Gap slankt stevig af op thuismarkt | RetailDetail

Gap slankt stevig af op thuismarkt

Gap slankt stevig af op thuismarkt

Het Californische kledingmerk Gap zet het mes in zijn distributienet: in Noord-Amerika gaan 175 winkels dicht. Ook in Europa zullen een beperkt aantal winkels sluiten. Het bedrijf schrijft de ingreep toe aan gewijzigde koopgewoonten.

175 winkels dicht in Noord-Amerika

Van de 175 winkels die Gap wil sluiten in Noord-Amerika gaan er al 140 dit jaar dicht. De winkelformules Gap Outlet en Gap Factory Stores worden daarbij niet geraakt. Alle sluitingen slaan dus op het moedermerk.

 

Ook in Europa worden enkele winkelsluitingen aangekondigd. Een aantal is evenwel niet vermeld. De operatie zal globaal zowat 250 banen kosten, waarvan het merendeel op het Noord-Amerikaanse hoofdkantoor sneuvelt.

 

Na de afslanking zal Gap de Amerikaanse markt blijven bedienen met 500 Gap-winkels en 300 Gap Outlet Stores, evenals via het internet. Wereldwijd blijft Gap zichtbaar via 1.800 eigen winkels en franchisewinkels, gespreid over 50 landen.

 

Gap verloor snel terrein

De hele ingreep zal Gap zowat 300 miljoen dollar of omgerekend 267 euro aan omzet doen verliezen. Vorig jaar kwam het globale verkoopcijfer van de hele Gap-groep (inclusief verwante merken als Banana Republic, Old Navy, Athleta en Intermix)  uit op 16,4 miljard dollar of 14,60 miljard euro.

 

Op financieel vlak zal de afslanking het bedrijf 140 miljoen dollar à 160 miljoen dollar kosten (125 à 142 miljoen euro). Daarvan zullen 55 miljoen dollar tot 75 miljoen dollar (49 tot 67 miljoen euro) niet-kaskosten zoals afschrijvingen en waardeverminderingen zijn. Positief is dan weer dat de afslanking vanaf 2016 zal leiden tot een jaarlijkse besparing van 25 miljoen dollar (22 miljoen euro).

 

Gap verloor de voorbije maanden klanten aan concurrenten als Zara en H&M. Tijdens het eerste kwartaal van 2015 daalde de omzet op vergelijkbare basis met zowat 10 procent. Door weinig rendabele verkooppunten te sluiten, hoopt het bedrijf de productiviteit op te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top