Gerry Weber trekt rendement op

Gerry Weber trekt rendement op

De Duitse kledingroep Gerry Weber heeft zijn bedrijfswinst in de eerste helft van zijn boekjaar 2013/2014 van 43,4 miljoen euro naar 49,5 miljoen euro zien stijgen. Die toename met 14% is vooral te danken aan goede prestaties in het netwerk van eigen winkels.

Eigen winkels presteren sterk

Gerry Weber kon in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 2013/14, tussen begin november en eind april, een omzet van 412,8 miljoen euro optekenen. Dat was 2,2% meer dan in dezelfde periode een jaar voordien.

 

Vooral de 770 eigen winkels deden het goed. Zij zagen hun verkoopcijfer met 13,3% stijgen tot 188,6 miljoen euro, al was een deel van die toename wel het gevolg van de uitbreiding van het netwerk. Op vergelijkbare basis was er niettemin nog een toename met 5,2%, wat nog steeds meer is dan de groei van de Duitse markt 'an sich'.

 

Focus op retail doet marge stijgen

De verkoop aan de multimerkenwinkels daalde daarentegen met 5,6% tot 224,1 miljoen euro. Dit had onder meer te maken met de meer selectieve belevering. Op die manier wil Weber het risico op wanbetaling verminderen. Voorts bevatten de cijfers van vorig jaar ook die van het Belgische House of Gerry Weber, waarin het concern intussen een meerderheidsbelang heeft verworven en waardoor die van de wholesale- naar de retaildivisie werden overgeheveld.

 

De sterkere impact van de verkoop via het retailkanaal had ook gevolgen voor de brutomarge. Die steeg van 52,3% in de eerste helft van het boekjaar 2012/2013 naar 55,0% in de eerste helft van het boekjaar 2013/2014, en liet zo toe om de bedrijfswinst op te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top