Gap verhoogt verwachtingen

Gap verhoogt verwachtingen

De Amerikaanse moderetailer Gap heeft de verwachtingen voor 2014 verhoogd, nadat die in het tweede kwartaal een hogere winst haalde dan werd voorspeld. Vooral de filialen van Old Navy presteerden sterk.

Old Navy trekt de kar

Bij de winkels van Old Navy, een merk dat zich richt op een iets ouder publiek dan Gap en Banana Republic en dat ook goedkoper is, steeg de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal met 4%. De totale omzet van Old Navy klokte af op 1,622 miljard dollar (1,2 miljard euro), vergeleken met 1,540 miljard dollar een jaar eerder.

 

Bij Gap en Banana Republic waren de cijfers echter niet zo positief: de vergelijkbare omzet daalde bij Gap met vijf procent, terwijl ze bij Banana Republic gelijk bleef. De totale omzet bij het merk Gap daalde dan ook licht van 1,471 miljard dollar naar 1,469 miljard dollar (1,1 miljard euro). Bij Banana Republic steeg de totale omzet van 686 miljoen dollar naar 704 miljoen dollar (530 miljoen euro).

 

De totale omzet van Gap steeg met drie procent naar 3,98 miljard dollar (net geen drie miljard euro), de vergelijkbare omzet bleef daarbij stabiel. De nettowinst kwam uit om 332 miljoen dollar (250 miljoen euro), vergeleken met 303 miljoen dollar een jaar eerder. Omwille van dat resultaat heeft het bedrijf besloten om zijn verwachtingen voor het volledige jaar te verhogen naar een winst van 2,95-3 dollar per aandeel.

 

Beter dan concurrenten

Dat de vergelijkbare omzet bij Gap terugviel, was vooral te wijten aan slechte resultaten bij verschillende grote Amerikaanse retailers. Op het einde van het tweede kwartaal had Gap in totaal 3.594 winkels wereldwijd. Begin volgend jaar wil het zijn eerste twee winkels openen in India, waar het mikt op een totaal van veertig filialen.

 

Gap doet het wel nog steeds stukken beter dan zijn concurrenten: zo daalde de omzet van Aeropostale in het tweede kwartaal met 13% en ook bij American Apparel daalde de vergelijkbare omzet met 6% in het tweede kwartaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top