FNG Group realiseert sterke groei in zwak modejaar

FNG Group realiseert sterke groei in zwak modejaar

Het Belgische modehuis FNG Group – bekend van de merken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en vanaf nu ook Baker Bridge – heeft ondanks de zwakke modemarkt een sterk jaar achter de rug. Het bedrijf tekende het voorbije boekjaar een winststijging van ruim 20% en een omzetstijging van ruim 25% op, vooral te danken aan de eigen retailactiviteiten.

Kwestie van goede timing

De operationele omzet van FNG Group is in 2011 met 25% gegroeid tot 43,7 miljoen euro. Het modehuis – opgericht door drie burgerlijk ingenieurs – schrijft dat vooral toe aan een gelukkig getimede combinatie van like-for-likegroei en expansie.

 

Zo kon FNG Group in de eerste jaarhelft vooral genieten van de heropbloei van de modesector, met sterke interne groei in de bestaande winkels. Daarnaast opende het in het najaar, toen de kledingverkoop ineenstuikte, het gros van zijn nieuwe winkels.

Met dank aan Emiel Lathouwers

Jaarcijfers boekjaar 2010-2011
- Omzet: 43,7 miljoen euro
- EBITDA: € 7,9 miljoen euro
- Winst: € 1,5 miljoen euro

Naast het eigen winkelpark, dat is gegroeid van 45 tot 61 winkels (27 Fred & Ginger-, 12 Van Hassels- en 22 CKS-winkels), behaalt FNG Group nog meer dan 50% van zijn omzet uit groothandel. De groei was daar evenwel  een stuk beperkter, met  een omzettoename van slechts 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Ook de strategische inkoop van Emiel Lathouwers (oprichter van AS Adventure) heeft volgens het persbericht van FNG Group wezenlijk bijgedragen tot het succes van het voorbije jaar: hierdoor “beschikt de groep ook over een mooie cashpositie om de verdere groei te blijven financieren”.

Nieuw merk speciaal voor Nederland

Die verdere groei voorziet het modehuis hoofdzakelijk in Nederland, waar de Belgische kledinggroep ondertussen al vijf jaar aanwezig is met het merk CKS. FNG Group wil stevig voet aan wal krijgen bij de noorderburen, zoals het al heeft verraden door eerder dit jaar de verdeler van zijn collecties in Nederland te integreren in de organisatie en om te vormen tot een eigen sales office.

 

Vanaf 2012 komt daar nog het concept ‘Baker Bridge’ bij, dat speciaal ontwikkeld is voor de Nederlandse markt. Vanaf januari 2012 zal Baker Bridge in meer dan 170 multimerkenboetieks in Nederland te vinden en zal het ook in België - in onder andere AS Adventure - in de rekken liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top