Gap slankt stevig af op thuismarkt | RetailDetail

Gap slankt stevig af op thuismarkt

Gap slankt stevig af op thuismarkt

Het Californische kledingmerk Gap zet het mes in zijn distributienet: in Noord-Amerika gaan 175 winkels dicht. Ook in Europa zullen een beperkt aantal winkels sluiten. Het bedrijf schrijft de ingreep toe aan gewijzigde koopgewoonten.

175 winkels dicht in Noord-Amerika

Van de 175 winkels die Gap wil sluiten in Noord-Amerika gaan er al 140 dit jaar dicht. De winkelformules Gap Outlet en Gap Factory Stores worden daarbij niet geraakt. Alle sluitingen slaan dus op het moedermerk.

 

Ook in Europa worden enkele winkelsluitingen aangekondigd. Een aantal is evenwel niet vermeld. De operatie zal globaal zowat 250 banen kosten, waarvan het merendeel op het Noord-Amerikaanse hoofdkantoor sneuvelt.

 

Na de afslanking zal Gap de Amerikaanse markt blijven bedienen met 500 Gap-winkels en 300 Gap Outlet Stores, evenals via het internet. Wereldwijd blijft Gap zichtbaar via 1.800 eigen winkels en franchisewinkels, gespreid over 50 landen.

 

Gap verloor snel terrein

De hele ingreep zal Gap zowat 300 miljoen dollar of omgerekend 267 euro aan omzet doen verliezen. Vorig jaar kwam het globale verkoopcijfer van de hele Gap-groep (inclusief verwante merken als Banana Republic, Old Navy, Athleta en Intermix)  uit op 16,4 miljard dollar of 14,60 miljard euro.

 

Op financieel vlak zal de afslanking het bedrijf 140 miljoen dollar à 160 miljoen dollar kosten (125 à 142 miljoen euro). Daarvan zullen 55 miljoen dollar tot 75 miljoen dollar (49 tot 67 miljoen euro) niet-kaskosten zoals afschrijvingen en waardeverminderingen zijn. Positief is dan weer dat de afslanking vanaf 2016 zal leiden tot een jaarlijkse besparing van 25 miljoen dollar (22 miljoen euro).

 

Gap verloor de voorbije maanden klanten aan concurrenten als Zara en H&M. Tijdens het eerste kwartaal van 2015 daalde de omzet op vergelijkbare basis met zowat 10 procent. Door weinig rendabele verkooppunten te sluiten, hoopt het bedrijf de productiviteit op te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.