Gap verhoogt verwachtingen

Gap verhoogt verwachtingen

De Amerikaanse moderetailer Gap heeft de verwachtingen voor 2014 verhoogd, nadat die in het tweede kwartaal een hogere winst haalde dan werd voorspeld. Vooral de filialen van Old Navy presteerden sterk.

Old Navy trekt de kar

Bij de winkels van Old Navy, een merk dat zich richt op een iets ouder publiek dan Gap en Banana Republic en dat ook goedkoper is, steeg de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal met 4%. De totale omzet van Old Navy klokte af op 1,622 miljard dollar (1,2 miljard euro), vergeleken met 1,540 miljard dollar een jaar eerder.

 

Bij Gap en Banana Republic waren de cijfers echter niet zo positief: de vergelijkbare omzet daalde bij Gap met vijf procent, terwijl ze bij Banana Republic gelijk bleef. De totale omzet bij het merk Gap daalde dan ook licht van 1,471 miljard dollar naar 1,469 miljard dollar (1,1 miljard euro). Bij Banana Republic steeg de totale omzet van 686 miljoen dollar naar 704 miljoen dollar (530 miljoen euro).

 

De totale omzet van Gap steeg met drie procent naar 3,98 miljard dollar (net geen drie miljard euro), de vergelijkbare omzet bleef daarbij stabiel. De nettowinst kwam uit om 332 miljoen dollar (250 miljoen euro), vergeleken met 303 miljoen dollar een jaar eerder. Omwille van dat resultaat heeft het bedrijf besloten om zijn verwachtingen voor het volledige jaar te verhogen naar een winst van 2,95-3 dollar per aandeel.

 

Beter dan concurrenten

Dat de vergelijkbare omzet bij Gap terugviel, was vooral te wijten aan slechte resultaten bij verschillende grote Amerikaanse retailers. Op het einde van het tweede kwartaal had Gap in totaal 3.594 winkels wereldwijd. Begin volgend jaar wil het zijn eerste twee winkels openen in India, waar het mikt op een totaal van veertig filialen.

 

Gap doet het wel nog steeds stukken beter dan zijn concurrenten: zo daalde de omzet van Aeropostale in het tweede kwartaal met 13% en ook bij American Apparel daalde de vergelijkbare omzet met 6% in het tweede kwartaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top