Gap ziet winst dalen maar haalt verwachtingen | RetailDetail

Gap ziet winst dalen maar haalt verwachtingen

Gap ziet winst dalen maar haalt verwachtingen

Het Amerikaanse kledingbedrijf Gap heeft in het tweede kwartaal zijn winst zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. Ook de omzet viel terug, maar toch kon het moederbedrijf van onder meer Banana Republic voldoen aan de verwachtingen.

Old Navy blijft groeien

De omzet van de groep viel in het tweede kwartaal met 2% terug naar 3,9 miljard dollar (3,5 miljard euro). Daarmee kwam het wel nog uit binnen de verwachtingen van analisten. De vergelijkbare omzet bij de gelijknamige keten Gap daalde in het tweede kwartaal met 6%, terwijl er bij Banana Republic een terugval van 4% was. Old Navy deed het een stuk beter met een stijging van 3%.

 

Een jaar geleden haalde Gap nog een winst van 332 miljoen dollar (295 miljoen euro), maar dit jaar moest het modebedrijf het stellen met 219 miljoen dollar (195 miljoen euro). Dat was voor een deel te verklaren door herstructureringskosten binnen het bedrijf, vooral dan bij de keten Gap.

 

Fast-fashion

Gap verwacht dit jaar op dat vlak tussen 130 en 140 miljoen dollar (115-125 miljoen euro) uit te geven. Het plan is om ongeveer 175 winkels van Gap te sluiten en 250 banen op het hoofdkantoor te schrappen. Zo wil de nieuwe CEO Art Peck, die sinds februari aan de slag is bij Gap, de merken Gap en Banana Republic weer laten aansluiten bij het succes van Old Navy.

 

In een poging om ook een graantje mee te pikken van het succes van ketens als H&M en Zara, gaat Gap in een aantal winkels ook het concept van fast-fashion uittesten. Zo kan de keten sneller inspelen op veranderde modetrends.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top