Gap stuurt winstwaarschuwing uit

Gap stuurt winstwaarschuwing uit

Het Amerikaanse modebedrijf Gap heeft laten verstaan dat er dit jaar minder winst zal gemaakt worden door de sterke dollar en de dalende populariteit van het merk met dezelfde naam.

Sterke dollar

Gap haalt ongeveer 22 procent van zijn omzet in het buitenland, waar de stijgende waarde van de dollar een negatieve impact heeft op de resultaten. Ook zijn er problemen in de havens aan de westkust van de Verenigde Staten die voor vertraagde leveringen zorgen. Gap verwacht dit jaar dan ook een winstdaling van 16 cent per aandeel.

 

De jaarwinst zou zo uitkomen op 2,75 tot 2,80 dollar per aandeel, iets lager dan de 2,81 dollar die door analisten werd verwacht. Het voorbije boekjaar was er nog sprake van een winst van 2,87 dollar per aandeel: de nettowinst steeg met 4% naar 319 miljoen dollar (285 miljoen euro), terwijl de omzet met 2,8% groeide naar 4,71 miljard dollar (4,2 miljard euro).

 

Het kledingmerk met dezelfde naam blijft het echter moeilijk hebben. Daarom werd de functie van creatief directeur geschrapt en vervangen door "executive vicepresident product design en development". Die wordt ingevuld door Wendi Goldman, voormalig medevoorzitter van Victoria's Secret. Zij moet het merk nieuw leven inblazen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top