Google wil slimme kleding maken | RetailDetail

Google wil slimme kleding maken

Google wil slimme kleding maken

Technologiebedrijf Google is een samenwerking aangegaan met jeansmerk Levi Strauss om slimme kleding te maken. Met Project Jacquard wil het kledij maken die aanraakgevoelig is, zoals een touchscreen.

Gedrag als normale stof

Om de kleding interactief te maken, worden er speciale draden ingeweven. Die kunnen een andere kleur krijgen zodat ze opvallen, maar kunnen ook volledig aangepast worden zodat ze niet zichtbaar zijn. De draden zijn rekbaar en kunnen in de was, zodat de kledij op een normale manier gedragen kan worden. Zodoende kan de speciale stof ook ingeweven worden met standaard weefgetouwen, die nu al gebruikt worden om kleding te produceren.


De draden kunnen bewegingen herkennen, die daarna worden doorgestuurd naar een ander toestel, zoals een smartphone. Zo kan bijvoorbeeld een jeansbroek ook dienst doen als touchscreen van een smartphone of tablet. Gebruikers kunnen dan onder andere berichten sturen, zonder hun toestel aan te raken.


Levi Strauss is momenteel de eerst partner waar Google mee samenwerkt, maar het is de bedoeling dat in de toekomst verschillende producenten de technologie van Google gaan gebruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.