Gap stuurt winstwaarschuwing uit | RetailDetail

Gap stuurt winstwaarschuwing uit

Gap stuurt winstwaarschuwing uit

Het Amerikaanse modebedrijf Gap heeft laten verstaan dat er dit jaar minder winst zal gemaakt worden door de sterke dollar en de dalende populariteit van het merk met dezelfde naam.

Sterke dollar

Gap haalt ongeveer 22 procent van zijn omzet in het buitenland, waar de stijgende waarde van de dollar een negatieve impact heeft op de resultaten. Ook zijn er problemen in de havens aan de westkust van de Verenigde Staten die voor vertraagde leveringen zorgen. Gap verwacht dit jaar dan ook een winstdaling van 16 cent per aandeel.

 

De jaarwinst zou zo uitkomen op 2,75 tot 2,80 dollar per aandeel, iets lager dan de 2,81 dollar die door analisten werd verwacht. Het voorbije boekjaar was er nog sprake van een winst van 2,87 dollar per aandeel: de nettowinst steeg met 4% naar 319 miljoen dollar (285 miljoen euro), terwijl de omzet met 2,8% groeide naar 4,71 miljard dollar (4,2 miljard euro).

 

Het kledingmerk met dezelfde naam blijft het echter moeilijk hebben. Daarom werd de functie van creatief directeur geschrapt en vervangen door "executive vicepresident product design en development". Die wordt ingevuld door Wendi Goldman, voormalig medevoorzitter van Victoria's Secret. Zij moet het merk nieuw leven inblazen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.