Flinke groei voor modewebshop Asos in tweede kwartaal

Flinke groei voor modewebshop Asos in tweede kwartaal

De Britse modewebshop Asos heeft de weg naar groei nu ook buiten Groot-Brittannië teruggevonden: de groepsomzet steeg in het tweede kwartaal met 16,5%.

Internationale groei nu ook terug

Na een lastig 2014, waarin het bedrijf liefst drie winstwaarschuwingen de wereld had ingestuurd en ook nog eens geteisterd werd door een zware brand in het distributiecentrum in Barnsley, zit de Britse internetboetiek opnieuw op het groeipad: Asos zag zijn omzet in de drie maanden tot 28 februari met zo'n 16,5% stijgen tot 290,1 miljoen pond, een slordige 400 miljoen euro.

 

De Britse thuismarkt blijft nog altijd dé locomotief van de e-tailer: de omzet steeg er liefst 30% tot 126 miljoen pond (ca. 180 miljoen euro). Ook internationaal gaat het Asos echter weer voor de wind: de overzeese omzet steeg met 12% tot 163,5 miljoen pond (of ruim 230 miljoen euro). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal ging de internationale omzet er nog 2% op achteruit.

 

'Zonale prijszetting'

Vooral in de Verenigde Staten is de groei opmerkelijk (+24%), maar ook op het Europese vasteland lijkt Asos het moeilijke vraagstuk van de 'prijszetting' te hebben opgelost. In plaats van overal dezelfde prijzen te hanteren, werkt Asos nu met aangepaste 'zonale prijzen' in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Resultaat: een omzetgroei met 13%. "Zorg voor de juiste prijzen, en de rest volgt vanzelf", aldus CEO Nick Robertson.

 

In de rest van de wereld ging de omzet er met 10% op vooruit. Die 'zwakkere' prestatie is bijna volledig toe te schrijven aan Rusland: de val van de roebel, in combinatie met het sterke pond, heeft de kwartaalomzet er zomaar even gehalveerd.

 

Asos is momenteel actief in 240 landen wereldwijd en telde eind februari 9,3 miljoen actieve klanten. In de maand februari werd de webshop 88 miljoen keer bezocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top