Forever 21 wil af van grootste winkels

Forever 21 wil af van grootste winkels

De Amerikaanse modeketen Forever 21 overweegt om haar grootste winkels te verkleinen. Ze heeft het immers steeds lastiger om de grootste oppervlakten rendabel te benutten.

Grote winkels kenmerkend voor kledingketen

Forever 21 telt wereldwijd 720 vestigingen, die gemiddeld 3.530 m² groot zijn. De grootste komt zelfs aan 15.050 m². De Amerikaanse keten richt zich vooral tot tieners, maar de voorbije jaren is de verkoopprijs van goedkope tienerkleding stelselmatig gezakt. Dat maakt het voor de keten momenteel moeilijk om nog rendabel te zijn, zeker omdat dergelijke oppervlaktes in grote Amerikaanse steden erg duur zijn.

 

Forever 21 verwacht dit jaar een omzet van 4,7 miljard dollar (4,2 miljard euro) te behalen, maar tegen 2017 beoogt ze zelfs een verkoopcijfer van 8 miljard dollar (7,1 miljard euro). Om dat te bereiken, zal de keten wereldwijd wel honderden nieuwe verkooppunten moeten openen in de belangrijkste winkelstraten.

 

Zand in de motor

Volgens The Wall Street Journal zit er echter zand in de motor: het voorbije jaar zou de verkoop, na jaren van ongebreidelde groei, op vergelijkbare oppervlakte zelfs zijn gedaald. De groei kwam dus alleen nog van bijkomende winkelpunten. Steeds meer jongeren zouden bovendien de grote ketens ook de rug toekeren omdat ze meer voor unieke producten zouden opteren.

 

Voorts bespreekt het bedrijf een lening van 150 miljoen dollar, tegen de huidige wisselkoers zowat 133 miljoen euro, met de zakenbank Wells Fargo en TPG Capital. Dat geld zou niet alleen moeten dienen voor een verdere expansie in Zuid-Amerika, maar ook voor het verbreken van een aantal huurovereenkomsten van onrendabele winkels in Europa, waar de groep getroffen is door de crisis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Back to top