FNG Group realiseert sterke groei in zwak modejaar

FNG Group realiseert sterke groei in zwak modejaar

Het Belgische modehuis FNG Group – bekend van de merken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en vanaf nu ook Baker Bridge – heeft ondanks de zwakke modemarkt een sterk jaar achter de rug. Het bedrijf tekende het voorbije boekjaar een winststijging van ruim 20% en een omzetstijging van ruim 25% op, vooral te danken aan de eigen retailactiviteiten.

Kwestie van goede timing

De operationele omzet van FNG Group is in 2011 met 25% gegroeid tot 43,7 miljoen euro. Het modehuis – opgericht door drie burgerlijk ingenieurs – schrijft dat vooral toe aan een gelukkig getimede combinatie van like-for-likegroei en expansie.

 

Zo kon FNG Group in de eerste jaarhelft vooral genieten van de heropbloei van de modesector, met sterke interne groei in de bestaande winkels. Daarnaast opende het in het najaar, toen de kledingverkoop ineenstuikte, het gros van zijn nieuwe winkels.

Met dank aan Emiel Lathouwers

Jaarcijfers boekjaar 2010-2011
- Omzet: 43,7 miljoen euro
- EBITDA: € 7,9 miljoen euro
- Winst: € 1,5 miljoen euro

Naast het eigen winkelpark, dat is gegroeid van 45 tot 61 winkels (27 Fred & Ginger-, 12 Van Hassels- en 22 CKS-winkels), behaalt FNG Group nog meer dan 50% van zijn omzet uit groothandel. De groei was daar evenwel  een stuk beperkter, met  een omzettoename van slechts 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Ook de strategische inkoop van Emiel Lathouwers (oprichter van AS Adventure) heeft volgens het persbericht van FNG Group wezenlijk bijgedragen tot het succes van het voorbije jaar: hierdoor “beschikt de groep ook over een mooie cashpositie om de verdere groei te blijven financieren”.

Nieuw merk speciaal voor Nederland

Die verdere groei voorziet het modehuis hoofdzakelijk in Nederland, waar de Belgische kledinggroep ondertussen al vijf jaar aanwezig is met het merk CKS. FNG Group wil stevig voet aan wal krijgen bij de noorderburen, zoals het al heeft verraden door eerder dit jaar de verdeler van zijn collecties in Nederland te integreren in de organisatie en om te vormen tot een eigen sales office.

 

Vanaf 2012 komt daar nog het concept ‘Baker Bridge’ bij, dat speciaal ontwikkeld is voor de Nederlandse markt. Vanaf januari 2012 zal Baker Bridge in meer dan 170 multimerkenboetieks in Nederland te vinden en zal het ook in België - in onder andere AS Adventure - in de rekken liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top