FNG Group realiseert sterke groei in zwak modejaar

FNG Group realiseert sterke groei in zwak modejaar

Het Belgische modehuis FNG Group – bekend van de merken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en vanaf nu ook Baker Bridge – heeft ondanks de zwakke modemarkt een sterk jaar achter de rug. Het bedrijf tekende het voorbije boekjaar een winststijging van ruim 20% en een omzetstijging van ruim 25% op, vooral te danken aan de eigen retailactiviteiten.

Kwestie van goede timing

De operationele omzet van FNG Group is in 2011 met 25% gegroeid tot 43,7 miljoen euro. Het modehuis – opgericht door drie burgerlijk ingenieurs – schrijft dat vooral toe aan een gelukkig getimede combinatie van like-for-likegroei en expansie.

 

Zo kon FNG Group in de eerste jaarhelft vooral genieten van de heropbloei van de modesector, met sterke interne groei in de bestaande winkels. Daarnaast opende het in het najaar, toen de kledingverkoop ineenstuikte, het gros van zijn nieuwe winkels.

Met dank aan Emiel Lathouwers

Jaarcijfers boekjaar 2010-2011
- Omzet: 43,7 miljoen euro
- EBITDA: € 7,9 miljoen euro
- Winst: € 1,5 miljoen euro

Naast het eigen winkelpark, dat is gegroeid van 45 tot 61 winkels (27 Fred & Ginger-, 12 Van Hassels- en 22 CKS-winkels), behaalt FNG Group nog meer dan 50% van zijn omzet uit groothandel. De groei was daar evenwel  een stuk beperkter, met  een omzettoename van slechts 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Ook de strategische inkoop van Emiel Lathouwers (oprichter van AS Adventure) heeft volgens het persbericht van FNG Group wezenlijk bijgedragen tot het succes van het voorbije jaar: hierdoor “beschikt de groep ook over een mooie cashpositie om de verdere groei te blijven financieren”.

Nieuw merk speciaal voor Nederland

Die verdere groei voorziet het modehuis hoofdzakelijk in Nederland, waar de Belgische kledinggroep ondertussen al vijf jaar aanwezig is met het merk CKS. FNG Group wil stevig voet aan wal krijgen bij de noorderburen, zoals het al heeft verraden door eerder dit jaar de verdeler van zijn collecties in Nederland te integreren in de organisatie en om te vormen tot een eigen sales office.

 

Vanaf 2012 komt daar nog het concept ‘Baker Bridge’ bij, dat speciaal ontwikkeld is voor de Nederlandse markt. Vanaf januari 2012 zal Baker Bridge in meer dan 170 multimerkenboetieks in Nederland te vinden en zal het ook in België - in onder andere AS Adventure - in de rekken liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top