Helft boetieks start solden met -30%

Helft boetieks start solden met -30%

Bijna de helft van alle Brusselse en Waalse boetieks start de komende winterkoopjes met een grotere stock dan vorig jaar. Daartegenover staat wel dat slechts één op de vijf handelaars hoopt meer te verkopen dan vorig jaar.

Zwak eindejaar, dus meer voorraad en grotere kortingen

De Union des Classes Moyennes, de Franstalige tegenhanger van Unizo, ondervroeg 278 zelfstandige winkeliers naar aanleiding van de komende winterkoopjes, die op 3 januari starten. Daaruit blijkt dat 48,5%, dat is bijna één op de twee, meer kleding in de rekken heeft liggen dan vorig jaar. Slechts 12,8% start de solden met een kleinere voorraad.

 

"Dat betekent dat de eindejaarsverkoop een ontgoocheling was. De zeer zachte herfst verklaart ten dele deze situatie, net als het zwakke consumentenvertrouwen", klinkt het bij de UCM, die daarmee de Vlaamse trend meteen bevestigt.

 

Ondanks die grotere voorraad denkt slechts 20,9% van de uitbaters méér te zullen verkopen dan tijdens de vorige winterkoopjes; 34,1% rekent op een lagere omzet. "De verklaring is te zoeken in de korting: al vanaf zaterdag pakken meer dan vier boetieks op de tien uit met kortingen van 30% of meer: een percentage dat hoger ligt dan in vorige bevragingen", aldus de UCM.

 

80% wil soldenperiode behouden

Dat er meteen flinke kortingen worden gegeven, heeft volgens de Franstalige zelfstandigenorganisatie ook te maken met het groeiende aantal kortingen, mid-sales en andere koppelaanbiedingen buiten de traditionele soldenmaanden januari en juli: liefst 52,6% van de bevraagde boetieks doet daaraan mee.

 

Toch wil 82,2% van de bevraagden dat de solden blijven bestaan. Omdat ze de ideale manier zijn om van onverkochte stocks af te geraken (67,8%) en om nieuwe klanten te lokken (20,9%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top