Gap ziet winst terugvallen

Gap ziet winst terugvallen

Modegroep Gap zag zijn nettowinst in het derde kwartaal terugvallen van 351 miljoen dollar (328 miljoen euro) naar 248 miljoen dollar (232 miljoen dollar). De Amerikaanse kledinggroep verlaagt daardoor de vooruitzichten voor het hele jaar.

Verkoop Gap valt 4 procent terug

Gap heeft het al een tijdje lastig, en dat was niet anders in het voorbije kwartaal. De omzet van het concern zakte met 3 procent tot 3,86 miljard dollar (3,61 miljard euro). Op basis van een vergelijkbaar aantal winkels bedroeg de terugval nog 2 procent. Het Gap-huismerk verkocht 4 procent minder goed, bij Banana Republic bedroeg de daling zelfs 12 procent. Old Navy deed het dan weer goed met een vooruitgang van 4 procent.

 

De terugval was deels het gevolg van de dure dollar. Vooral de vertaling van de activiteiten in Japanse yen en Canadese dollar wogen daarbij door. Gap haalde in het derde trimester immers 23 procent van zijn verkoopcijfer uit het buitenland.

 

Voorts maakte het bedrijf enkele foute keuzes op modegebied, waardoor vooral in de dameskleding klanten vertrokken naar de concurrentie, zoals H&M, Forever 21 en Zara. Ook de distributiemarge zakte; die ging van 40,2 procent vorig jaar naar 37,3 procent nu.

 

Gap liet eerder al weten dat het zijn distributieapparaat gaat opschudden en voor een kleiner maar beter netwerk kiest. De kleding van het merk wordt wereldwijd verkocht in 3.300 eigen winkels, 400 franchisezaken en een aantal online platformen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top