Gap produceert als eerste kleding in Myanmar | RetailDetail

Gap produceert als eerste kleding in Myanmar

Gap produceert als eerste kleding in Myanmar

Modeketen Gap zal als eerste Amerikaanse retailer kleding verkopen 'made in Myanmar'. Dat moet de textielindustrie van het vroegere Birma zogezegd nieuw leven inblazen, nadat de militaire dictatuur het land van de rest van de wereld had afgesneden.

Eerste Amerikaanse retailer in Myanmar

Dat Gap zijn oog laat vallen op Myanmar, is niet zo vreemd. Voor de militaire junta er de macht greep, was het land een groot exporteur van textielproducten. In 2001 ging het zelfs om bijna 625 miljoen euro. Maar de sancties tegen het land, na het huisarrest voor oppositieleidster Aung San Suu Kyi, gaven de sector de doodsteek.

 

"De textielindustrie heeft het in zich om een belangrijke motor voor jobcreatie, export en ontwikkeling voor de inwoners van dit land te worden", klinkt het op de Amerikaanse ambassade, die de komst van Gap als eerste Amerikaanse retailer dan ook als meer dan symbolisch omschrijft. Volgens een lokale krant zouden zo'n 700 extra textielarbeiders worden aangeworven.

 

Twee fabrieken produceren jassen

Gap zal kleding laten produceren in twee fabrieken in Yangon, in nauwe samenwerking met het US Agency for International Development (USAID). "Door actief te worden in Myanmar hopen we de economische en sociale groei van het land te versnellen, alsook onze bijdrage te verhogen tot het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het opbouwen van lokale productiecapaciteit in de textielsector wereldwijd", zegt Wilma Wallace, vicepresident Global Responsibility bij Gap. De kledingstukken, vooral jassen en vesten voor Old Navy en Banana Republic, zullen deze zomer al in de winkels liggen.

 

Sinds Myanmar in 2011 verregaande democratische hervormingen begon, waren een aantal Amerikaanse bedrijven – bij wie Coca-Cola en Pepsi – al teruggekeerd naar het vroegere Birma. Sindsdien steeg de export vanuit de VS naar Myanmar van 9,8 miljoen dollar in 2010 tot 145,7 miljoen in 2013. Ter vergelijking: de invoer vanuit Myanmar bedraagt hooguit 30 miljoen dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.