Gap ziet winst terugvallen

Gap ziet winst terugvallen

Modegroep Gap zag zijn nettowinst in het derde kwartaal terugvallen van 351 miljoen dollar (328 miljoen euro) naar 248 miljoen dollar (232 miljoen dollar). De Amerikaanse kledinggroep verlaagt daardoor de vooruitzichten voor het hele jaar.

Verkoop Gap valt 4 procent terug

Gap heeft het al een tijdje lastig, en dat was niet anders in het voorbije kwartaal. De omzet van het concern zakte met 3 procent tot 3,86 miljard dollar (3,61 miljard euro). Op basis van een vergelijkbaar aantal winkels bedroeg de terugval nog 2 procent. Het Gap-huismerk verkocht 4 procent minder goed, bij Banana Republic bedroeg de daling zelfs 12 procent. Old Navy deed het dan weer goed met een vooruitgang van 4 procent.

 

De terugval was deels het gevolg van de dure dollar. Vooral de vertaling van de activiteiten in Japanse yen en Canadese dollar wogen daarbij door. Gap haalde in het derde trimester immers 23 procent van zijn verkoopcijfer uit het buitenland.

 

Voorts maakte het bedrijf enkele foute keuzes op modegebied, waardoor vooral in de dameskleding klanten vertrokken naar de concurrentie, zoals H&M, Forever 21 en Zara. Ook de distributiemarge zakte; die ging van 40,2 procent vorig jaar naar 37,3 procent nu.

 

Gap liet eerder al weten dat het zijn distributieapparaat gaat opschudden en voor een kleiner maar beter netwerk kiest. De kleding van het merk wordt wereldwijd verkocht in 3.300 eigen winkels, 400 franchisezaken en een aantal online platformen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top