Flinke groei voor modewebshop Asos in tweede kwartaal

Flinke groei voor modewebshop Asos in tweede kwartaal

De Britse modewebshop Asos heeft de weg naar groei nu ook buiten Groot-Brittannië teruggevonden: de groepsomzet steeg in het tweede kwartaal met 16,5%.

Internationale groei nu ook terug

Na een lastig 2014, waarin het bedrijf liefst drie winstwaarschuwingen de wereld had ingestuurd en ook nog eens geteisterd werd door een zware brand in het distributiecentrum in Barnsley, zit de Britse internetboetiek opnieuw op het groeipad: Asos zag zijn omzet in de drie maanden tot 28 februari met zo'n 16,5% stijgen tot 290,1 miljoen pond, een slordige 400 miljoen euro.

 

De Britse thuismarkt blijft nog altijd dé locomotief van de e-tailer: de omzet steeg er liefst 30% tot 126 miljoen pond (ca. 180 miljoen euro). Ook internationaal gaat het Asos echter weer voor de wind: de overzeese omzet steeg met 12% tot 163,5 miljoen pond (of ruim 230 miljoen euro). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal ging de internationale omzet er nog 2% op achteruit.

 

'Zonale prijszetting'

Vooral in de Verenigde Staten is de groei opmerkelijk (+24%), maar ook op het Europese vasteland lijkt Asos het moeilijke vraagstuk van de 'prijszetting' te hebben opgelost. In plaats van overal dezelfde prijzen te hanteren, werkt Asos nu met aangepaste 'zonale prijzen' in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Resultaat: een omzetgroei met 13%. "Zorg voor de juiste prijzen, en de rest volgt vanzelf", aldus CEO Nick Robertson.

 

In de rest van de wereld ging de omzet er met 10% op vooruit. Die 'zwakkere' prestatie is bijna volledig toe te schrijven aan Rusland: de val van de roebel, in combinatie met het sterke pond, heeft de kwartaalomzet er zomaar even gehalveerd.

 

Asos is momenteel actief in 240 landen wereldwijd en telde eind februari 9,3 miljoen actieve klanten. In de maand februari werd de webshop 88 miljoen keer bezocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top