Helft boetieks start solden met -30%

Helft boetieks start solden met -30%

Bijna de helft van alle Brusselse en Waalse boetieks start de komende winterkoopjes met een grotere stock dan vorig jaar. Daartegenover staat wel dat slechts één op de vijf handelaars hoopt meer te verkopen dan vorig jaar.

Zwak eindejaar, dus meer voorraad en grotere kortingen

De Union des Classes Moyennes, de Franstalige tegenhanger van Unizo, ondervroeg 278 zelfstandige winkeliers naar aanleiding van de komende winterkoopjes, die op 3 januari starten. Daaruit blijkt dat 48,5%, dat is bijna één op de twee, meer kleding in de rekken heeft liggen dan vorig jaar. Slechts 12,8% start de solden met een kleinere voorraad.

 

"Dat betekent dat de eindejaarsverkoop een ontgoocheling was. De zeer zachte herfst verklaart ten dele deze situatie, net als het zwakke consumentenvertrouwen", klinkt het bij de UCM, die daarmee de Vlaamse trend meteen bevestigt.

 

Ondanks die grotere voorraad denkt slechts 20,9% van de uitbaters méér te zullen verkopen dan tijdens de vorige winterkoopjes; 34,1% rekent op een lagere omzet. "De verklaring is te zoeken in de korting: al vanaf zaterdag pakken meer dan vier boetieks op de tien uit met kortingen van 30% of meer: een percentage dat hoger ligt dan in vorige bevragingen", aldus de UCM.

 

80% wil soldenperiode behouden

Dat er meteen flinke kortingen worden gegeven, heeft volgens de Franstalige zelfstandigenorganisatie ook te maken met het groeiende aantal kortingen, mid-sales en andere koppelaanbiedingen buiten de traditionele soldenmaanden januari en juli: liefst 52,6% van de bevraagde boetieks doet daaraan mee.

 

Toch wil 82,2% van de bevraagden dat de solden blijven bestaan. Omdat ze de ideale manier zijn om van onverkochte stocks af te geraken (67,8%) en om nieuwe klanten te lokken (20,9%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top