Gerry Weber trekt rendement op | RetailDetail

Gerry Weber trekt rendement op

Gerry Weber trekt rendement op

De Duitse kledingroep Gerry Weber heeft zijn bedrijfswinst in de eerste helft van zijn boekjaar 2013/2014 van 43,4 miljoen euro naar 49,5 miljoen euro zien stijgen. Die toename met 14% is vooral te danken aan goede prestaties in het netwerk van eigen winkels.

Eigen winkels presteren sterk

Gerry Weber kon in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 2013/14, tussen begin november en eind april, een omzet van 412,8 miljoen euro optekenen. Dat was 2,2% meer dan in dezelfde periode een jaar voordien.

 

Vooral de 770 eigen winkels deden het goed. Zij zagen hun verkoopcijfer met 13,3% stijgen tot 188,6 miljoen euro, al was een deel van die toename wel het gevolg van de uitbreiding van het netwerk. Op vergelijkbare basis was er niettemin nog een toename met 5,2%, wat nog steeds meer is dan de groei van de Duitse markt 'an sich'.

 

Focus op retail doet marge stijgen

De verkoop aan de multimerkenwinkels daalde daarentegen met 5,6% tot 224,1 miljoen euro. Dit had onder meer te maken met de meer selectieve belevering. Op die manier wil Weber het risico op wanbetaling verminderen. Voorts bevatten de cijfers van vorig jaar ook die van het Belgische House of Gerry Weber, waarin het concern intussen een meerderheidsbelang heeft verworven en waardoor die van de wholesale- naar de retaildivisie werden overgeheveld.

 

De sterkere impact van de verkoop via het retailkanaal had ook gevolgen voor de brutomarge. Die steeg van 52,3% in de eerste helft van het boekjaar 2012/2013 naar 55,0% in de eerste helft van het boekjaar 2013/2014, en liet zo toe om de bedrijfswinst op te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.