Helft boetieks start solden met -30% | RetailDetail

Helft boetieks start solden met -30%

Helft boetieks start solden met -30%

Bijna de helft van alle Brusselse en Waalse boetieks start de komende winterkoopjes met een grotere stock dan vorig jaar. Daartegenover staat wel dat slechts één op de vijf handelaars hoopt meer te verkopen dan vorig jaar.

Zwak eindejaar, dus meer voorraad en grotere kortingen

De Union des Classes Moyennes, de Franstalige tegenhanger van Unizo, ondervroeg 278 zelfstandige winkeliers naar aanleiding van de komende winterkoopjes, die op 3 januari starten. Daaruit blijkt dat 48,5%, dat is bijna één op de twee, meer kleding in de rekken heeft liggen dan vorig jaar. Slechts 12,8% start de solden met een kleinere voorraad.

 

"Dat betekent dat de eindejaarsverkoop een ontgoocheling was. De zeer zachte herfst verklaart ten dele deze situatie, net als het zwakke consumentenvertrouwen", klinkt het bij de UCM, die daarmee de Vlaamse trend meteen bevestigt.

 

Ondanks die grotere voorraad denkt slechts 20,9% van de uitbaters méér te zullen verkopen dan tijdens de vorige winterkoopjes; 34,1% rekent op een lagere omzet. "De verklaring is te zoeken in de korting: al vanaf zaterdag pakken meer dan vier boetieks op de tien uit met kortingen van 30% of meer: een percentage dat hoger ligt dan in vorige bevragingen", aldus de UCM.

 

80% wil soldenperiode behouden

Dat er meteen flinke kortingen worden gegeven, heeft volgens de Franstalige zelfstandigenorganisatie ook te maken met het groeiende aantal kortingen, mid-sales en andere koppelaanbiedingen buiten de traditionele soldenmaanden januari en juli: liefst 52,6% van de bevraagde boetieks doet daaraan mee.

 

Toch wil 82,2% van de bevraagden dat de solden blijven bestaan. Omdat ze de ideale manier zijn om van onverkochte stocks af te geraken (67,8%) en om nieuwe klanten te lokken (20,9%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.