Forever 21 wil af van grootste winkels | RetailDetail

Forever 21 wil af van grootste winkels

Forever 21 wil af van grootste winkels

De Amerikaanse modeketen Forever 21 overweegt om haar grootste winkels te verkleinen. Ze heeft het immers steeds lastiger om de grootste oppervlakten rendabel te benutten.

Grote winkels kenmerkend voor kledingketen

Forever 21 telt wereldwijd 720 vestigingen, die gemiddeld 3.530 m² groot zijn. De grootste komt zelfs aan 15.050 m². De Amerikaanse keten richt zich vooral tot tieners, maar de voorbije jaren is de verkoopprijs van goedkope tienerkleding stelselmatig gezakt. Dat maakt het voor de keten momenteel moeilijk om nog rendabel te zijn, zeker omdat dergelijke oppervlaktes in grote Amerikaanse steden erg duur zijn.

 

Forever 21 verwacht dit jaar een omzet van 4,7 miljard dollar (4,2 miljard euro) te behalen, maar tegen 2017 beoogt ze zelfs een verkoopcijfer van 8 miljard dollar (7,1 miljard euro). Om dat te bereiken, zal de keten wereldwijd wel honderden nieuwe verkooppunten moeten openen in de belangrijkste winkelstraten.

 

Zand in de motor

Volgens The Wall Street Journal zit er echter zand in de motor: het voorbije jaar zou de verkoop, na jaren van ongebreidelde groei, op vergelijkbare oppervlakte zelfs zijn gedaald. De groei kwam dus alleen nog van bijkomende winkelpunten. Steeds meer jongeren zouden bovendien de grote ketens ook de rug toekeren omdat ze meer voor unieke producten zouden opteren.

 

Voorts bespreekt het bedrijf een lening van 150 miljoen dollar, tegen de huidige wisselkoers zowat 133 miljoen euro, met de zakenbank Wells Fargo en TPG Capital. Dat geld zou niet alleen moeten dienen voor een verdere expansie in Zuid-Amerika, maar ook voor het verbreken van een aantal huurovereenkomsten van onrendabele winkels in Europa, waar de groep getroffen is door de crisis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Juttu steekt de taalgrens over

13/02/2018

Juttu, de zusterketen van A.S. Adventure, is klaar om heel België te veroveren. Na winkels in Antwerpen, Roeselare en Brugge komt er volgende maand een vestiging in Brussel en een Franstalige webshop. Ook Gent krijgt binnenkort een eigen vestiging.

Back to top