Google wil slimme kleding maken

Google wil slimme kleding maken

Technologiebedrijf Google is een samenwerking aangegaan met jeansmerk Levi Strauss om slimme kleding te maken. Met Project Jacquard wil het kledij maken die aanraakgevoelig is, zoals een touchscreen.

Gedrag als normale stof

Om de kleding interactief te maken, worden er speciale draden ingeweven. Die kunnen een andere kleur krijgen zodat ze opvallen, maar kunnen ook volledig aangepast worden zodat ze niet zichtbaar zijn. De draden zijn rekbaar en kunnen in de was, zodat de kledij op een normale manier gedragen kan worden. Zodoende kan de speciale stof ook ingeweven worden met standaard weefgetouwen, die nu al gebruikt worden om kleding te produceren.


De draden kunnen bewegingen herkennen, die daarna worden doorgestuurd naar een ander toestel, zoals een smartphone. Zo kan bijvoorbeeld een jeansbroek ook dienst doen als touchscreen van een smartphone of tablet. Gebruikers kunnen dan onder andere berichten sturen, zonder hun toestel aan te raken.


Levi Strauss is momenteel de eerst partner waar Google mee samenwerkt, maar het is de bedoeling dat in de toekomst verschillende producenten de technologie van Google gaan gebruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top