Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in | RetailDetail

Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in

Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in

Het Amerikaanse kledingbedrijf Gap heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van analisten niet gehaald. Enkel het merk Old Navy groeit nog. De voorbije 31 kwartalen had Gap nochtans steeds de verwachtingen van analisten overtroffen. 

Terugvallende vergelijkbare omzetten

De totale omzet van Gap daalde met 3 procent naar 3,66 miljard dollar (3,32 miljard euro), terwijl ook de nettowinst lager uitkwam op 329 miljoen dollar (299 miljoen euro). Die daling van 8 procent wordt deels toegeschreven aan wisselkoerseffecten.

 

Zowel de merken Gap als Banana Republic zagen echter ook hun vergelijkbare omzet terugvallen. Bij Banana Republic daalde die met 8 procent het voorbije kwartaal, terwijl Gap zijn vergelijkbare omzet zelfs met 10 procent zag terugvallen.

 

Enkel het goedkopere merk Old Navy kon nog positieve resultaten voorleggen. Daar steeg de vergelijkbare omzet met 3 procent. Voor het volledige bedrijf daalde de vergelijkbare omzet met 4 procent.


De nieuwe CEO Art Peck, die pas sinds februari aan de slag is bij het bedrijf, zag de resultaten aankomen, maar zegt ook dat hij volgend jaar verbetering in de resultaten voorziet. "De resultaten van Old Navy geven mij vertrouwen - het team heeft de juiste formule gevonden en blijft de goede toon aanslaan, die klanten lijkt te bevallen. Gap blijft een prioriteit, we leggen daar de nadruk op het herontdekken van het optimisme en de frisse Amerikaanse stijl waar het merk om bekend stond," zegt Peck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.