Helft boetieks start solden met -30% | RetailDetail

Helft boetieks start solden met -30%

Helft boetieks start solden met -30%

Bijna de helft van alle Brusselse en Waalse boetieks start de komende winterkoopjes met een grotere stock dan vorig jaar. Daartegenover staat wel dat slechts één op de vijf handelaars hoopt meer te verkopen dan vorig jaar.

Zwak eindejaar, dus meer voorraad en grotere kortingen

De Union des Classes Moyennes, de Franstalige tegenhanger van Unizo, ondervroeg 278 zelfstandige winkeliers naar aanleiding van de komende winterkoopjes, die op 3 januari starten. Daaruit blijkt dat 48,5%, dat is bijna één op de twee, meer kleding in de rekken heeft liggen dan vorig jaar. Slechts 12,8% start de solden met een kleinere voorraad.

 

"Dat betekent dat de eindejaarsverkoop een ontgoocheling was. De zeer zachte herfst verklaart ten dele deze situatie, net als het zwakke consumentenvertrouwen", klinkt het bij de UCM, die daarmee de Vlaamse trend meteen bevestigt.

 

Ondanks die grotere voorraad denkt slechts 20,9% van de uitbaters méér te zullen verkopen dan tijdens de vorige winterkoopjes; 34,1% rekent op een lagere omzet. "De verklaring is te zoeken in de korting: al vanaf zaterdag pakken meer dan vier boetieks op de tien uit met kortingen van 30% of meer: een percentage dat hoger ligt dan in vorige bevragingen", aldus de UCM.

 

80% wil soldenperiode behouden

Dat er meteen flinke kortingen worden gegeven, heeft volgens de Franstalige zelfstandigenorganisatie ook te maken met het groeiende aantal kortingen, mid-sales en andere koppelaanbiedingen buiten de traditionele soldenmaanden januari en juli: liefst 52,6% van de bevraagde boetieks doet daaraan mee.

 

Toch wil 82,2% van de bevraagden dat de solden blijven bestaan. Omdat ze de ideale manier zijn om van onverkochte stocks af te geraken (67,8%) en om nieuwe klanten te lokken (20,9%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.