Flinke groei voor modewebshop Asos in tweede kwartaal | RetailDetail

Flinke groei voor modewebshop Asos in tweede kwartaal

Flinke groei voor modewebshop Asos in tweede kwartaal

De Britse modewebshop Asos heeft de weg naar groei nu ook buiten Groot-Brittannië teruggevonden: de groepsomzet steeg in het tweede kwartaal met 16,5%.

Internationale groei nu ook terug

Na een lastig 2014, waarin het bedrijf liefst drie winstwaarschuwingen de wereld had ingestuurd en ook nog eens geteisterd werd door een zware brand in het distributiecentrum in Barnsley, zit de Britse internetboetiek opnieuw op het groeipad: Asos zag zijn omzet in de drie maanden tot 28 februari met zo'n 16,5% stijgen tot 290,1 miljoen pond, een slordige 400 miljoen euro.

 

De Britse thuismarkt blijft nog altijd dé locomotief van de e-tailer: de omzet steeg er liefst 30% tot 126 miljoen pond (ca. 180 miljoen euro). Ook internationaal gaat het Asos echter weer voor de wind: de overzeese omzet steeg met 12% tot 163,5 miljoen pond (of ruim 230 miljoen euro). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal ging de internationale omzet er nog 2% op achteruit.

 

'Zonale prijszetting'

Vooral in de Verenigde Staten is de groei opmerkelijk (+24%), maar ook op het Europese vasteland lijkt Asos het moeilijke vraagstuk van de 'prijszetting' te hebben opgelost. In plaats van overal dezelfde prijzen te hanteren, werkt Asos nu met aangepaste 'zonale prijzen' in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Resultaat: een omzetgroei met 13%. "Zorg voor de juiste prijzen, en de rest volgt vanzelf", aldus CEO Nick Robertson.

 

In de rest van de wereld ging de omzet er met 10% op vooruit. Die 'zwakkere' prestatie is bijna volledig toe te schrijven aan Rusland: de val van de roebel, in combinatie met het sterke pond, heeft de kwartaalomzet er zomaar even gehalveerd.

 

Asos is momenteel actief in 240 landen wereldwijd en telde eind februari 9,3 miljoen actieve klanten. In de maand februari werd de webshop 88 miljoen keer bezocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.