Gap verhoogt verwachtingen | RetailDetail

Gap verhoogt verwachtingen

Gap verhoogt verwachtingen

De Amerikaanse moderetailer Gap heeft de verwachtingen voor 2014 verhoogd, nadat die in het tweede kwartaal een hogere winst haalde dan werd voorspeld. Vooral de filialen van Old Navy presteerden sterk.

Old Navy trekt de kar

Bij de winkels van Old Navy, een merk dat zich richt op een iets ouder publiek dan Gap en Banana Republic en dat ook goedkoper is, steeg de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal met 4%. De totale omzet van Old Navy klokte af op 1,622 miljard dollar (1,2 miljard euro), vergeleken met 1,540 miljard dollar een jaar eerder.

 

Bij Gap en Banana Republic waren de cijfers echter niet zo positief: de vergelijkbare omzet daalde bij Gap met vijf procent, terwijl ze bij Banana Republic gelijk bleef. De totale omzet bij het merk Gap daalde dan ook licht van 1,471 miljard dollar naar 1,469 miljard dollar (1,1 miljard euro). Bij Banana Republic steeg de totale omzet van 686 miljoen dollar naar 704 miljoen dollar (530 miljoen euro).

 

De totale omzet van Gap steeg met drie procent naar 3,98 miljard dollar (net geen drie miljard euro), de vergelijkbare omzet bleef daarbij stabiel. De nettowinst kwam uit om 332 miljoen dollar (250 miljoen euro), vergeleken met 303 miljoen dollar een jaar eerder. Omwille van dat resultaat heeft het bedrijf besloten om zijn verwachtingen voor het volledige jaar te verhogen naar een winst van 2,95-3 dollar per aandeel.

 

Beter dan concurrenten

Dat de vergelijkbare omzet bij Gap terugviel, was vooral te wijten aan slechte resultaten bij verschillende grote Amerikaanse retailers. Op het einde van het tweede kwartaal had Gap in totaal 3.594 winkels wereldwijd. Begin volgend jaar wil het zijn eerste twee winkels openen in India, waar het mikt op een totaal van veertig filialen.

 

Gap doet het wel nog steeds stukken beter dan zijn concurrenten: zo daalde de omzet van Aeropostale in het tweede kwartaal met 13% en ook bij American Apparel daalde de vergelijkbare omzet met 6% in het tweede kwartaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.