Google wil slimme kleding maken

Google wil slimme kleding maken

Technologiebedrijf Google is een samenwerking aangegaan met jeansmerk Levi Strauss om slimme kleding te maken. Met Project Jacquard wil het kledij maken die aanraakgevoelig is, zoals een touchscreen.

Gedrag als normale stof

Om de kleding interactief te maken, worden er speciale draden ingeweven. Die kunnen een andere kleur krijgen zodat ze opvallen, maar kunnen ook volledig aangepast worden zodat ze niet zichtbaar zijn. De draden zijn rekbaar en kunnen in de was, zodat de kledij op een normale manier gedragen kan worden. Zodoende kan de speciale stof ook ingeweven worden met standaard weefgetouwen, die nu al gebruikt worden om kleding te produceren.


De draden kunnen bewegingen herkennen, die daarna worden doorgestuurd naar een ander toestel, zoals een smartphone. Zo kan bijvoorbeeld een jeansbroek ook dienst doen als touchscreen van een smartphone of tablet. Gebruikers kunnen dan onder andere berichten sturen, zonder hun toestel aan te raken.


Levi Strauss is momenteel de eerst partner waar Google mee samenwerkt, maar het is de bedoeling dat in de toekomst verschillende producenten de technologie van Google gaan gebruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top