Gerry Weber trekt rendement op

Gerry Weber trekt rendement op

De Duitse kledingroep Gerry Weber heeft zijn bedrijfswinst in de eerste helft van zijn boekjaar 2013/2014 van 43,4 miljoen euro naar 49,5 miljoen euro zien stijgen. Die toename met 14% is vooral te danken aan goede prestaties in het netwerk van eigen winkels.

Eigen winkels presteren sterk

Gerry Weber kon in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 2013/14, tussen begin november en eind april, een omzet van 412,8 miljoen euro optekenen. Dat was 2,2% meer dan in dezelfde periode een jaar voordien.

 

Vooral de 770 eigen winkels deden het goed. Zij zagen hun verkoopcijfer met 13,3% stijgen tot 188,6 miljoen euro, al was een deel van die toename wel het gevolg van de uitbreiding van het netwerk. Op vergelijkbare basis was er niettemin nog een toename met 5,2%, wat nog steeds meer is dan de groei van de Duitse markt 'an sich'.

 

Focus op retail doet marge stijgen

De verkoop aan de multimerkenwinkels daalde daarentegen met 5,6% tot 224,1 miljoen euro. Dit had onder meer te maken met de meer selectieve belevering. Op die manier wil Weber het risico op wanbetaling verminderen. Voorts bevatten de cijfers van vorig jaar ook die van het Belgische House of Gerry Weber, waarin het concern intussen een meerderheidsbelang heeft verworven en waardoor die van de wholesale- naar de retaildivisie werden overgeheveld.

 

De sterkere impact van de verkoop via het retailkanaal had ook gevolgen voor de brutomarge. Die steeg van 52,3% in de eerste helft van het boekjaar 2012/2013 naar 55,0% in de eerste helft van het boekjaar 2013/2014, en liet zo toe om de bedrijfswinst op te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top