Gap produceert als eerste kleding in Myanmar | RetailDetail

Gap produceert als eerste kleding in Myanmar

Gap produceert als eerste kleding in Myanmar

Modeketen Gap zal als eerste Amerikaanse retailer kleding verkopen 'made in Myanmar'. Dat moet de textielindustrie van het vroegere Birma zogezegd nieuw leven inblazen, nadat de militaire dictatuur het land van de rest van de wereld had afgesneden.

Eerste Amerikaanse retailer in Myanmar

Dat Gap zijn oog laat vallen op Myanmar, is niet zo vreemd. Voor de militaire junta er de macht greep, was het land een groot exporteur van textielproducten. In 2001 ging het zelfs om bijna 625 miljoen euro. Maar de sancties tegen het land, na het huisarrest voor oppositieleidster Aung San Suu Kyi, gaven de sector de doodsteek.

 

"De textielindustrie heeft het in zich om een belangrijke motor voor jobcreatie, export en ontwikkeling voor de inwoners van dit land te worden", klinkt het op de Amerikaanse ambassade, die de komst van Gap als eerste Amerikaanse retailer dan ook als meer dan symbolisch omschrijft. Volgens een lokale krant zouden zo'n 700 extra textielarbeiders worden aangeworven.

 

Twee fabrieken produceren jassen

Gap zal kleding laten produceren in twee fabrieken in Yangon, in nauwe samenwerking met het US Agency for International Development (USAID). "Door actief te worden in Myanmar hopen we de economische en sociale groei van het land te versnellen, alsook onze bijdrage te verhogen tot het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het opbouwen van lokale productiecapaciteit in de textielsector wereldwijd", zegt Wilma Wallace, vicepresident Global Responsibility bij Gap. De kledingstukken, vooral jassen en vesten voor Old Navy en Banana Republic, zullen deze zomer al in de winkels liggen.

 

Sinds Myanmar in 2011 verregaande democratische hervormingen begon, waren een aantal Amerikaanse bedrijven – bij wie Coca-Cola en Pepsi – al teruggekeerd naar het vroegere Birma. Sindsdien steeg de export vanuit de VS naar Myanmar van 9,8 miljoen dollar in 2010 tot 145,7 miljoen in 2013. Ter vergelijking: de invoer vanuit Myanmar bedraagt hooguit 30 miljoen dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.