Gap ziet winst terugvallen

Gap ziet winst terugvallen

Modegroep Gap zag zijn nettowinst in het derde kwartaal terugvallen van 351 miljoen dollar (328 miljoen euro) naar 248 miljoen dollar (232 miljoen dollar). De Amerikaanse kledinggroep verlaagt daardoor de vooruitzichten voor het hele jaar.

Verkoop Gap valt 4 procent terug

Gap heeft het al een tijdje lastig, en dat was niet anders in het voorbije kwartaal. De omzet van het concern zakte met 3 procent tot 3,86 miljard dollar (3,61 miljard euro). Op basis van een vergelijkbaar aantal winkels bedroeg de terugval nog 2 procent. Het Gap-huismerk verkocht 4 procent minder goed, bij Banana Republic bedroeg de daling zelfs 12 procent. Old Navy deed het dan weer goed met een vooruitgang van 4 procent.

 

De terugval was deels het gevolg van de dure dollar. Vooral de vertaling van de activiteiten in Japanse yen en Canadese dollar wogen daarbij door. Gap haalde in het derde trimester immers 23 procent van zijn verkoopcijfer uit het buitenland.

 

Voorts maakte het bedrijf enkele foute keuzes op modegebied, waardoor vooral in de dameskleding klanten vertrokken naar de concurrentie, zoals H&M, Forever 21 en Zara. Ook de distributiemarge zakte; die ging van 40,2 procent vorig jaar naar 37,3 procent nu.

 

Gap liet eerder al weten dat het zijn distributieapparaat gaat opschudden en voor een kleiner maar beter netwerk kiest. De kleding van het merk wordt wereldwijd verkocht in 3.300 eigen winkels, 400 franchisezaken en een aantal online platformen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top