Gap produceert als eerste kleding in Myanmar

Gap produceert als eerste kleding in Myanmar

Modeketen Gap zal als eerste Amerikaanse retailer kleding verkopen 'made in Myanmar'. Dat moet de textielindustrie van het vroegere Birma zogezegd nieuw leven inblazen, nadat de militaire dictatuur het land van de rest van de wereld had afgesneden.

Eerste Amerikaanse retailer in Myanmar

Dat Gap zijn oog laat vallen op Myanmar, is niet zo vreemd. Voor de militaire junta er de macht greep, was het land een groot exporteur van textielproducten. In 2001 ging het zelfs om bijna 625 miljoen euro. Maar de sancties tegen het land, na het huisarrest voor oppositieleidster Aung San Suu Kyi, gaven de sector de doodsteek.

 

"De textielindustrie heeft het in zich om een belangrijke motor voor jobcreatie, export en ontwikkeling voor de inwoners van dit land te worden", klinkt het op de Amerikaanse ambassade, die de komst van Gap als eerste Amerikaanse retailer dan ook als meer dan symbolisch omschrijft. Volgens een lokale krant zouden zo'n 700 extra textielarbeiders worden aangeworven.

 

Twee fabrieken produceren jassen

Gap zal kleding laten produceren in twee fabrieken in Yangon, in nauwe samenwerking met het US Agency for International Development (USAID). "Door actief te worden in Myanmar hopen we de economische en sociale groei van het land te versnellen, alsook onze bijdrage te verhogen tot het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het opbouwen van lokale productiecapaciteit in de textielsector wereldwijd", zegt Wilma Wallace, vicepresident Global Responsibility bij Gap. De kledingstukken, vooral jassen en vesten voor Old Navy en Banana Republic, zullen deze zomer al in de winkels liggen.

 

Sinds Myanmar in 2011 verregaande democratische hervormingen begon, waren een aantal Amerikaanse bedrijven – bij wie Coca-Cola en Pepsi – al teruggekeerd naar het vroegere Birma. Sindsdien steeg de export vanuit de VS naar Myanmar van 9,8 miljoen dollar in 2010 tot 145,7 miljoen in 2013. Ter vergelijking: de invoer vanuit Myanmar bedraagt hooguit 30 miljoen dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top