Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in | RetailDetail

Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in

Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in

Het Amerikaanse kledingbedrijf Gap heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van analisten niet gehaald. Enkel het merk Old Navy groeit nog. De voorbije 31 kwartalen had Gap nochtans steeds de verwachtingen van analisten overtroffen. 

Terugvallende vergelijkbare omzetten

De totale omzet van Gap daalde met 3 procent naar 3,66 miljard dollar (3,32 miljard euro), terwijl ook de nettowinst lager uitkwam op 329 miljoen dollar (299 miljoen euro). Die daling van 8 procent wordt deels toegeschreven aan wisselkoerseffecten.

 

Zowel de merken Gap als Banana Republic zagen echter ook hun vergelijkbare omzet terugvallen. Bij Banana Republic daalde die met 8 procent het voorbije kwartaal, terwijl Gap zijn vergelijkbare omzet zelfs met 10 procent zag terugvallen.

 

Enkel het goedkopere merk Old Navy kon nog positieve resultaten voorleggen. Daar steeg de vergelijkbare omzet met 3 procent. Voor het volledige bedrijf daalde de vergelijkbare omzet met 4 procent.


De nieuwe CEO Art Peck, die pas sinds februari aan de slag is bij het bedrijf, zag de resultaten aankomen, maar zegt ook dat hij volgend jaar verbetering in de resultaten voorziet. "De resultaten van Old Navy geven mij vertrouwen - het team heeft de juiste formule gevonden en blijft de goede toon aanslaan, die klanten lijkt te bevallen. Gap blijft een prioriteit, we leggen daar de nadruk op het herontdekken van het optimisme en de frisse Amerikaanse stijl waar het merk om bekend stond," zegt Peck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.