Helft boetieks start solden met -30%

Helft boetieks start solden met -30%

Bijna de helft van alle Brusselse en Waalse boetieks start de komende winterkoopjes met een grotere stock dan vorig jaar. Daartegenover staat wel dat slechts één op de vijf handelaars hoopt meer te verkopen dan vorig jaar.

Zwak eindejaar, dus meer voorraad en grotere kortingen

De Union des Classes Moyennes, de Franstalige tegenhanger van Unizo, ondervroeg 278 zelfstandige winkeliers naar aanleiding van de komende winterkoopjes, die op 3 januari starten. Daaruit blijkt dat 48,5%, dat is bijna één op de twee, meer kleding in de rekken heeft liggen dan vorig jaar. Slechts 12,8% start de solden met een kleinere voorraad.

 

"Dat betekent dat de eindejaarsverkoop een ontgoocheling was. De zeer zachte herfst verklaart ten dele deze situatie, net als het zwakke consumentenvertrouwen", klinkt het bij de UCM, die daarmee de Vlaamse trend meteen bevestigt.

 

Ondanks die grotere voorraad denkt slechts 20,9% van de uitbaters méér te zullen verkopen dan tijdens de vorige winterkoopjes; 34,1% rekent op een lagere omzet. "De verklaring is te zoeken in de korting: al vanaf zaterdag pakken meer dan vier boetieks op de tien uit met kortingen van 30% of meer: een percentage dat hoger ligt dan in vorige bevragingen", aldus de UCM.

 

80% wil soldenperiode behouden

Dat er meteen flinke kortingen worden gegeven, heeft volgens de Franstalige zelfstandigenorganisatie ook te maken met het groeiende aantal kortingen, mid-sales en andere koppelaanbiedingen buiten de traditionele soldenmaanden januari en juli: liefst 52,6% van de bevraagde boetieks doet daaraan mee.

 

Toch wil 82,2% van de bevraagden dat de solden blijven bestaan. Omdat ze de ideale manier zijn om van onverkochte stocks af te geraken (67,8%) en om nieuwe klanten te lokken (20,9%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top