Google wil slimme kleding maken

Google wil slimme kleding maken

Technologiebedrijf Google is een samenwerking aangegaan met jeansmerk Levi Strauss om slimme kleding te maken. Met Project Jacquard wil het kledij maken die aanraakgevoelig is, zoals een touchscreen.

Gedrag als normale stof

Om de kleding interactief te maken, worden er speciale draden ingeweven. Die kunnen een andere kleur krijgen zodat ze opvallen, maar kunnen ook volledig aangepast worden zodat ze niet zichtbaar zijn. De draden zijn rekbaar en kunnen in de was, zodat de kledij op een normale manier gedragen kan worden. Zodoende kan de speciale stof ook ingeweven worden met standaard weefgetouwen, die nu al gebruikt worden om kleding te produceren.


De draden kunnen bewegingen herkennen, die daarna worden doorgestuurd naar een ander toestel, zoals een smartphone. Zo kan bijvoorbeeld een jeansbroek ook dienst doen als touchscreen van een smartphone of tablet. Gebruikers kunnen dan onder andere berichten sturen, zonder hun toestel aan te raken.


Levi Strauss is momenteel de eerst partner waar Google mee samenwerkt, maar het is de bedoeling dat in de toekomst verschillende producenten de technologie van Google gaan gebruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top