Forever 21 wil af van grootste winkels | RetailDetail

Forever 21 wil af van grootste winkels

Forever 21 wil af van grootste winkels

De Amerikaanse modeketen Forever 21 overweegt om haar grootste winkels te verkleinen. Ze heeft het immers steeds lastiger om de grootste oppervlakten rendabel te benutten.

Grote winkels kenmerkend voor kledingketen

Forever 21 telt wereldwijd 720 vestigingen, die gemiddeld 3.530 m² groot zijn. De grootste komt zelfs aan 15.050 m². De Amerikaanse keten richt zich vooral tot tieners, maar de voorbije jaren is de verkoopprijs van goedkope tienerkleding stelselmatig gezakt. Dat maakt het voor de keten momenteel moeilijk om nog rendabel te zijn, zeker omdat dergelijke oppervlaktes in grote Amerikaanse steden erg duur zijn.

 

Forever 21 verwacht dit jaar een omzet van 4,7 miljard dollar (4,2 miljard euro) te behalen, maar tegen 2017 beoogt ze zelfs een verkoopcijfer van 8 miljard dollar (7,1 miljard euro). Om dat te bereiken, zal de keten wereldwijd wel honderden nieuwe verkooppunten moeten openen in de belangrijkste winkelstraten.

 

Zand in de motor

Volgens The Wall Street Journal zit er echter zand in de motor: het voorbije jaar zou de verkoop, na jaren van ongebreidelde groei, op vergelijkbare oppervlakte zelfs zijn gedaald. De groei kwam dus alleen nog van bijkomende winkelpunten. Steeds meer jongeren zouden bovendien de grote ketens ook de rug toekeren omdat ze meer voor unieke producten zouden opteren.

 

Voorts bespreekt het bedrijf een lening van 150 miljoen dollar, tegen de huidige wisselkoers zowat 133 miljoen euro, met de zakenbank Wells Fargo en TPG Capital. Dat geld zou niet alleen moeten dienen voor een verdere expansie in Zuid-Amerika, maar ook voor het verbreken van een aantal huurovereenkomsten van onrendabele winkels in Europa, waar de groep getroffen is door de crisis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.