Gap verhoogt verwachtingen | RetailDetail

Gap verhoogt verwachtingen

Gap verhoogt verwachtingen

De Amerikaanse moderetailer Gap heeft de verwachtingen voor 2014 verhoogd, nadat die in het tweede kwartaal een hogere winst haalde dan werd voorspeld. Vooral de filialen van Old Navy presteerden sterk.

Old Navy trekt de kar

Bij de winkels van Old Navy, een merk dat zich richt op een iets ouder publiek dan Gap en Banana Republic en dat ook goedkoper is, steeg de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal met 4%. De totale omzet van Old Navy klokte af op 1,622 miljard dollar (1,2 miljard euro), vergeleken met 1,540 miljard dollar een jaar eerder.

 

Bij Gap en Banana Republic waren de cijfers echter niet zo positief: de vergelijkbare omzet daalde bij Gap met vijf procent, terwijl ze bij Banana Republic gelijk bleef. De totale omzet bij het merk Gap daalde dan ook licht van 1,471 miljard dollar naar 1,469 miljard dollar (1,1 miljard euro). Bij Banana Republic steeg de totale omzet van 686 miljoen dollar naar 704 miljoen dollar (530 miljoen euro).

 

De totale omzet van Gap steeg met drie procent naar 3,98 miljard dollar (net geen drie miljard euro), de vergelijkbare omzet bleef daarbij stabiel. De nettowinst kwam uit om 332 miljoen dollar (250 miljoen euro), vergeleken met 303 miljoen dollar een jaar eerder. Omwille van dat resultaat heeft het bedrijf besloten om zijn verwachtingen voor het volledige jaar te verhogen naar een winst van 2,95-3 dollar per aandeel.

 

Beter dan concurrenten

Dat de vergelijkbare omzet bij Gap terugviel, was vooral te wijten aan slechte resultaten bij verschillende grote Amerikaanse retailers. Op het einde van het tweede kwartaal had Gap in totaal 3.594 winkels wereldwijd. Begin volgend jaar wil het zijn eerste twee winkels openen in India, waar het mikt op een totaal van veertig filialen.

 

Gap doet het wel nog steeds stukken beter dan zijn concurrenten: zo daalde de omzet van Aeropostale in het tweede kwartaal met 13% en ook bij American Apparel daalde de vergelijkbare omzet met 6% in het tweede kwartaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.