Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in

Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in

Het Amerikaanse kledingbedrijf Gap heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van analisten niet gehaald. Enkel het merk Old Navy groeit nog. De voorbije 31 kwartalen had Gap nochtans steeds de verwachtingen van analisten overtroffen. 

Terugvallende vergelijkbare omzetten

De totale omzet van Gap daalde met 3 procent naar 3,66 miljard dollar (3,32 miljard euro), terwijl ook de nettowinst lager uitkwam op 329 miljoen dollar (299 miljoen euro). Die daling van 8 procent wordt deels toegeschreven aan wisselkoerseffecten.

 

Zowel de merken Gap als Banana Republic zagen echter ook hun vergelijkbare omzet terugvallen. Bij Banana Republic daalde die met 8 procent het voorbije kwartaal, terwijl Gap zijn vergelijkbare omzet zelfs met 10 procent zag terugvallen.

 

Enkel het goedkopere merk Old Navy kon nog positieve resultaten voorleggen. Daar steeg de vergelijkbare omzet met 3 procent. Voor het volledige bedrijf daalde de vergelijkbare omzet met 4 procent.


De nieuwe CEO Art Peck, die pas sinds februari aan de slag is bij het bedrijf, zag de resultaten aankomen, maar zegt ook dat hij volgend jaar verbetering in de resultaten voorziet. "De resultaten van Old Navy geven mij vertrouwen - het team heeft de juiste formule gevonden en blijft de goede toon aanslaan, die klanten lijkt te bevallen. Gap blijft een prioriteit, we leggen daar de nadruk op het herontdekken van het optimisme en de frisse Amerikaanse stijl waar het merk om bekend stond," zegt Peck.

Tags: