Gap ziet winst terugvallen | RetailDetail

Gap ziet winst terugvallen

Gap ziet winst terugvallen

Modegroep Gap zag zijn nettowinst in het derde kwartaal terugvallen van 351 miljoen dollar (328 miljoen euro) naar 248 miljoen dollar (232 miljoen dollar). De Amerikaanse kledinggroep verlaagt daardoor de vooruitzichten voor het hele jaar.

Verkoop Gap valt 4 procent terug

Gap heeft het al een tijdje lastig, en dat was niet anders in het voorbije kwartaal. De omzet van het concern zakte met 3 procent tot 3,86 miljard dollar (3,61 miljard euro). Op basis van een vergelijkbaar aantal winkels bedroeg de terugval nog 2 procent. Het Gap-huismerk verkocht 4 procent minder goed, bij Banana Republic bedroeg de daling zelfs 12 procent. Old Navy deed het dan weer goed met een vooruitgang van 4 procent.

 

De terugval was deels het gevolg van de dure dollar. Vooral de vertaling van de activiteiten in Japanse yen en Canadese dollar wogen daarbij door. Gap haalde in het derde trimester immers 23 procent van zijn verkoopcijfer uit het buitenland.

 

Voorts maakte het bedrijf enkele foute keuzes op modegebied, waardoor vooral in de dameskleding klanten vertrokken naar de concurrentie, zoals H&M, Forever 21 en Zara. Ook de distributiemarge zakte; die ging van 40,2 procent vorig jaar naar 37,3 procent nu.

 

Gap liet eerder al weten dat het zijn distributieapparaat gaat opschudden en voor een kleiner maar beter netwerk kiest. De kleding van het merk wordt wereldwijd verkocht in 3.300 eigen winkels, 400 franchisezaken en een aantal online platformen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.