Gap slankt stevig af op thuismarkt | RetailDetail

Gap slankt stevig af op thuismarkt

Gap slankt stevig af op thuismarkt

Het Californische kledingmerk Gap zet het mes in zijn distributienet: in Noord-Amerika gaan 175 winkels dicht. Ook in Europa zullen een beperkt aantal winkels sluiten. Het bedrijf schrijft de ingreep toe aan gewijzigde koopgewoonten.

175 winkels dicht in Noord-Amerika

Van de 175 winkels die Gap wil sluiten in Noord-Amerika gaan er al 140 dit jaar dicht. De winkelformules Gap Outlet en Gap Factory Stores worden daarbij niet geraakt. Alle sluitingen slaan dus op het moedermerk.

 

Ook in Europa worden enkele winkelsluitingen aangekondigd. Een aantal is evenwel niet vermeld. De operatie zal globaal zowat 250 banen kosten, waarvan het merendeel op het Noord-Amerikaanse hoofdkantoor sneuvelt.

 

Na de afslanking zal Gap de Amerikaanse markt blijven bedienen met 500 Gap-winkels en 300 Gap Outlet Stores, evenals via het internet. Wereldwijd blijft Gap zichtbaar via 1.800 eigen winkels en franchisewinkels, gespreid over 50 landen.

 

Gap verloor snel terrein

De hele ingreep zal Gap zowat 300 miljoen dollar of omgerekend 267 euro aan omzet doen verliezen. Vorig jaar kwam het globale verkoopcijfer van de hele Gap-groep (inclusief verwante merken als Banana Republic, Old Navy, Athleta en Intermix)  uit op 16,4 miljard dollar of 14,60 miljard euro.

 

Op financieel vlak zal de afslanking het bedrijf 140 miljoen dollar à 160 miljoen dollar kosten (125 à 142 miljoen euro). Daarvan zullen 55 miljoen dollar tot 75 miljoen dollar (49 tot 67 miljoen euro) niet-kaskosten zoals afschrijvingen en waardeverminderingen zijn. Positief is dan weer dat de afslanking vanaf 2016 zal leiden tot een jaarlijkse besparing van 25 miljoen dollar (22 miljoen euro).

 

Gap verloor de voorbije maanden klanten aan concurrenten als Zara en H&M. Tijdens het eerste kwartaal van 2015 daalde de omzet op vergelijkbare basis met zowat 10 procent. Door weinig rendabele verkooppunten te sluiten, hoopt het bedrijf de productiviteit op te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.