Groeispurt Michael Kors zet winstmarge onder druk

Groeispurt Michael Kors zet winstmarge onder druk

Het Amerikaanse 'jetset'-modemerk Michael Kors zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 54% stijgen dankzij een sterke toename van het aantal winkels en de stijgende populariteit van het merk. Wel knabbelen de toenemende kosten aan de winstmarge.

Kwartaalomzet +54%

Michael Kors heeft de wind in de zeilen: de vraag naar de luxueuze mode-accessoires en horloges van het merk stijgt, zowel in de eigen verkooppunten (dat zijn er intussen al 405, tegenover 304 een jaar geleden) als in warenhuizen in de Verenigde Staten en Europa.

 

De kwartaalomzet (periode tot 29 maart) klokte af op 917,5 miljoen dollar, omgerekend net geen 675 miljoen euro. Dat is een stijging met liefst 54%. In de Verenigde Staten steeg de omzet 43% tot 739,97 miljoen dollar, in Europa verdubbelde de omzet (+125,3%) tot 164,65 miljoen dollar.

 

Ook op vergelijkbare basis steeg de omzet 26% (20,6% in de VS, 62,7% in Europa), waarmee Michael Kors beter doet dan de 21% waarvan analisten uitgingen. Meteen verslaat Michael Kors al voor het tiende kwartaal op een rij de analisten.

 

Slechts één minpuntje in het hele zegebulletin: de brutowinstmarge ligt "lichtjes lager", zowel op kwartaalbasis als voor het hele jaar, en de operationele kosten "stijgen een beetje", zo viel te horen tijdens een conference call van het management.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top