt een wetsvoorstel op tafel om de negatieve ecologische en sociale impact van de mode-industrie terug te dringen. De ‘Fashion Sustainability and Social Accountability Act’ wil alle grote modebedrijven die er actief zijn, verplichten om minstens 50% van hun toeleveringsketen openbaar te maken. Ze moeten ook alle effecten ervan in kaart brengen, waaronder de broeikasuitstoot, het waterverbruik, de lonen van medewerkers en welke chemische stoffen ze gebruiken.

 

De wet slaat op alle modespelers die jaarlijks wereldwijd meer dan honderd miljoen dollar aan omzet genereren. Alle multinationals van LVMH tot Shein passeren dus de revue. Aan de wet is een jaar lang gewerkt en ze zal in het late voorjaar van 2022 definitief worden gestemd. “We willen alle grote kwesties aan elkaar koppelen en industriebrede normen creëren die echte veranderingen in de praktijk teweegbrengen”, zegt senator Alessandra Biaggi, initiatiefneemster van het voorstel.

 

Welke helft van de toeleveringsketen bedrijven moeten vrijgeven, specificeert de Fashion Act niet, maar ze roept merken wel op zich te focussen op gebieden met de grootste sociale en milieurisico’s. Ook worden de modemerken verplicht een aantal algemene cijfers bekend te maken, zoals de totale productiehoeveelheid en de mediane lonen voor arbeiders. 

 

Eigen engagement verplicht

Het blijft niet bij transparantie alleen. New York legt zelf geen normen op, maar eist wel dat modebedrijven zichzelf – wetenschappelijk onderbouwde – doelen opleggen. Elk bedrijf zou concrete streefcijfers moeten voorleggen om de CO2-uitstoot te verminderen en jaarlijks moeten aantonen wat het doet om die te halen. Het wetsvoorstel verwacht bovendien concrete maatregelen te zien om sociaal verantwoord ondernemen te verankeren in het beleid en het management.

 

De procureur-generaal van de staat New York moet de wet gaan handhaven, maar ook consumenten kunnen overtreders aanklagen. Boetes, die kunnen oplopen tot 2% van de jaarinkomsten, worden verzameld in een gemeenschapsfonds voor milieuprojecten. Wel krijgen bedrijf in overtreding eerst nog drie maanden de tijd om hun fouten recht te zetten. Als de wet er zou komen, hebben de modemultinationals twaalf maanden de tijd om alle gevraagde informatie openlijk op hun website te zetten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN