Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in

Gap lost in eerste kwartaal verwachtingen niet in

Het Amerikaanse kledingbedrijf Gap heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van analisten niet gehaald. Enkel het merk Old Navy groeit nog. De voorbije 31 kwartalen had Gap nochtans steeds de verwachtingen van analisten overtroffen. 

Terugvallende vergelijkbare omzetten

De totale omzet van Gap daalde met 3 procent naar 3,66 miljard dollar (3,32 miljard euro), terwijl ook de nettowinst lager uitkwam op 329 miljoen dollar (299 miljoen euro). Die daling van 8 procent wordt deels toegeschreven aan wisselkoerseffecten.

 

Zowel de merken Gap als Banana Republic zagen echter ook hun vergelijkbare omzet terugvallen. Bij Banana Republic daalde die met 8 procent het voorbije kwartaal, terwijl Gap zijn vergelijkbare omzet zelfs met 10 procent zag terugvallen.

 

Enkel het goedkopere merk Old Navy kon nog positieve resultaten voorleggen. Daar steeg de vergelijkbare omzet met 3 procent. Voor het volledige bedrijf daalde de vergelijkbare omzet met 4 procent.


De nieuwe CEO Art Peck, die pas sinds februari aan de slag is bij het bedrijf, zag de resultaten aankomen, maar zegt ook dat hij volgend jaar verbetering in de resultaten voorziet. "De resultaten van Old Navy geven mij vertrouwen - het team heeft de juiste formule gevonden en blijft de goede toon aanslaan, die klanten lijkt te bevallen. Gap blijft een prioriteit, we leggen daar de nadruk op het herontdekken van het optimisme en de frisse Amerikaanse stijl waar het merk om bekend stond," zegt Peck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top